CBS Groen van Prinstererschool

Stellingmolen 10 2992 DN Barendrecht

  • Schoolfoto van CBS Groen van Prinstererschool
  • Schoolfoto van CBS Groen van Prinstererschool
  • Schoolfoto van CBS Groen van Prinstererschool

Het team

Toelichting van de school

Op onze school is ook een aantal specialisten actief. Dit zijn leerkrachten, die de ontwikkelingen op een bepaald vakgebied nauwlettend volgen. Mochten er ontwikkelingen zijn, die voor onze school van belang zijn brengen deze specialisten ze in bij de directie.

Specialisten zijn op hun vakgebied ook vraagbaak voor de overige teamleden. Daarnaast nemen zijn bijvoorbeeld ook een deel van de begeleiding op zich als het gaat om de implementatie van een nieuwe methode. 

Op de Groen van Prinsterer hebben we specialisten voor de volgende vakgebieden:

  • Taalspecialist
  • Rekenspecialist
  • Specialist Jonge Kind
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • ICT coordinator
  • Meer- en hoogbegaafdheid specialist
  • Bewegingsspecialist

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan gebeuren dat een leerkracht ziek wordt. Wij streven ernaar om de vervanging zo veel mogelijk intern op te lossen.  Allereerst zal de duo-collega van de groep worden benaderd. Zij of hij is een vertrouwd gezicht voor de leerlingen. Daarna wordt parttime personeel benaderd om extra te komen werken. Mocht dit ook niet lukken, verdelen we de groep over de andere groepen. Iedere leerkracht maakt aan het begin van het schooljaar een noodpakket klaar op school, met de bijbehorende verdeellijst zodat dit meegeven kan worden bij het verdelen van de groep. Bieden deze mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan zal de betreffende groep thuis moeten blijven. U wordt hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gesteld via een bericht in Social Schools. De leerlingen die zelfstandig thuis aan opdrachten werken, kunnen werken aan opdrachten die online klaargezet zijn aan het begin van het schooljaar. Geldt de vervanging voor een langere tijd, zal gezocht worden naar een structurele oplossing voor de groep. 

Het is aan de school welke keuze wordt gemaakt. Gegeven de krapte op de onderwijsmarkt, de oplopende tekorten aan personeel (en dus ook aan vervangers) maken dat de praktijk weerbarstig is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze godsdienst methode is Startpunt. 

Voor het onderwijsaanbod in onze kleutergroepen gebruiken wij Mijn Kleutergroep om te zorgen voor een beredeneerd aanbod. Kleuteruniversiteit wordt als bronnenboek gebruikt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Korte toelichting op de onderwijstijd voor bewegingsonderwijs

Alle groepen, inclusief de groepen 1 en 2 krijgen minimaal eens per week les van onze vakdocent gymnastiek. De lessen worden gegeven in de gymzaal in onze locatie Hof van Maxima. Voor de kleutergroepen op de locatie Stellingmolen verzorgt de vakdocent de lessen in het speellokaal van die locatie.

De mogelijkheden meerdere lessen voor alle groepen te verzorgen zijn beperkt door het aantal beschikbare lesuren, het aantal groepen en de zaalruimte. De kleutergroepen krijgen naast de lessen van de vakdocent ook nog minimaal één les bewegingsonderwijs van hun eigen leerkracht. Om ook voor de andere groepen meer 'beweging' te stimuleren worden in zowel de ochtendpauze als in de pauze tussen de middag verschillende spelmaterialen aangereikt.  

