Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben op Daltonschool De Vliegeniers een Kinderuniversiteit, waar kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn naartoe gaan. Zij werken onder begeleiding van een leerkracht aan verdiepende opdrachten, waarbij de zogenaamde executieve functies centraal staan. Denk hierbij aan planningsvermogen, probleemoplossend denkvermogen en reflectie.
Tijdens de wekelijkse Daltonmiddag komen de executieve functies aan bod. Leerlingen werken cyclisch en projectmatig aan talentontwikkeling. Zo komen tijdens deze middag de schaaklessen, dramalessen, ict-lessen en wetenschapslessen aan bod, waar de kinderen werken aan de verbreding van hun ontwikkeling. Daarnaast dragen deze lessen bij aan het creatief oplossend denkvermogen en werken de kinderen groepsdoorbroken aan doelen. Op De Vliegeniers denken we goed na over dit aanbod, zo draagt schaken bij aan de hersenontwikkeling van kinderen, omdat zij leren vooruit te denken, inzicht te hebben en strategisch na te denken
Daarnaast krijgen de kinderen in ons Daltonatelier kookles en is hier ruimte om zelfstandig te werken in een huiselijke omgeving.
Ons onderwijs in de onderbouw is erop gericht dat de leerlingen een volledig thematisch aanbod krijgen, waarbij alle vakgebieden en te behalen doelen worden geintegreerd in de thema's die worden aangeboden. In de thema's is structureel aandacht voor taal- en rekendoelen en is een opbouwende lijn zichtbaar in het aanbieden van de taal- en rekendoelen. De aangeboden doelen vertonen overlap, waardoor er bijvoorbeeld reken- en taaldoelen worden aangeboden tijdens het thematisch werken.
Alle leeractiviteiten die wij op onze school uitvoeren, komen voort vanuit de kernwaarden van Dalton. Dit verklaart ook de hoge tijdsinvestering die u kunt teruglezen bij samenwerken. Samenwerken komt, net als effectiviteit, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en reflectie terug in al het aanbod van Daltonschool De Vliegeniers. Dit is geïntegreerd binnen het onderwijs en de vakken.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel vinden wij dat zoveel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen nabij huis. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben en zoeken altijd naar de best mogelijke ondersteuning voor een kind. Ons niveau van basisondersteuning wordt verstevigd door de opgezette ondersteuningsstructuur, waarin staat beschreven hoe we de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld brengen en hoe we hierop inspelen. Deze ondersteuningsstructuur vindt u in de bijlage. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden begeleid door de inzet van onderwijsassistenten, remedial teachers of een externe specialist. In overleg met het SWV worden arrangementen aangevraagd.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Daltonschool De Vliegeniers groeit in leerlingaantal, waar wij uiteraard erg trots op zijn! Het is niet onze visie om een heel grote school te worden, omdat we juist waarde hechten aan een kleinschalige school waar iedereen elkaar kent. In januari 2024 hebben wij wel ruimte om een startgroep op te starten. De jongste kleuters starten bij ons op school in een kleine groep, waardoor de leerlingen een ''zachte landing'' krijgen in het basisonderwijs. Op deze manier kunnen wij in onze kleuterunit goed differentiëren, zodat iedereen op zijn/haar tempo en niveau ontwikkelt. Voor ons blijft het belangrijk dat kinderen zich fijn en veilig voelen. Het is daarom belangrijk om goed te kunnen aansluiten bij de ontwikkelingslijn van de leerling.
Wanneer ouders hun kind bij onze school aanmelden, vragen wij naar de verwachtingen van de ouders over de start van de schooltijd van hun kind. Hierbij brengen we de onderwijsbehoeften van het kind zo goed mogelijk in kaart zodat we meteen vanaf de start ons aanbod kunnen afstemmen op de ontwikkeling van het kind. Ook nemen we, nadat we hiervoor toestemming hebben gekregen van de ouders, contact op met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf waarop het kind heeft gezeten. Nadat het kind is gestart op onze school, nodigen we na 6 weken de ouders uit voor een gesprek om te bespreken hoe de start op school is geweest en of er aanvullende informatie nodig is om het kind te ondersteunen in de ontwikkeling.