Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst

Ds. E. Fransenlaan 1 3772 TX Barneveld

  • Schoolfoto van Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst
  • Schoolfoto van Christelijke School voor Speciaal Basisonderwijs De Vogelhorst

Het team

Toelichting van de school

Het team van SBO De Vogelhorst bestaat uit fulltime - en parttime leerkrachten (OP) en onderwijs- ondersteunend personeel (OOP). Het streven is dat in elke groep niet meer dan 2 groepsleerkrachten werkzaam zijn, met daarnaast een bepaalde mate van ondersteuning van een onderwijsassistent. De groepsleerkrachten hebben de dagelijkse zorg voor de leerlingen in de groep.

De leerkracht heeft een belangrijke rol ten aanzien van de ontwikkeling van de leerling en is zich hier terdege van bewust. Het tonen van ‘voorbeeldgedrag’ is daarom belangrijk, zowel van de leerkrachten onderling als van leerkrachten naar leerlingen toe. Het gaat niet alleen om woorden en verhalen, maar juist ook om gedrag en beleving. Op school streven we ernaar dat het onderwijs wordt afgestemd op (de voortgang in) de ontwikkeling van de leerling. Daarom vinden we het belangrijk dat we:

  • een pedagogisch klimaat creëren, waarin alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen;
  • rekening houden met behoeftes, verlangens en mogelijkheden van de leerlingen;
  • een vertrouwensrelatie opbouwen met de leerlingen;
  • blijk geven van positieve hoge verwachtingen ten opzichte van het gedrag van de leerlingen en ten aanzien van het leren;
  • een goede omgang tussen de leerlingen bevorderen, met aandacht voor elkaar en met name voor hen die onze steun of hulp meer nodig hebben;
  • duidelijke regels stellen die de ontwikkeling bevorderen op cognitief - en sociaal gebied;
  • leerlingen de mogelijkheid bieden om zelfstandig te (leren) werken en spelen;
  • leerlingen de mogelijkheid bieden om samen te (leren) werken en spelen;
  • leerlingen medeverantwoordelijk maken voor hun ontwikkelings- en leerproces;
  • oog hebben voor culturele en sociale verschillen en daar respectvol mee omgaan;
  • leerlingen kansen bieden tot het verwerven van sociaal-emotionele vaardigheden. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een of meerdere leerkrachten wordt er binnen de school gezocht naar een oplossing. Als dat niet mogelijk is, dan zoeken we een externe vervanger. Als dat ook niet lukt, dan worden leerlingen zoveel mogelijk verdeeld over verwante groepen. In uitzonderingsgevallen kan u worden gevraagd uw kind thuis op te vangen.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen op SBO De Vogelhorst zijn in principe op leeftijd samengesteld, d.w.z. de leerlingen zitten met leeftijdsgenoten in één groep. Bij de samenstelling van groepen wordt zowel rekening gehouden met het didactisch niveau van een leerling, met de sociaal emotionele ontwikkeling als met het groepsverloop (binnen regulier als S(B)O) en eventuele doublures. In de groep werkt iedere leerling zoveel mogelijk op zijn/haar eigen niveau. Deze manier van werken is bewust gekozen om meer veiligheid en rust in de school te creëren. Wanneer blijkt dat er didactisch zo veel verschillen zijn in een groep, dan wordt er ook wel groepsdoorbrekend gewerkt. Dat wil zeggen dat leerlingen bij een bepaald vakgebied in een andere groep werken. Dit wordt m.n. toegepast bij lezen en rekenen, met als doel een passend aanbod te kunnen geven.    

Naast het reguliere, gewone onderwijsprogramma zijn er in de loop van een schooljaar ook diverse bijzondere activiteiten, zoals excursies, schoolreis, verjaardagen, etc. Een aantal data worden genoemd in de jaarplanner (agenda van Parro) en verdere informatie hierover verloopt via de groepsleerkrachten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Algemeen 

Het pedagogisch en didactisch handelen van elke leerkracht (de zgn. professionaliteit) is van groot belang, zo ook voor een leerkracht in de onderbouw (groep 1, 2 of 3). In deze groepen werken wij vanuit de doelen van het observatiesysteem MKG (Mijn Kleutergroep). Dit is de basis van onze planning, het lesaanbod en de observaties. Daarnaast is er ruimte voor bv. godsdienstige vorming (zie beschrijving schoolbreed aanbod groep 3-8, Kind op Maandag) en schrijven (Methode Krullenbol).

