Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Het 5 gelijke dagen model geeft rust in de school. De kinderen lunchen tussen de middag met hun eigen juf of meester. Dit draagt bij aan het positieve klimaat in de groep. Ook ouders geven aan het prettig te vinden dat ze niet zo hoeven te haasten tussen de middag. Na schooltijd is er nog lekker veel tijd om te spelen.
Alle kinderopvangorganisaties in de nabije omgeving komen op onze school. Zij hanteren een breng- en haalservice voor de kinderen voor voorschoolse- en naschoolse opvang. Kibeo is inpandig op alle locaties.
Een sociaal veilige leeromgeving vinden wij heel belangrijk! Pas als kinderen zich veilig voelen komen ze tot optimale ontwikkeling.
Wij besteden op CBS Smitshoek dagelijks aandacht aan het creëren van een sociaal veilige leeromgeving, of anders gezegd: een positief, op leren gericht groepsklimaat. We leren kinderen nadrukkelijk goed voor zichzelf te zorgen, niet omdat we kinderen willen leren dat zij als individu centraal staan en dat de wereld alleen om hen draait. Nee, wij zijn ervan overtuigd dat als je jezelf waardeert, je echt van toegevoegde waarde kunt zijn voor een ander. Daar beginnen we bij de kleuters al mee. We leren kinderen d.m.v. taal aan te geven wat ze nodig hebben om zich fijn te voelen, maar ook om op een respectvolle manier hun grenzen aan te geven. Hoe beter je dit leert, des te kleiner de kans dat je het slachtoffer wordt van pesten. Dit maakt onderdeel uit van ons anti-pestbeleid en richt zich enorm op het voorkomen van pesten. Al direct vanaf de eerste schooldag bouwen wij bewust aan een positieve groep door de inzet van de "Gouden Weken".
Wij monitoren de veiligheidsbeleving van onze leerlingen tenminste 2 maal per jaar. We gebruiken hiervoor bij de kleuters het observatie instrument “Digikeuzebord” en vanaf groep 3 Leerling in Beeld - sociale veiligheid. De leerkrachten zijn geschoold in de interpretatie van de lijsten en zijn vaardig om, indien nodig, handelingsplannen op te stellen.
Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen zelf 2 maal per jaar een lijst in over hun welbevinden.
Wij hebben op onze school meerdere veiligheidscoördinatoren aangesteld; 3 personen voor sociale en fysieke veiligheid en arbo.
Daarnaast is een vertrouwenspersoon benoemd. Zij is geschoold in de nieuwe meldcode m.b.t. 'kindermishandeling en huiselijk geweld'.
Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling is een stappenplan waarin wordt aangegeven hoe de professional behoort om te gaan met vermoedens van huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Het gaat hierbij niet alleen om vermoedens van fysiek geweld, maar ook om vermoedens van psychisch of seksueel geweld en vermoedens van verwaarlozing.
De Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling bepaalt dat onderwijsinstellingen een meldcode moeten hebben en het gebruik ervan moeten bevorderen.
De meldcode omvat de volgende vijf stappen:
- Stap 1 Signalen van mogelijk huiselijk geweld of kindermishandeling in kaart brengen
- Stap 2 Overleg met een collega en eventueel raadplegen van Veilig Thuis
- Stap 3 Gesprek met ouder en/of leerling
- Stap 4 Wegen van huiselijk geweld/kindermishandeling
Heb ik op basis van stap 1 tot en met 3 een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling?Heb ik een vermoeden van acute of structurele onveiligheid?
- Stap 5 Beslis a.d.h.v. het afwegingskaderIs melden noodzakelijk?Is hulp verlenen of organiseren (ook) mogelijk?
Elke school maakt de meldcode specifiek voor de eigen praktijk door te benoemen hoe taken en verantwoordelijkheden liggen bij het doorlopen van de verschillende stappen van de meldcode. De onderwijsinspectie ziet toe op de naleving van de wettelijke voorschriften. De aandachtsfunctionaris is de persoon die binnen de school verantwoordelijk is voor het implementeren, hanteren en borgen van de meldcode. Hij/zij heeft de taak om te zorgen dat wettelijke verplichtingen worden nagekomen.
Verder begeleidt de aandachtsfunctionaris bij de stappen van de meldcode en heeft een adviesfunctie naar het bestuur/de directie. De naam van de aandachtsfunctionaris staat elders in de schoolgids vermeld.