Christelijke Basisschool Smitshoek

Riederhof 37 2993 XJ Barendrecht

  • Aan de instructietafel maakt de leerkracht tijd voor kinderen die extra aandacht aandacht nodig hebben.
  • De verwerking van een aantal hoofdvakken wordt vanaf groep 4 op tablets gemaakt.
  • Vanaf groep 5  is er Rots- en Watertraining van onze eigen trainers. Tegen pesten -> voor een sociaal veilig klimaat.
  • Met de kunstenaars van Humanitas samenwerken aan een schilderij- samen talenten ontdekken.

Het team

Toelichting van de school

Verder hebben we:

  • 3 vakdocenten gym
  • 2 vakdocenten drama
  • 1 vakdocent motorische remedial teaching
  • 1 Rots- en Watertrainer
  • 1 interne coach voor studenten PABO en MBO
  • 1 interne coach voor startende leerkrachten
  • 1 beeldcoach voor video interactie begeleiding van leerkrachten
  • 2 gedragsspecialisten
  • 1 taalspecialist
  • 1 rekenspecialist
  • 13 collega's die een Master hebben
  • 2 kunst- en cultuurcoördinatoren
  • Een eigen e-learning academie voor teamleden -> Smitshoek academie
  • Logopedie inpandig
  • Motorische oefentherapie inpandig

Overig:

  • Na schooltijd is het mogelijk voor leerlingen vanaf groep 4 om Cambridge English te volgen
  • Leerlingen kunnen hun typediploma halen na schooltijd

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat een leerkracht een keer ziek wordt. Wij streven ernaar de vervanging zoveel mogelijk intern op te lossen bijvoorbeeld door collega's te vragen extra te werken.

Om niet teveel kwaliteit op het gebied van aansturing en zorg in te moeten leveren, kiezen wij er bewust voor om MT-leden en collega’s die in de zorgstructuur werken in principe niet bij ziekte te laten invallen. Om het voor u helder te maken hoe wij aan een vervanger proberen te komen, kunt u hieronder het beleid bij ziektevervanging lezen:

  • Allereerst worden de beschikbare(interne) invallers benaderd;
  • Indien er een LIO-stagiair(e) aanwezig is, kan de vrij geroosterde leerkracht invallen in de klas van de afwezige collega;
  • Onderwijsondersteuners worden in gezet voor kortdurende vervanging.
  • Wanneer bovenstaande opties niet lukken, zal de groep 1, hooguit 2 dagen gedurende het ziekteverlof van de betreffende leerkracht worden verdeeld

Wij hebben veel geleerd van de periode waarin we onderwijs op afstand gaven. We zijn voorbereid om snel te schakelen. Leerkrachten die niet fysiek op school aanwezig kunnen zijn, geven digitaal les vanuit hun huis met een fysieke ondersteuner in de klas. Op die manier lukt het ons de kinderen toch zoveel mogelijk op school les te geven.

  • Onderwijs op afstand -> indien er onverhoopt geen vervanger beschikbaar is, dan blijven de kinderen thuis en krijgen zij onderwijs op afstand zoals tijdens de coronaperiode.  Zie de kwaliteitskaart verderop voor meer informatie.
  • Thuiswerken -> als kinderen niet in staat zijn om naar school te komen dan werken zij thuis. Zie de kwaliteitskaart verderop voor meer informatie.

Indien we een groep thuis moeten laten blijven, hanteren we de volgende huisregels:

  • Wij laten alleen in het uiterste geval een groep thuis blijven.
  • Wij hebben een volgorde bepaald van groepen die eerst vervangen worden. De groepen 1 t/m 4 worden als eerste vervangen. De reden daarvoor is dat de oudere kinderen al beter hun weg kunnen vinden in het digitale onderwijs en meer zelfstandig aan de slag kunnen. Daardoor is de impact op de (werk)dag van ouders minder groot als deze oudere kinderen onverhoopt een dag niet naar school kunnen;
  • U hoort dit van de schoolleiding via een spoedbericht via Social Schools  zo vroeg mogelijk. Let wel: dit kan de dag of avond ervoor zijn, maar ook 's morgens vroeg als teveel teamleden zich melden met klachten en niet naar school kunnen komen;

