Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsgrootte
Wij streven ernaar de groepen niet te groot te laten worden, waarbij we streven naar ongeveer 25 leerlingen per groep. Dit levert namelijk veel op voor de kinderen; er blijft meer tijd beschikbaar gedurende de dag voor individuele aandacht van de leerkracht. Na schooltijd zijn leerkrachten aanzienlijk minder tijd kwijt met nakijken, waardoor ze meer tijd overhouden voor het voorbereiden van lessen, wat de kwaliteit van ons onderwijs ten goede komt. Daarnaast voelen leerkrachten zich competenter in de uitvoering als ze meer tijd hebben kunnen besteden aan voorbereiding. Dit werkt werkdrukverlagend.
Een sociaal veilige leeromgeving vinden wij heel belangrijk! Pas als kinderen zich veilig voelen komen ze tot optimale ontwikkeling.
Wij besteden op CBS Smitshoek dagelijks aandacht aan het creëren van een sociaal veilige leeromgeving, of anders gezegd: een positief op leren gericht groepsklimaat. We leren kinderen nadrukkelijk goed voor zichzelf te zorgen, niet omdat wij kinderen willen leren dat zij als individu centraal staan en dat de wereld alleen om hen draait. Nee, wij zijn ervan overtuigd dat als je jezelf waardeert, je echt van toegevoegde waarde kunt zijn voor een ander. Daar beginnen wij bij de kleuters al mee. Wij leren kinderen d.m.v. taal aan te geven wat ze nodig hebben om zich fijn te voelen, maar ook om op een respectvolle manier hun grenzen aan te geven. Hoe beter je dit leert, des te kleiner de kans dat je het slachtoffer wordt van pesten. Dit maakt onderdeel uit van ons anti-pestbeleid en legt de nadruk op het voorkomen van pesten. Al direct vanaf de eerste schooldag bouwen wij bewust aan een positieve groep door de inzet van de "Gouden Weken".
Wij monitoren de veiligheidsbeleving van onze leerlingen tenminste 2 maal per jaar. We gebruiken hiervoor bij de kleuters het observatie instrument “Digikeuzebord” en vanaf groep 3 “Leerling in Beeld”. De leerkrachten zijn geschoold in de interpretatie van de lijsten en zijn vaardig om, indien nodig, handelingsplannen op te stellen. Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen zelf 2 maal per jaar een lijst in over hun welbevinden.
Wij hebben op onze school meerdere veiligheidscoördinatoren aangesteld; 3 personen voor arbo en sociale-en fysieke veiligheid.
Daarnaast is een contactpersoon benoemd. Zij is geschoold in de nieuwe meldcode m.b.t. 'huiselijk geweld en kindermishandeling'
In de groepen 1 en 2 vindt het leren voornamelijk plaats door spel. Leerkrachten ontwikkelen thema's met de kinderen en bij elk thema wordt een speciale thema hoek ingericht waarin de kinderen kunnen naspelen wat ze over het thema leren.
Leerkrachten op CBS Smitshoek zijn groeps?leerkracht.
Wij vinden het belangrijk dat leerkrachten voor alle kinderen in de groep aandacht kunnen hebben. In het kader van Passend Onderwijs is het voor een aantal kinderen noodzakelijk aanpassingen te doen, zodat zij ook tot optimale ontwikkeling kunnen komen en kunnen gedijen in de groep. Dit doen wij graag. De aanpassingen kunnen op het gebied van leren zijn, maar ook op het gebied van gedrag. Voor de aanpassing op het gebied van gedrag geldt dat deze helpend moet zijn voor de leerling om zich goed te kunnen ontwikkelen, zowel aan de persoonlijke kant als aan de sociale kant.
Soms komt het voor dat er tijdelijk extra aandacht naar een leerling gaat. Echter, wij zijn zorgvuldig in de mate waarin dit gebeurt. Dit omdat wij ook onze andere leerlingen voldoende aandacht willen geven.
