Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten met methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen.
Voor deze laatste worden de toetsen van Cito (Leerling beeld) gebruikt. Naast de Midden- en Eindtoetsen worden ook tussenmetingen gepland voor technisch lezen (de zgn. AVI en DMT toetsen).
Methodetoetsen worden doorgaans afgenomen aan het einde van een blok of hoofdstuk.
- Midden groep 7 stellen we een voorlopige indicatie richting het VO op.
- In oktober/november in groep 8 nemen we de B8 van leerling in beeld.
- In januari groep 8 stellen we een voorlopig advies op.
- In februari vindt de doorstroomtoets plaats.
- Na de doorstroomtoets wordt het definitief advies bepaald en kunnen leerlingen zich aanmelden op de VO scholen.
Bovenstaande informatie ontvangen ouders in een folder PO-VO
Leerlingen ontwikkelen zich optimaal als zij zich veilig, gezien en gewaardeerd voelen. Dit betekent dat wij werken aan zelfvertrouwen en veiligheid in en om de eigen klas. Daarnaast zetten we in op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het adequaat oplossen van conflicten. We leren onze kinderen dat voor allerlei problemen diverse oplossingsstrategieën mogelijk zijn.
Op De Branding gebruiken we de Kanjertraining. Deze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling kent vijf uitgangspunten:
1. we vertrouwen elkaar;
2. we helpen elkaar;
3. we werken samen;
4. we hebben plezier;
5. we doen mee.De school besteedt ook veel aandacht aan de communicatie tussen ouders - kind - school. Als deze communicatie helder en transparant is, zal dit de sociale ontwikkeling van leerlingen ten goede komen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.