Spelenderwijs leren  

We werken bij het jonge kind rondom een thema aan doelen die binnen een periode centraal staan. Dit zorgt voor betekenisvolle situaties en geeft de mogelijkheid om op veel verschillende manieren en met diverse materialen en activiteiten de ontwikkeling te stimuleren. Er wordt geleerd met heel het lijf en met alle zintuigen door: 

  • concreet materiaal (voor het leren van de begrippen);
  • sensopatisch materiaal (voor het zintuigelijk ontdekken);
  • beweegspellen (bewegend leren);
  • ontwikkelingsmateriaal (leren leren);
  • rollenspel (in de verschillende hoeken).   

Hoeken zijn belangrijk in de onderbouw, denk aan de bouwhoek, huishoek, themahoek, zand/watertafel, etc. De wisselwerking tussen de ontwikkeling van de leerlingen enerzijds en de sturende invloed van de omgeving (leerkracht en materialen) anderzijds is van groot belang. Van daaruit willen we bij het ontwikkelingsniveau van het individuele kind aansluiten. Spel neemt bij de ontwikkeling een zeer belangrijke plaats in en daarom wordt daar veel aandacht aan besteed.     

Executieve functies

Dit is bij het jonge kind een zeer belangrijk onderdeel wat gestimuleerd moet worden en door de gehele schooldag verweven zit. Denk hierbij aan:

  • Emotieregulatie (het omgaan met interacties tussen klasgenoten);
  • Zelfstandigheid (zelf opruimen ed.);
  • Impulscontrole (kunnen stoppen met je lijf);
  • Zelfredzaamheid (zelf handen wassen, rits dicht doen ed.);
  • Concentratie (groeien in betrokkenheid);
  • Doorzettingsvermogen (niet opgeven);
  • Zelfvertrouwen (van proberen kun je leren).

We leggen een belangrijke basis en stimuleren zo de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We spelen veel voor, ondersteunen en geven woorden aan situaties die gedurende de dag zich voordoen. De methode Kwink (en Veiligwijs) helpt ons om diverse thema's te behandelen en een positieve groep te vormen.

Taalactiviteiten 

Het werken aan de taalvaardigheden is van groot belang bij het jonge kind. We werken aan woordenschat, de verstaanbaarheid, zinsvorming, ontluikende en beginnende geletterdheid. Dit doen we in de klas, in grote en kleine kring, in hoeken, bij spelactiviteiten en door middel van taalgroepjes in samenwerking met de schoollogopedist.

In groep 3 krijgen de leerlingen leesonderwijs met behulp van de methode Veilig Leren Lezen-KIMversie. De doelen van deze methode zijn leidend bij het leesonderwijs, mede ook omdat er bij het proces van aanvankelijk lezen veel tussendoelen te behalen zijn. Als leermiddel voor het effectief aanleren en automatiseren van de klank-tekenkoppeling wordt o.a. gebruik gemaakt van de klankgebaren van José Schraven. Leerlingen leren klanken te koppelen aan letters door gebruik te maken van gebaren, emotie, articulatie en betekenis.

Als methodiek voor het vergroten van de woordenschat maken we gebruik van de methode LOGO 3000. Hiermee kunnen we flexibel, binnen de bestaande thema’s, leerlingen veel extra woorden aanbieden, die ook aansluiten bij de natuurlijke taalverwerving.  

Rekenen

In de onderbouw (groep 1 - 3) komen de drie rekenvaardigheden (getalbegrip, meten en meetkunde) door middel van spel, bewegend leren en activiteiten in grote en/of kleine kring aan de orde. Er wordt gebruik gemaakt van concreet materiaal en de verschillende ontwikkelingsmaterialen om de rekendoelen aan te bieden en te behalen. In groep 3 worden de doelen van de methode ‘Wereld in getallen V ’ gekoppeld an de periodedoelen van het observatiesysteem MijnKleutergroep (MKG).

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Algemeen

Het pedagogische en didactisch handelen van elke leerkracht (de zgn. professionaliteit) is van groot belang, zo ook voor leerkrachten van onze school. We maken echter ook gebruik van methodes waarmee we hopen te kunnen aansluiten bij de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. 

Lezen We besteden veel aandacht aan het leesonderwijs. Het leren lezen begint met het aanvankelijk lezen, wat in groep 3 start met de methode ‘Veilig Leren Lezen-KIMversie’. Voortgezet technisch lezen houdt in dat de leerlingen, nadat ze de letters en de korte woorden geleerd hebben ook zorgvuldig leren lezen. Hierbij maken we gebruik van de methode Karakter. We werken samen met de bibliotheek Barneveld en beschikken over 'De bieb in de school'. Doel hierbij is om leesplezier en leesmotivatie te bevorderen.         

Rekenen: methode ‘Wereld in Getallen V’. Naast het rekenen uit de methode wordt er in de bovenbouw gewerkt met redactiesommen, ‘Ambrasoft’, Rekenroute en met ‘Nieuwsrekenen’ (onderdeel uit Nieuwsbegrip Goud).  Het praktisch rekenen krijgt een belangrijke focus (bv. klokkijken en geldrekenen). Verder wordt iedere rekenles gestart met 5 minuten oefeningen op het gebied van automatiseren.  We maken als extra ondersteuning gebruik van een uitgebreide rekenkast met rekenspellen en organiseren eens per schooljaar een grote rekendag.     

Taal en Spelling: Taal op Maat en Spelling op Maat In Taal op Maat komen de leerlijnen luisteren, spreken, lezen, schrijven, taalbeschouwing en woordenschat aan de orde. Taal op Maat heeft voor de onderdelen woordenschat en taalbeschouwing schriftelijke toetsen die na elke twee thema's worden afgenomen. In de spellingslessen worden spellingsafspraken gebruikt. Met veel in-oefening en duidelijke instructie volgens het directe instructiemodel worden de leerlingen deze afspraken/regels aangeboden. 

Begrijpend en studerend lezen: Nieuwsbegrip (Goud) Een uitgebreide versie met interactieve leeslessen en contextopgaven aan de hand van de actualiteit. 

Schrijven: Krullebol (groep 1-2) en Schrijven in de basisschool (groep 3-8) Alle leerlingen kunnen leren schrijven en ook schrijfhouding, pengreep, schrijfbeweging en de ligging van het papier krijgen aandacht.

Wereldoriëntatie: Argus Clou We besteden daarnaast aandacht aan actuele gebeurtenissen, kijken Schooltv en/of Jeugdjournaal.  De zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek worden thematisch aangeboden. 

Verkeer: Let's GO  Deze innovatieve en interactieve verkeersmethode is samen met de ANWB is ontwikkeld. Daarnaast wordt er voorlichting gegeven vanuit VVN over "de-dode-hoek' bij vrachtverkeer, nemen de groepen 8 deel aan het verkeersexamen. 

Engels: Take it easy In de groepen 6, 7 en 8 krijgen de leerlingen Engels. 

Cultuur Educatie: EigenWijs-digitaal (muziek), Laat maar leren/ Laat maar zien (handvaardigheid en tekenen) Binnen de groepen wordt er een aantal muzieklessen gegeven ofwel met behulp van de methode ofwel door een muziekdocent vanuit de Muziekschool of volgen workshops waarin muziek een rol speelt. Er zijn op school diverse muziekinstrumenten aanwezig. Door de hele school heen is tijd ingeruimd voor vakken als tekenen, handenarbeid, koken, muziek en drama. We beschikken over een prachtig praktijklokaal waar geknutseld, gekookt en gebakken kan worden. 

We brengen alle leerlingen in aanraking met verschillende culturele activiteiten. Naast museumbezoek (o.a. Rijksmuseum, Muiderslot en plaatselijk museum) bezoeken we ook muzikale en theatervoorstellingen ed.     

Bewegingsonderwijs Tijdens de lessen bewegingsonderwijs streven wij ernaar dat iedereen zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau kan ontwikkelen. Plezier hebben in en samen bewegen staan hierbij centraal. Iedere groep heeft twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.     

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kwink  Deze (online) methode is gericht op sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. De methode is geschikt voor groep 1-8 en gericht op preventie (bv. het voorkomen van verstorend gedrag en pesten op school) en de kracht van de (sociaal) veilige groep.  

