Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst

Ds. E. Fransenlaan 1 3772 TX Barneveld

  • Schoolfoto van Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst
  • Schoolfoto van Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op SBO De Vogelhorst maken we in groep 1-3 gebruik van het leerlingvolgsysteem MKG. Hierbij worden de leerlingen gevolgd op de volgende gebieden:

  • Tellen & getalbegrip (TG) 
  • Meten & meetkunde (MM) 
  • Grove motoriek (GM) 
  • Fijne motoriek (en tekenontwikkeling) (FM) 
  • Mondelinge taalvaardigheid (MT) 
  • Aanvankelijk lezen (AL) 
  • Aanvankelijk schrijven (AS) 
  • Welbevinden & gevoelens (WG) 
  • Zelfstandigheid (ZH) 
  • Betrokkenheid & concentratie (BT) 
  • Samenwerken (SW) 
  • Spelontwikkeling (SP)

Vanaf groep 3 maken we gebruik van Cito Leerling in beeld, naast de methode-gebonden toetsen om de vorderingen van onze leerlingen in kaart te brengen. De volgende toetsen worden ingezet:

  • Rekenen-Wiskunde
  • Begrijpend Lezen
  • Taalverzorging
  • AVI en DMT
  • Woordenschat
  • Begrijpend luisteren
  • Rekenen-Basisbewerkingen
  • Engels (voor groep 6, 7 en 8)
  • Executieve functies
  • Groeimeter (Rekenen én Spelling)

De resultaten van de didactische toetsen bepalen mede het uitstroomperspectief van de leerling. Ook worden zowel individuele intelligentietests als klassikale tests afgenomen. Voor het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, worden MKG of Zien! als meetinstrument gebruikt.

Daarnaast maken leerkrachten gebruik van sociogrammen, eigen (gedrags)observaties (bv. met behulp van de Teacher Report Form) of (gedrags)observaties door anderen (Intern begeleider, schoollogopedist, schoolpsycholoog). Indien nodig of wenselijk worden deskundigen van buiten de school ingeschakeld om te observeren en te meten. Voorbeelden hiervan zijn de kinderoefentherapeut, ambulante dienstverleners Auris (spraak-taal) of kinderpsychiatrie (Behandeling IN de Klas (BINK)-Karakter).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er worden verschillende stappen gezet bij het tot stand komen van het schooladvies:

In groep 6 bepalen we na de januari-toetsing het verwachte uitstroomprofiel praktijkonderwijs (PRO) of voortgezet middelbaar beroepsonderwijs (VMBO (BBL/ KBL)).

In groep 7 bespreken we tijdens het tweede rapportgesprek (medio juni) met ouders/verzorgers een eerste voorlopig schooladvies. Wat wordt mogelijk het uitstroomniveau en kan dit binnen regulier of moet het  speciaal voortgezet onderwijs worden? We kijken hiervoor naar de volgende onderdelen: het didactisch niveau van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen, de IQ gegevens, de taak-werkhouding, de sociaal-emotionele ontwikkeling en overige leerlingkenmerken, zoals bv. vastgestelde dyslexie, ADHD, autisme, TOS ed.

In groep 8 geven we een voorlopig advies (medio oktober / november) waarbij een breed kijkadvies voor de te bezoeken scholen meegegeven wordt aan ouders/verzorgers. Na de januari-toetsing wordt in februari de landelijke doorstroomtoets gemaakt. Na de uitslag (medio half maart) volgt het definitieve schooladvies. Dit zal voor eind maart gegeven worden, zodat ouders/verzorgers hun kind kunnen aanmelden bij het VO naar keuze. Bij het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) kan een aanmelding vaak al in een eerder stadium plaatsvinden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen onze school staan onderwijzen en vorming centraal. Onze school is een plek waar kinderen veilig kunnen landen en vanuit welbevinden gaan leren en zich ontwikkelen. In de warme sfeer van onze school worden zij gezien, gehoord en gekend. Mede door de persoonlijke aandacht en relatie met leerkrachten en andere leerlingen gaan zij hun vleugels verder uitslaan. Ze krijgen meer zelfvertrouwen en komen in beweging.

Wij richten ons op ieders mogelijkheden in plaats van belemmeringen. We observeren, stimuleren en motiveren leerlingen in het ontdekken van hun talenten. Daarbij koesteren we voor elke leerling eigen, hoge verwachtingen. We maken gebruik van heldere leerlijnen en een goede zorgstructuur. Hierbij zetten we bijvoorbeeld ICT, beweging en praktische vaardigheden in zoals koken en techniek. Als het leren even niet lukt, bieden we het op een andere manier aan. Wij leren kinderen om goed met elkaar om te gaan, elkaar ruimte te geven en ieders eigenheid te respecteren. Als teamleven we dat voor. We ondersteunen elkaar en leren van elkaars kwaliteiten. We praten over, maar ook met de leerling en communiceren zorgvuldig met collega’s en ouders/verzorgers. We hechten waarde aan helderheid. Zo hebben we duidelijke afspraken over hoe we dingen regelen op onze school en werken we samen aan dezelfde doelen. Wat goed is borgen we, wat nodig is, ontwikkelen we en we werken graag samen met andere organisaties die onze leerlingen iets te bieden hebben.

Onze christelijke identiteit, waarbij we ons door de Bijbelse boodschap laten leiden, inspireert ons om de ander vertrouwen, hoop en ruimte te geven en te accepteren. Hierbij zien we elk kind als uniek schepsel van God. Onze droom is om iedere dag het beste in elkaar naar boven te halen. Zo maken we samen elke dag van De Vogelhorst een ongewoon goede school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Onderwijs op maat
  • Leren vanuit welbevinden
  • Praktisch handelen en bewegen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven