Christelijke Basisschool Smitshoek

Riederhof 37 2993 XJ Barendrecht

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Smitshoek
  • De verwerking van een aantal hoofdvakken wordt vanaf groep 4 op tablets gemaakt.
  • Alle groepen 5 en hoger krijgen de Rots- en Watertraining van onze eigen trainers. Tegen pesten -> voor een sociaal veilig klimaat.
  • Met de kunstenaars van Humanitas samenwerken aan een schilderij- samen talenten ontdekken.
  • Bij heerlijk weer, werken we graag buiten.

In het kort

Toelichting van de school


Op CBS Smitshoek maak je een goede start! Naast leerprestaties vinden we het vanuit onze open christelijke identiteit belangrijk dat we elkaar ruimte geven, elkaar waarderen en respecteren. Op onze school kom je met plezier, word je nieuwsgierig, leer je vrienden maken, problemen oplossen, je talenten ontwikkelen en krijg je zelfvertrouwen.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • De kracht van SAMEN groeien!
  • KRACHTIG onderwijs
  • GELOOFwaardig
  • jouw TALENT onze PASSIE
  • alleen SAMEN

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Door de indeling van ons gebouw voelt onze grote school als kleinschalig voor onze kinderen, ouders en teamleden. Er zijn steeds 4 klaslokalen verenigd in een unit die is afgesloten door klapdeuren. De kinderen verblijven in de klas of in deze vaste unit. Maak gerust een afspraak om onze school 'in bedrijf' te zien. U kunt dan de duidelijke structuur, warmte en rust in onze school zelf ervaren. In schooljaar 2020-2021 betekent een bezoek aan onze school dat we de corona richtlijnen in acht nemen.

Een grotere school heeft veel voordelen:

  1. Door meerdere groepen van hetzelfde leerjaar, maken teamleden optimaal gebruik van elkaars kwaliteiten. Samen voorbereiden verhoogt de kwaliteit van de lessen;
  2. Op onze school zijn 3 vakdocenten voor gym, 2 vakdocenten voor drama. We hebben een eigen plusklas 'GroeiLAB' en niet te vergeten ons naschoolse aanbod Talent in Bloei;
  3. We hebben een logopedist en een therapeut voor motorische oefentherapie in onze school;
  4. Voor kwetsbare kinderen bieden we GLOBE aan.
  5. We hebben een professioneel EVENTS-team die leuke activiteiten voor de kinderen organiseert en hierin de leerkrachten ondersteunen.

De prognose is dat ons leerlingenaantal iets zal afnemen. Dit heeft te maken met de demografische groei van de wijk Carnisselande. Er ontstaat een moment dat er meer kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan in de wijk dan naar de basisschool. 

Weergave

Leerlingen
1012
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

De invoering van het gelijke dagen model (sinds 2017-2018) geeft rust in de school. De kinderen lunchen tussen de middag met hun eigen juf of meester. Dit draagt bij aan het positieve klimaat in de groep. Ook ouders geven aan het prettig te vinden dat ze niet zo hoeven te haasten tussen de middag. Na schooltijd is er nog lekker veel tijd om te spelen.

Alle kinderopvangorganisaties in de nabije omgeving komen op onze school. Zij hanteren een breng- en haalservice voor de kinderen voor voorschoolse- en naschoolse opvang. Kibeo is inpandig op alle locaties.

Veelgestelde vragen

Weergave

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school? Toelichting

Bron

Sociale veiligheid op deze school Toelichting

Toelichting van de school

Een sociaal veilige leeromgeving vinden wij heel belangrijk! Pas als kinderen zich veilig voelen komen ze tot optimale ontwikkeling.

Wij besteden op CBS Smitshoek dagelijks aandacht aan het creëren van een sociaal veilige leeromgeving, of anders gezegd: een positief, op leren gericht groepsklimaat. We leren kinderen nadrukkelijk goed voor zichzelf te zorgen, niet omdat we kinderen willen leren dat zij als individu centraal staan en dat de wereld alleen om hen draait. Nee, wij zijn ervan overtuigd dat als je jezelf waardeert, je echt van toegevoegde waarde kunt zijn voor een ander. Daar beginnen we bij de kleuters al mee. We leren kinderen d.m.v. taal aan te geven wat ze nodig hebben om zich fijn te voelen, maar ook om op een respectvolle manier hun grenzen aan te geven. Hoe beter je dit leert, des te kleiner de kans dat je het slachtoffer wordt van pesten. Dit maakt onderdeel uit van ons anti-pestbeleid en richt zich enorm op het voorkomen van pesten. Al direct vanaf de eerste schooldag bouwen wij bewust aan een positieve groep door de inzet van de "Gouden Weken". 

Wij monitoren de veiligheidsbeleving van onze leerlingen tenminste 2 maal per jaar. We gebruiken hiervoor bij de kleuters het observatie instrument “Digikeuzebord” en vanaf groep 3 “ZIEN”. De leerkrachten zijn geschoold in de interpretatie van de lijsten en zijn vaardig om, indien nodig, handelingsplannen op te stellen.  

Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen zelf 2 maal per jaar een lijst in over hun welbevinden. 

Wij hebben op onze school meerdere veiligheidscoördinatoren aangesteld; 3 personen voor sociale-, fysieke veiligheid en arbo.

Daarnaast is een contactpersoon benoemd. Zij is geschoold in de nieuwe meldcode m.b.t. 'kindermishandeling en huiselijk geweld'.     

Terug naar boven