Christelijke Basisschool Smitshoek

Riederhof 37 2993 XJ Barendrecht

  • Aan de instructietafel maakt de leerkracht tijd voor kinderen die extra aandacht aandacht nodig hebben.
  • De verwerking van een aantal hoofdvakken wordt vanaf groep 4 op tablets gemaakt.
  • Vanaf groep 5  is er Rots- en Watertraining van onze eigen trainers. Tegen pesten -> voor een sociaal veilig klimaat.
  • Met de kunstenaars van Humanitas samenwerken aan een schilderij- samen talenten ontdekken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na elke eindtoets doen we een trendanalyse die ons informatie geeft waar we extra aandacht aan kunnen besteden en accenten op kunnen leggen, om zo onze (eind)resultaten elke keer een beetje te verbeteren. 

In schooljaar 2022-2023 behaalden wij op onze eindtoets een score van 82,8 Dat is boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de resultaten van ons onderwijsaanbod en onze aanpak te volgen hanteren wij de volgende instrumenten:

  • Observaties (Digikeuzebord voor de groepen 1/2);
  • Methode gebonden toetsen (groepen 3 t/m 8);
  • Resultaten in Snappet (groepen 4 t/m 8);
  • Observatielijsten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling Leerling in Beeld (groepen 3 t/m 8);
  • Leerlingvragenlijsten Leerling in Beeld (groepen 5 t/m 8);
  • Signaleringslijst hoogbegaafdheid Sidi-3 (groepen 1 t/m 8);
  • Methode onafhankelijke toetsen van CITO Leerling in beeld (groepen 3 t/m 8);
  • Doorstroomtoets

Wij registeren de resultaten van onze observaties en toetsen in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De CITO toetsen worden na iedere afname geanalyseerd. Deze analyse, samen met alle andere gegevens van een leerling, wordt verwerkt in het groepsoverzicht en het jaarplan. Het volgen van de leerlingen is een cyclisch proces; waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en evalueren. De toetsen geven ons dus vooral veel informatie over wat er nog te doen is, om een bepaald doel te behalen. 

Wij zoeken actief naar de leerkuil voor alle kinderen. Dit betekent dat wij per leerdoel afstemmen welke (extra) instructie, verwerking of uitdagende taak nodig is. Kinderen die doelen reeds beheersen doen niet mee aan de groepsinstructie en maken zelfstandig hun taak. Onze instructiegroepen zijn hierdoor van wisselende samenstelling. Zo leiden leerervaringen tot een duurzame (gedrags)verandering en ontstaat bij kinderen een mentaal model van vertrouwen in zichzelf: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”.

Leerlingen op Smitshoek weten dat het proces, de weg naar het resultaat, net zo belangrijk is als het resultaat zelf. Door inzicht te hebben in het leerproces weten leerlingen welke afstand zij nog moeten afleggen naar het doel. Ook krijgen zij op deze manier zicht op welke mogelijkheden zij hebben om hun doel te bereiken. Zo ontwikkelen de leerlingen een GROEIMINDSET. Leerlingen met een groeimindset weten: “Ik kan altijd beter in iets worden. Daar werk ik aan. Daar span ik me voor in.” 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school kent een schoolweging van 27,5. Wij spannen ons in om dit ook in onze eindtoets terug te laten zien. Dat is wederom gelukt. Na elke eindtoets doen we een trendanalyse die ons informatie geeft waar we extra aandacht aan kunnen besteden en accenten op kunnen leggen, om zo onze (eind)resultaten elke keer een beetje te verbeteren. In schooljaar 2022-2023 behaalden wij op onze eindtoets een score van 82,8.

Eindtoets wordt doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken leerlingen uit groep 8 in februari een doorstroomtoets. De doorstroomtoets vervangt de eindtoets. Onze school maakt gebruik van Leerling in Beeld - doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ookpast bij het schooladvies. Dit is een landelijke regeling waar scholen niet vanaf mogen wijken.

