Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De groepen 3 t/m 8 werken met het leerlingvolgsysteem van IEP. Bij de toetsen van IEP staat niet de toets maar de leerling centraal. Op Het Kompas vinden we eigenaarschap van leerlingen belangrijk. Het IEP-leerlingvolgsysteem sluit daar goed op aan. Door met leerlingen in gesprek te gaan over de resultaten wordt de betrokkenheid van leerlingen vergroot. De focus ligt hierbij op de groei van de individuele leerling. Deze resultaten worden ook een aantal keer per jaar met u en uw kind besproken. Naast taal en rekenen biedt het inzicht in sociaal- emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen.
In de groepen 1 en 2 gebruiken we een observatiesysteem. Door dit systeem kunnen we de ontwikkeling van het kind goed volgen en ons onderwijsaanbod daarbij zo goed mogelijk aan laten sluiten.
Veel leerlingen gaan naar CSG Calvijn. Ook vinden de leerlingen hun weg op het Daltoncollege, de Focus beroepsacademie, het Edudelta en soms andere scholen in de regio. Het percentage dat naar diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat wisselt van jaar tot jaar. In de laatste jaren was het gemiddelde: 60% naar HAVO/VWO, 40% naar MAVO/VMBO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De inspectie heeft in juli 2014 Het Kompas bezocht in het kader van het vierjaarlijks bezoek. Tijdens dit bezoek heeft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs beoordeeld aan de hand van een aantal indicatoren. De inspectie heeft geconcludeerd dat het onderwijs op Het Kompas op de onderzochte onderdelen op orde is.