Computers / ICT Er is geïnvesteerd op ICT gebied (materialen, professionalisering) en werken samen met Cloudwise. De school beschikt over chromebooks die op een gestructureerde manier kunnen worden ingezet binnen de groepen. Voor leerlingen met specifieke leerproblemen, zoals bv. dyslexie is Alinea Online beschikbaar. 

Burgerschap en sociale integratie Burgerschap staat voor “leren adequaat te reageren in de samenleving”. We zien dit niet als een apart vak op het rooster, maar als onderdeel van onze pedagogische opdracht. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Onze activiteiten in het kader van groepsontwikkeling dragen bij aan goed burgerschap, evenals de dag- en weekopeningen (vanuit de godsdienstmethode Kind op Maandag). We bespreken de actualiteit van alle dag (Jeugdjournaal) en hebben  Kwink-lessen. Burgerschap en sociale redzaamheid zijn bij uitstek onderwerpen waaraan niet geïsoleerd op school gewerkt kan worden. Belangrijk is ook om samen met de ouders/verzorgers op te trekken, bv. bij het vergroenen van het schoolplein. 

Godsdienstige vorming: Kind op Maandag Elke maand starten we met elke bouw met een maandopening, elke dag met een dagopening in de groep. De leerkracht vertelt twee tot drie keer per week een verhaal uit de Bijbel en er wordt aan het begin en aan het eind van de dag en bij het eten/drinken gebeden en/of gezongen. Na het vertellen van het verhaal spreken leerkrachten en leerlingen met elkaar over wat dit verhaal voor het leven van alledag te betekenen heeft. Leren omgaan met andersdenkenden komt hierbij ook aan de orde.  De methode bevat lesmateriaal voor de hele basisschool en voldoet aan de geformuleerde “Kerndoelen voor Godsdienstige vorming” voor het protestants-christelijk basisonderwijs. We vieren de christelijke feesten. Als op school leerlingen met een andere godsdienstige achtergrond aanwezig zijn, dan besteden we aandacht aan de feesten die daarbij horen. We tonen zorg voor de mensen die het minder hebben en we leren de leerlingen aandacht en zorg te hebben voor elkaar, de wereld en de natuur.        

 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze leerlingen worden in de groep begeleid door de groepsleerkracht en (gedeeltelijk) een onderwijsassistent. Ons onderwijs ondersteunend personeel bestaat verder uit: IB-ers, RT-ers, beeldcoach, GZ-psycholoog, logopedist, administratief medewerker, conciërge en directie. 

Daarnaast werken wij samen met een Jeugdarts, Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) en Centrum Jeugd en Gezin (CJG), de leerplichtambtenaar en gespreksvoerder Jeugd vanuit de gemeente Barneveld en GGZ Karakter. Elke maand is er een Multidisciplinair overleg (MDO), waarin leerlingen met specifieke zorg worden besproken. Ouders/verzorgers worden vooraf op de hoogte gesteld van een eventuele bespreking van hun kind en zij worden actief uitgenodigd om bij dit overleg aanwezig te zijn.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit schooljaar gaan we starten met Cito Leerling in beeld. Dit geeft ons meer en beter zicht op de ontwikkeling van onze groepen en leerlingen.

Ook zijn we gestart met het opstellen en vullen van een nieuw ontwikkelingsperspectief (OPP) in ParnaSsys. Dit schooljaar zal dat voor alle leerlingen verder uitgebouwd worden. 

Er zal gekozen worden voor een nieuwe methode technisch lezen en we gaan werken met een nieuw kindrapport. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de observatiegroep wordt het gedrag en de ontwikkeling van jonge leerlingen nauwkeurig in kaart gebracht door een groepsleerkracht SBO en een sociotherapeut van het Centrum Jeugd en Gezin Barneveld. Daarnaast kan er thuisbegeleiding plaatsvinden. Binnen een kalenderjaar moet duidelijk worden welke specifieke ondersteuningsbehoeften een leerling heeft en binnen welke vorm van onderwijs hierbij het beste aangesloten kan worden. 

Om voor plaatsing in de observatiegroep in aanmerking te komen is zowel een beschikking vanuit de gemeente Barneveld als een toelaatsbaarheidsverklaring vanuit SWV Rijn & Gelderse Vallei nodig.

Terug naar boven