De school maakt het schooladvies voor de leerling op basis van:

  • de (leer)resultaten uit het leerlingvolgsysteem van de schoolloopbaan van de leerling;
  • vaardigheden van de leerling
  • informatie uit eerdere leerjaren en gevoerde gesprekken en de intern begeleider

Het tijdspad komt er als volgt uit te zien:

  • tussen 10 en 31 januari  : Leerlingen en ouders ontvangen hun voorlopige schooladvies.
  • eerste of tweede volle week van februari : Leerlingen maken de doorstroomtoets.
  • uiterlijk 15 maart : Scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • uiterlijk 24 maart : Leerlingen en ouders ontvangen van de school het definitieve schooladvies.
  • week tussen 25-31 maart : Alle leerlingen melden zich aan bij een school voor voortgezet onderwijs. (Voor leerlingen die de overstap maken naar het VSO geldt de centrale aanmeldweek niet.)

Het professionele oordeel van de school blijft leidend voor plaatsing in het voortgezet onderwijs. Daarom is er eerst het schooladvies en volgt daarna de doorstroomtoets. De school stelt het schooladvies naar boven bij als de leerling de doorstroomtoets beter heeft gemaakt dan het voorlopige schooladvies, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen. De school gebruikt hiervoor een afwegingskader uit de Handreiking Schooladvisering.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Uitgangspunt van CBS Smitshoek is "De kracht van SAMEN groeien". 

Naast het ontwikkelen van een hoogwaardig niveau op het gebied van rekenen en taal, gunnen wij de kinderen dat zij al op basisschoolleeftijd die vaardigheden leren die in de volwassen wereld vaak gestalte krijgen aan de coachkant, zoals het kennen en ontwikkelen van je sterke kanten, psychologische veerkracht en samenwerkings- en probleemoplossingsvaardigheden.

Op deze manier bereiden wij kinderen voor op de samenleving van de toekomst, met een arbeidsmarkt waarin beroepen bestaan die wij nu nog niet kennen. Wij laten ons hierbij leiden door het gezegde: “Jong geleerd is oud gedaan.” 

Om onze ambities te realiseren ontwerpen we een krachtige leercultuur. In die cultuur staan GROEIEN en LEREN centraal. Om te kunnen groeien is een groei mindset nodig. Een groei mindset ziet capaciteiten als ontwikkelbaar en legt de focus op het proces, op groei. Zo’n mindset maakt het mogelijk om door te zetten, omdat je weet: ‘ik kan het NOG niet, ik kan het leren, iedere dag een beetje beter. Echt leren vindt plaats in de LEERKUIL: als je denkt ‘Dit leer ik nooit’ en dan met kleine stapjes en hulp iets toch onder de knie krijgt. Zo ontwikkel je zelfkennis en zelfvertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • De kracht van samen groeien.
  • Leren met vallen en opstaan.
  • Zonder relatie geen prestatie.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2014-2015 hebben wij voor het laatst de onderwijsinspectie op bezoek gehad. Wij hebben sindsdien een mooie schoolontwikkeling doorgemaakt en maken die nog steeds door, elke dag een beetje beter.

In schooljaar 18-19 hebben we zelf actief de onderwijsinspectie uitgenodigd om ons opnieuw te beoordelen. De onderwijsinspectie zag geen aanleiding om onze school eerder te bezoeken. 

Binnen onze stichting hebben wij ons opgegeven voor een audit. In januari 2020 heeft deze audit plaatsgevonden op onze school. Directeuren en intern begeleiders van andere scholen hebben, zoals de inspectie dat doet, onze kwaliteit onderzocht en beoordeeld. Het auditteam heeft de onderwerpen schoolklimaat, didactisch handelen, aanbod van ons onderwijs, ondersteuningszorg, kwaliteitszorg en resultaten in hun rapport van maart 2020 positief beoordeeld. Voor ons betekende dit dat wij dan toch objectief onze groei hebben kunnen meten, onze aandachtspunten nog scherper hebben kunnen krijgen en natuurlijk ook onze successen met alle teamleden hebben kunnen vieren.

Terug naar boven