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsgrootte

Wij streven ernaar de groepen niet te groot te laten worden, waarbij we streven naar ongeveer 25 leerlingen per groep. Dit levert namelijk veel op voor de kinderen; er blijft meer tijd beschikbaar gedurende de dag voor individuele aandacht van de leerkracht. Na schooltijd zijn leerkrachten aanzienlijk minder tijd kwijt met nakijken, waardoor ze meer tijd overhouden voor het voorbereiden van lessen, wat de kwaliteit van ons onderwijs ten goede komt. Daarnaast voelen leerkrachten zich competenter in de uitvoering als ze meer tijd hebben kunnen besteden aan voorbereiding. Dit werkt werkdrukverlagend.

Een sociaal veilige leeromgeving vinden wij heel belangrijk! Pas als kinderen zich veilig voelen komen ze tot optimale ontwikkeling.

Wij besteden op CBS Smitshoek dagelijks aandacht aan het creëren van een sociaal veilige leeromgeving, of anders gezegd: een positief op leren gericht groepsklimaat. We leren kinderen nadrukkelijk goed voor zichzelf te zorgen, niet omdat wij kinderen willen leren dat zij als individu centraal staan en dat de wereld alleen om hen draait. Nee, wij zijn ervan overtuigd dat als je jezelf waardeert, je echt van toegevoegde waarde kunt zijn voor een ander. Daar beginnen wij bij de kleuters al mee. Wij leren kinderen d.m.v. taal aan te geven wat ze nodig hebben om zich fijn te voelen, maar ook om op een respectvolle manier hun grenzen aan te geven. Hoe beter je dit leert, des te kleiner de kans dat je het slachtoffer wordt van pesten. Dit maakt onderdeel uit van ons anti-pestbeleid en legt de nadruk op het voorkomen van pesten. Al direct vanaf de eerste schooldag bouwen wij bewust aan een positieve groep door de inzet van de "Gouden Weken". 

Wij monitoren de veiligheidsbeleving van onze leerlingen tenminste 2 maal per jaar. We gebruiken hiervoor bij de kleuters het observatie instrument “Digikeuzebord” en vanaf groep 3 “Leerling in Beeld”. De leerkrachten zijn geschoold in de interpretatie van de lijsten en zijn vaardig om, indien nodig, handelingsplannen op te stellen.  Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen zelf 2 maal per jaar een lijst in over hun welbevinden. 

Wij hebben op onze school meerdere veiligheidscoördinatoren aangesteld; 3 personen voor arbo  en sociale-en fysieke veiligheid.

Daarnaast is een contactpersoon benoemd. Zij is geschoold in de nieuwe meldcode m.b.t. 'huiselijk geweld en kindermishandeling'    

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 vindt het leren voornamelijk plaats door spel. Leerkrachten ontwikkelen thema's met de kinderen en bij elk thema wordt een speciale thema hoek ingericht waarin de kinderen kunnen naspelen wat ze over het thema leren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerkrachten op CBS Smitshoek zijn groeps?leerkracht.

Wij vinden het belangrijk dat leerkrachten voor alle kinderen in de groep aandacht kunnen hebben. In het kader van Passend Onderwijs is het voor een aantal kinderen noodzakelijk aanpassingen te doen, zodat zij ook tot optimale ontwikkeling kunnen komen en kunnen gedijen in de groep. Dit doen wij graag. De aanpassingen kunnen op het gebied van leren zijn, maar ook op het gebied van gedrag. Voor de aanpassing op het gebied van gedrag geldt dat deze helpend moet zijn voor de leerling om zich goed te kunnen ontwikkelen, zowel aan de persoonlijke kant als aan de sociale kant.

Soms komt het voor dat er tijdelijk extra aandacht naar een leerling gaat. Echter, wij zijn zorgvuldig in de mate waarin dit gebeurt. Dit omdat wij ook onze andere leerlingen voldoende aandacht willen geven.

Wij vragen op Smitshoek regelmatig arrangementen aan voor kinderen. Extra begeleiding kan plaatsvinden in de klas, maar ook daarbuiten. Arrangementen zijn gericht zijn op het aanleren van gewenst gedrag, een vaardigheid of cognitieve ondersteuning. Het is van belang dat er sprake is van een leercurve, kinderen moeten zich richting het doel ontwikkelen. Als dit het geval is, kan er herhaald een arrangement aangevraagd worden.

Soms concluderen wij dat na extra begeleiding een geformuleerd doel op onze school niet haalbaar is. Dan gaan wij met ouders in gesprek om te onderzoeken  wat er dan nodig is voor hun kind om zich verder te ontwikkelen. School en ouders hebben samen een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kinderen zich goed ontwikkelen.

Vaak kan dat op onze school, maar Smitshoek geeft ook een grens aan in wat voor onze school haalbaar is. Een van die grenzen ligt bij de hoeveelheid begeleiding die een individuele leerling kan krijgen/nodig heeft t.o.v. de aandacht die overblijft voor alle andere leerlingen in de groep. Een andere belangrijke grens ligt bij de pedagogische aanpak: als een leerling zich hiermee onvoldoende ontwikkelt omdat een meer gedragstherapeutische aanpak nodig is, kunnen wij ook niet bieden wat de leerling nodig heeft. 

Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband RiBA (Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard).

Kinderen groeien op met vallen en opstaan, ook onder schooltijd. Met de hulp van ouders en leerkrachten zullen de meeste kinderen de basisschool goed doorlopen en een leuke en leerzame schooltijd meemaken. Ieder kind is echter anders en heeft andere kwaliteiten en mogelijkheden. Daardoor hebben sommige kinderen extra aandacht nodig op de basisschool. Meer individuele begeleiding of een speciale voorziening kan dan uitkomst bieden. Het ‘Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA’ kan deze behoefte aan extra ondersteuning samen met de basisschool oppakken. Zo kunnen er extra middelen ter beschikking worden gesteld en deskundigen worden ingeschakeld. RiBA werkt onder meer met kinderpsychologen en gespecialiseerde leerkrachten die wij ambulant ondersteuners noemen.

Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA biedt deze ondersteuning aan in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard.

Als u wilt onderzoeken of het samenwerkingsverband ook ondersteuning kan bieden aan uw kind, dan kunt u hierover meer informatie vinden op  http://swv-riba.nl/ of lees de folder van het samenwerkingsverband (http://swv-riba.nl/meer-weten/folder-voor-ouders/) .

Mocht u van mening zijn dat het samenwerkingsverband kan helpen, neem dan contact op hierover met de leerkracht van uw kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Lees het SchoolOndersteuningsProfiel in de bijlage

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kleuters leren op onze school voornamelijk door te spelen. Het onderwijs in onze onderbouw is gebaseerd op het concept basisontwikkeling. Door spel laten we kinderen ervaringen opdoen die bijdragen aan een brede persoonsontwikkeling. Er wordt een brede basis gelegd voor ontwikkeling, waarin kennis en vaardigheden een zinvolle plaats innemen.

Belangrijke doelen voor kleuters zijn:

  • zelfredzaamheid (kinderen moeten zindelijk zijn als ze naar school gaan);
  • samenwerken;
  • initiatieven nemen;
  • zelfstandigheid;
  • communiceren;
  • omgaan met symbolen.

Leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol. Zij ontwerpen met de kinderen een betekenisvolle leeromgeving waarin de kinderen al deze ervaringen op kunnen doen. Activiteiten worden aangeboden in de verschillende hoeken en vanuit de grote- en kleine kring. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met lotto leert ook de getallen en kleuren, wie op een vel papier de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven, enzovoort.

Op CBS Smitshoek zitten 4-, 5- en 6-jarigen in één groep (heterogene groepering). In onze visie is deze groeperingsvorm bij kleuters zeer geschikt, omdat kinderen veel van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen helpen, nauwelijks faalervaring opdoen als iets nog moeilijk is en mee kunnen doen met de ouderen als ze al verder zijn in hun ontwikkeling. 

In schooljaar 2023-2024 hebben op locatie Brandsma-akker als pilot een heterogene groep 1/2, een homogene groep 1 en een homgene groep 2 ingericht.

 

Terug naar boven