Wij vragen op Smitshoek regelmatig arrangementen aan voor kinderen. Extra begeleiding kan plaatsvinden in de klas, maar ook daarbuiten. Arrangementen zijn gericht zijn op het aanleren van gewenst gedrag, een vaardigheid of cognitieve ondersteuning. Het is van belang dat er sprake is van een leercurve, kinderen moeten zich richting het doel ontwikkelen. Als dit het geval is, kan er herhaald een arrangement aangevraagd worden.
Soms concluderen wij dat na extra begeleiding een geformuleerd doel op onze school niet haalbaar is. Dan gaan wij met ouders in gesprek om te onderzoeken wat er dan nodig is voor hun kind om zich verder te ontwikkelen. School en ouders hebben samen een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kinderen zich goed ontwikkelen.
Vaak kan dat op onze school, maar Smitshoek geeft ook een grens aan in wat voor onze school haalbaar is. Een van die grenzen ligt bij de hoeveelheid begeleiding die een individuele leerling kan krijgen/nodig heeft t.o.v. de aandacht die overblijft voor alle andere leerlingen in de groep. Een andere belangrijke grens ligt bij de pedagogische aanpak: als een leerling zich hiermee onvoldoende ontwikkelt omdat een meer gedragstherapeutische aanpak nodig is, kunnen wij ook niet bieden wat de leerling nodig heeft.
Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband RiBA (Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard).
Kinderen groeien op met vallen en opstaan, ook onder schooltijd. Met de hulp van ouders en leerkrachten zullen de meeste kinderen de basisschool goed doorlopen en een leuke en leerzame schooltijd meemaken. Ieder kind is echter anders en heeft andere kwaliteiten en mogelijkheden. Daardoor hebben sommige kinderen extra aandacht nodig op de basisschool. Meer individuele begeleiding of een speciale voorziening kan dan uitkomst bieden. Het ‘Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA’ kan deze behoefte aan extra ondersteuning samen met de basisschool oppakken. Zo kunnen er extra middelen ter beschikking worden gesteld en deskundigen worden ingeschakeld. RiBA werkt onder meer met kinderpsychologen en gespecialiseerde leerkrachten die wij ambulant ondersteuners noemen.
Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA biedt deze ondersteuning aan in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard.
Als u wilt onderzoeken of het samenwerkingsverband ook ondersteuning kan bieden aan uw kind, dan kunt u hierover meer informatie vinden op http://swv-riba.nl/ of lees de folder van het samenwerkingsverband (http://swv-riba.nl/meer-weten/folder-voor-ouders/) .
Mocht u van mening zijn dat het samenwerkingsverband kan helpen, neem dan contact op hierover met de leerkracht van uw kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Lees het SchoolOndersteuningsProfiel in de bijlage
Kleuters leren op onze school voornamelijk door te spelen. Het onderwijs in onze onderbouw is gebaseerd op het concept basisontwikkeling. Door spel laten we kinderen ervaringen opdoen die bijdragen aan een brede persoonsontwikkeling. Er wordt een brede basis gelegd voor ontwikkeling, waarin kennis en vaardigheden een zinvolle plaats innemen.
Belangrijke doelen voor kleuters zijn:
- zelfredzaamheid (kinderen moeten zindelijk zijn als ze naar school gaan);
- samenwerken;
- initiatieven nemen;
- zelfstandigheid;
- communiceren;
- omgaan met symbolen.
Leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol. Zij ontwerpen met de kinderen een betekenisvolle leeromgeving waarin de kinderen al deze ervaringen op kunnen doen. Activiteiten worden aangeboden in de verschillende hoeken en vanuit de grote- en kleine kring. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met lotto leert ook de getallen en kleuren, wie op een vel papier de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven, enzovoort.
Op CBS Smitshoek zitten 4-, 5- en 6-jarigen in één groep (heterogene groepering). In onze visie is deze groeperingsvorm bij kleuters zeer geschikt, omdat kinderen veel van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen helpen, nauwelijks faalervaring opdoen als iets nog moeilijk is en mee kunnen doen met de ouderen als ze al verder zijn in hun ontwikkeling.
In schooljaar 2023-2024 hebben op locatie Brandsma-akker als pilot een heterogene groep 1/2, een homogene groep 1 en een homgene groep 2 ingericht.