Onze methodes:

  • Startpunt (groep 1 t/m 8)
  • Kwink ( groep 1 t/m 8)
  • Veilig Leren Lezen Kim (groep 3)
  • Semsom (groep 3)
  • Wereld in Getallen op Snappet (groep 4 t/m 7)
  • Wereld in Getallen (groep 8)
  • Estafette (groep 4 t/m 6)
  • Taal Actief op Snappet (groep 4 t/m 7)
  • Taal Actief (groep 8)
  • Nieuwsbegrip (groep 4 t/m 8)
  • Pennenstreken (groep 3 t/m 8)
  • Naut, Meander, Brandaan (groep 3 t/m 8)
  • Take it Easy (groep 5 t/m 8)


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat leerkrachten voor alle kinderen in de groep aandacht kunnen hebben. In het kader van Passend Onderwijs is het voor een aantal kinderen noodzakelijk aanpassingen te doen, zodat zij ook tot optimale ontwikkeling kunnen komen en kunnen gedijen in de groep. Dit doen we graag. De aanpassingen kunnen op het gebied van leren zijn, maar ook op het gebied van gedrag. Voor de aanpassing op het gebied van gedrag geldt dat de aanpassingen helpend moeten zijn voor de leerling om zich goed te kunnen ontwikkelen, zowel aan de persoonlijke kant als aan de sociale kant.

Soms komt het voor dat er tijdelijk extra aandacht naar een leerling gaat. Echter zijn we streng in de mate waarin dit gebeurt. Dit omdat we ook onze andere leerlingen voldoende aandacht willen geven.

We vragen op de Groen van Prinsterer regelmatig arrangementen aan voor kinderen. Extra begeleiding kan plaatsvinden in de klas, maar ook daarbuiten. Arrangementen zijn gericht zijn op het aanleren van gewenst gedrag, een vaardigheid of cognitieve ondersteuning. Het is van belang dat er sprake is van een leercurve, kinderen moeten zich richting het doel ontwikkelen. Als dit het geval is, kan er herhaald een arrangement aangevraagd worden.

Soms concluderen we dat na extra begeleiding een geformuleerd doel op onze school niet haalbaar is. Dan gaan we met ouders in gesprek om te kijken wat er dan nodig is voor hun kind om zich verder te ontwikkelen. School en ouders hebben samen een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kinderen zich goed ontwikkelen.

Vaak kan dat op onze school, maar de Groen van Prinsterer geeft ook een grens aan in wat voor onze school haalbaar is. Een van die grenzen ligt bij de hoeveelheid begeleiding die een individuele leerling kan krijgen/nodig heeft t.o.v. de aandacht die overblijft voor alle andere leerlingen in de groep. Een andere belangrijke grens ligt bij de pedagogische aanpak: als een leerling zich hiermee onvoldoende ontwikkelt omdat een meer gedragstherapeutische aanpak nodig is, kunnen wij ook niet bieden wat de leerling nodig heeft.

Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband RiBA (Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard).

Kinderen groeien op met vallen en opstaan, ook onder schooltijd. Met de hulp van ouders en leerkrachten zullen de meeste kinderen de basisschool goed doorlopen en een leuke en leerzame schooltijd meemaken. Ieder kind is echter anders en heeft andere kwaliteiten en mogelijkheden. Daardoor hebben sommige kinderen extra aandacht nodig op de basisschool. Meer individuele begeleiding of een speciale voorziening kan dan uitkomst bieden. Het ‘Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA’ kan deze behoefte aan extra ondersteuning samen met de basisschool oppakken. Zo kunnen er extra middelen ter beschikking worden gesteld en deskundigen worden ingeschakeld. RiBA werkt onder meer met kinderpsychologen en gespecialiseerde leerkrachten die we ambulant ondersteuners noemen.

Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs RiBA biedt deze ondersteuning aan in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard.

Als u wilt onderzoeken of het samenwerkingsverband ook ondersteuning kan bieden aan uw kind, dan kunt u hierover meer informatie vinden op http://swv-riba.nl/ of lees de folder van het samenwerkingsverband (http://swv-riba.nl/meer-weten/folder-voor-ouders/) .

