Integraal Kindcentrum Juliana

Wethouder Rebellaan 142 3771 KA Barneveld

  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum Juliana
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum Juliana
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum Juliana
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum Juliana

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2017-2018 toetsen we digitaal en adaptief. Na de 1e toets dag gaat ieder op zijn/haar eigen niveau verder. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de kleuters worden er elke 3 maanden de Leerlijnen Jonge Kind afgenomen. Dat zijn tussentijdse meetmomenten waarin de ontwikkeling van kleuters nauwlettend in de gaten gehouden wordt. Daarnaast worden er in januari kleutertaken afgenomen waarin de auditieve taken en letterkennis in groep 2 in beeld worden gebracht. Deze worden besproken tijdens de toetsanalyse in februari en in juni met het team en vervolgens besproken met de ouders. De resultaten hiervan worden opgenomen in het rapport.
Tweemaal per jaar worden de CITO toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Dat is in januari en in juni. Hiermee worden de leerlingen landelijk getoetst en daarmee kan er gekeken worden hoe de leerling ten opzichte van alle andere leerlingen scoort. De uitkomsten van de tussenresultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en door het team door tijdens de toetsanalyse (door middel van opbrengstgericht werken (OGW) op schoolniveau te analyseren (door middel van een analyseformulier) en hier ontwikkelpunten uit te halen voor het komende halfjaar. In juni worden de eindopbrengsten geanalyseerd en vindt er de overdracht plaats naar de volgende groep/collega. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De stappen die we nemen om tot een goed schooladvies te komen, zijn beschreven in onze kwaliteitskaart Overgang PO-VO. Hierin beschrijven we hoe we tot een schooladvies komen, welke facetten er allemaal meewegen. 

Er is een adviescommissie die de kinderen monitort vanaf eind groep 6. Aan aantal keren komt de commissie samen en bespreekt de leerlingen.

Eind groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig advies.  

De ouders worden in groep 8 geïnformeerd middels een informatieavond over de overstap naar het VO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

1. Veiligheid
Elk kind moet zich binnen IKC Juliana veilig voelen. Door aandacht te schenken aan de sociale veiligheid middels kanjertraining willen we een veilige setting neerzetten waar kinderen zich veilig voelen. 

2. Elk kind is uniek 
Ieder kind is bijzonder. Wij geloven dat ieder kind kan groeien als het de kans krijgt om zijn talenten te ontplooien. Als kinderen op de juiste manier worden gestimuleerd om zelfstandig tot creatieve oplossingen te komen, ontdekken zij vanzelf waar ze goed in zijn en welke unieke gaven zij van God hebben gekregen. 

3. Zelfstandigheid 
We vinden het belangrijk om een goede plek te creëren waar kinderen zich geliefd en gerespecteerd weten. We leren kinderen dat ze hier gezamenlijk zorg voor dragen. De kinderen werken onder leiding van de leerkrachten aan de ontwikkeling van hun zelfstandigheid, het nemen van verantwoordelijkheid en de zorg voor elkaar. We werken met de Kanjertraining en KanVAS structureel aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Zo bereiden wij hen voor op succesvolle en sociaal betrokken deelname aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig
  • stabiel
  • uitdagend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven