Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Wij hebben voor onze groepen niet per uur vastgelegd hoeveel tijd we aan de verschillende vakken besteden. Er zijn afspraken gemaakt over een min of meer vast dagritme. In de kleutergroepen werken we met thema's die twee tot vier weken duren. Daarin komen alle vakgebieden aan bod, gerelateerd aan het onderwerp van het thema. We vragen van de jongere kinderen andere dingen dan van de oudere.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Voor de basisvakken volgen we de onderwijstijden die nodig zijn om de leerstof van een leerjaar d.m.v. methoden aan te bieden. Voor de andere vakken hebben we afspraken gemaakt over wat er per jaar wordt aangeboden aan de kinderen. Een ritmisch weekplan dat voor elke groep min of meer hetzelfde is, waarborgt dat er voldoende tijd aan de vakgebieden wordt besteed.
Leerkrachten bieden in de groep de basisondersteuning aan elke leerling. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kan een beroep gedaan worden op de RT'er, de onderwijsassistent of de plusgroep leerkracht. De extra ondersteuning vindt veelal buiten de groep plaats: individueel of in kleine groepjes.
Leerlingen uit de groepen 1 t/m 8 met een meer dan gemiddelde onderwijsbehoefte kunnen in een Plusgroep worden geplaatst. In de plusgroep is het onderwijsaanbod anders dan regulier in de groep wordt aangeboden. Als vervolg op de Plusgroep van de Antoniusschool kan een leerling vanaf groep 5 in aanmerking komen voor een plaats in de Bovenschoolse Plusgroep van het SKOVV. Leerlingen met meer dan gemiddelde onderwijsbehoefte uit de groepen 1 t/m 8 krijgen binnen de groep uitdagend verdiepings- en verrijkingsmateriaal van de groepsleerkracht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie blijft om de kinderen zoveel als mogelijk op school van de ondersteuning te voorzien die zij nodig hebben. Daarbij is het hebben van experts binnen de school zeer waardevol. Deze zouden wij als school uit willen breiden of uitwisseling met meerdere scholen organiseren.
Onze school is geen VVE-school. We werken niet samen met een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf. De school heeft contact met de peuterspeelzaal en verschillende kinderdagverblijven i.v.m. overdracht van informatie zodra kinderen naar de basisschool gaan. Hiervoor is een overdrachtsformulier beschikbaar. Steeds vaker is er sprake van een warme overdracht.