Adres samenwerkingsverband RiBA: 
Kastanjelaan 18H 
2982 CM
Ridderkerk
email: info@swv-riba.nl

Mocht u van mening zijn dat het samenwerkingsverband kan helpen, neem dan contact op hierover met de leerkracht van uw kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambitie; wat willen wij nog op het gebied van leren en ontwikkeling:

Het team geeft aan meer kennis te willen vergaren over specifieke gedrags- en leerproblematiek, zodat deze kennis preventief ingezet kan worden. De komende periode willen we meer gebruik maken van de kennis en begeleiding van specialisten in de school. Onze ambitie is om meerdere collega’s op te leiden tot specialist, waarbij de taakomschrijving voor iedereen helder is.Voor het team is het duidelijk en overzichtelijk met welke hulpvraag ze bij welke specialist terecht kunnen. 

Ambitie; wat willen wij nog op het gebied van fysiek en medisch:

Op dit moment zijn wij aan het onderzoeken of er (net zoals bij de fysio Alles Kids) ook een samenwerking kan ontstaan met de logopedist vanuit Alles Kids. Verder zijn wij op dit moment tevreden met de hulp en de ondersteuning die geboden wordt binnen onze school. Dit kunnen we nu met elkaar aan. Op het moment dat er zich een specifieke situatie voordoen, zullen we met elkaar bekijken of een mogelijk onderwijsaanbod haalbaar is en of dit in evenwicht is met de zorgzwaarte van de groep.

Ambitie; wat willen wij nog op sociaal emotioneel gebied:
Om in het kader van Passend Onderwijs voor zoveel mogelijk kinderen de juiste school te kunnen zijn, heeft het team de volgende ambities voor de komende periode:

  • Vaardiger worden in het handelen na signalering van sociaal emotionele problemen en gedragsproblemen/ werkhoudingsproblemen.
  • Gevolgde cursussen en opleidingen delen in het team en vertalen naar een plan van aanpak voor de school.
  • Plan van aanpak opstellen voor de implementatie van Rots en Water.
  • Een nieuw observatiesysteem kiezen i.p.v. ‘Zien’ 
  • Verwachtingen en onderwijsbehoeften optimaal afstemmen op leerlingen leerkrachten.
  • De balans in de groep in kaart brengen en deze gegevens vertalen naar de onderwijsbehoeften van de groep waarbij Kwink geïntegreerd is in het praten en denken over deze behoeften. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan kleuters

In de groepen 1 & 2 werken we ontwikkelingsgericht. Motivatie is een belangrijke drijfveer binnen ontwikkelingsgericht werken. De motivatie wordt gestimuleerd door:

  • Aan te sluiten op de interesse en de belevingswereld van de kinderen.
  • De kinderen vanuit hun betrokkenheid eigen keuzes te laten maken uit het aanbod.
  • De kinderen een uitdagende speel- en werkomgeving te bieden.
  • De kinderen een veilige omgeving te bieden waarin ze zich prettig voelen.
  • Door middel van observaties de ontwikkeling en groei van de kinderen goed in beeld te hebben.
  • De kinderen succeservaringen te laten opdoen door ze dingen te vragen die aansluiten bij hun ontwikkeling.
  • Door leerstof aan te bieden waar de kinderen bijna aan toe zijn en die ze met hulp een stapje verder zal brengen.
  • Leerstof aan te bieden binnen een thema, op een betekenisvolle manier.

Het accent ligt op de algehele brede ontwikkeling. Via spel en gerichte opdrachten wordt gewerkt aan:

  • De sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Het speel- en werkgedrag.
  • Tellen en getalbegrip.
  • Meten en meetkunde.
  • Ontluikende geletterdheid.
  • Mondelinge taal en woordenschat.
  • Luisteren en auditieve vaardigheden.
  • Grove en fijne motoriek.
  • De tekenontwikkeling.

Als deze vormingsgebieden volgen wij in ons observatiesysteem; Mijn Kleutergroep.

Terug naar boven