Basisschool De Hoeksteen

Kruidentuin 6a 2991 RK Barendrecht

Schoolfoto van Basisschool De Hoeksteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school vinden we het belangrijk de resultaten en opbrengsten van ons onderwijs goed in beeld te hebben. Het gaat hier niet alleen om de resultaten van toetsen maar ook die van de tevredenheidspeilingen die we houden onder ouders, leerlingen en personeel. Het geeft ons antwoord op de vraag of ons onderwijsaanbod en onze manier van werken leidt tot de gewenste resultaten. Door middel van analyses brengen we deze resultaten en opbrengsten in beeld en bespreken deze in het team. Deze vormen dan weer de uitgangspunten voor het vaststellen van nieuwe doelen. De resultaten en opbrengsten van ons onderwijs communiceren we met ouders via Social Schools. Resultaten van de centrale eindtoets (eindtoets basisonderwijs) afgezet tegen het LG (landelijk gemiddelde). Sinds 2017 hanteren wij voor de eindtoets de IEP.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar wordt de CITOtoets afgenomen bij leerlingen van groep 3 t/m 8. Naast de CITO toetsen nemen we ook methodegebonden toetsen af, om te toetsen of de aangeboden leerstof is beheerst. Ook monitoren we de betrokkenheid van de leerlingen. De informatie van de CITOtoetsen, methodegebondentoetsen en betrokkenheid gebruiken we om te analyseren of de cruciale leerdoelen behaald zijn of waar nog interventies nodig zijn. Op CBS de Hoeksteen hebben we daarom een schoolbespreking na 20 en 40 weken onderwijs en hebben we tussentijdse groepsbesprekingen na 10 en 30 schoolweken, dit doen we volgens het onderwijsplansysteem van Focus PO. Sinds 2021 werken wij ook met Focus PO voor de kleuters, zodat we een doorgaande lijn kunnen monitoren.

Naast partner in de totale ontwikkeling van kinderen, ligt voor ons de belangrijkste taak bij het geven van goed onderwijs. Dit dient zowel opbrengstgericht als passend te zijn, daarom redeneren we vanuit het einde terug naar het begin. Dit wil zeggen dat we voor onze schoolpopulatie hebben bepaald wat we daarmee willen bereiken. Het eindpunt is dan ook het startpunt voor de inrichting van ons onderwijsprogramma.

De kern van ons onderwijs wordt gevormd door de gedachte dat elke leerling uniek is, maar dat betekent niet dat elke leerling ook een eigen leerprogramma krijgt. We groeperen leerlingen op basis van overeenkomstige kenmerken en behoeften. Dat doen we om twee redenen: enerzijds is leren een sociaal proces, anderzijds weten we dat té geïndividualiseerd onderwijs een negatieve invloed heeft op de leer- en sociale opbrengsten. 

De middenmoot is het ankerpunt van de inrichting van ons onderwijsprogramma. Ons onderwijscontinuüm is passend bij onze schoolbevolking en bestaat uit tenminste drie zorgvuldig samengestelde onderwijsaanpakken die op elkaar aansluiten: basis, talent en intensief.

We werken zoveel mogelijk vanuit het model van convergente differentiatie. Dit betekent dat we met de hele groep leerlingen telkens aan één set doelen werken. Hierdoor kunnen we de groep als totaliteit aanspreken, zodat leerlingen ook van elkaar kunnen leren, sociaal en inhoudelijk. Alleen als het echt niet anders kan, gaan we over op divergente differentiatie: leerlingen krijgen een eigen leerroute.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de verwijzing en plaatsing van onze leerlingen naar het middelbaar onderwijs maken wij gebruik van de plaatsingswijzer van ons samenwerkingsverband RiBa (http://www.swv-riba.nl/) Een onderdeel van de verwijzing is het maken van een advieskaart. Op de advieskaart staan de resultaten van de midden- en eind CITO-toetsen vanaf groep 6 vermeld. Daarop is zichtbaar op welk niveau de leerling per vakgebied presteert. De resultaten van de middentoetsen worden gebruikt voor het maken van een advies. Halverwege groep 6 maken ouders voor het eerst kennis met deze advieskaart. Eind groep 7 wordt voor alle leerlingen een voorlopig advies geformuleerd. Tijdens het rapportgesprek bespreekt de leerkracht dit met de ouders.

In groep 8 krijgen de leerlingen het definitieve advies in februari. Het advies van de basisschool is bindend. Mocht de eindtoets in april echter een hogere score laten zien dan was verwacht, dan is de school verplicht om het advies te heroverwegen. Het kan dan zijn dat het advies wordt aangepast, maar het eerder afgegeven advies kan ook op basis van argumenten worden gehandhaafd. De directeur van de school heeft de eindverantwoordelijkheid om een beslissing te nemen. Ouders melden zelf de leerlingen aan bij de middelbare school. Nadat ouders de leerlingen hebben ingeschreven vindt er een uitwisseling van de gegevens plaats en beoordeelt de middelbare school of de leerling geplaatst kan worden. Op de website van de voortgezet onderwijsschool kunt u de definitieve sluitingsdatum voor inschrijving vinden. Het is verstandig om 1 maart als richtdatum aan te houden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat we kinderen voorbereiden op het deelnemen in de maatschappij. We leven in een snel veranderende wereld, waarvan we de toekomst niet kunnen voorspellen daarom leren we kinderen op onze school niet alleen lezen, rekenen en taal, maar ontwikkelen ze er ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en andere opvattingen.

We proberen dit te bereiken door gesprekken, gezamenlijke vieringen, gerichte projecten zoals de Gouden en Zilveren weken en middels het gebruik van een schoolbreed programma voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.

Deze methode leert de kinderen vijf basiscompetenties

1. Besef hebben van jezelf: kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en gezond zelfvertrouwen.

2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale cues juist interpreteren.

3. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag.

4. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag.

5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan en conflicten oplossen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verbinding
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste inspectierapport werd CBS De Hoeksteen voldoende beoordeeld en kreeg het een basisarrangement. Met de verbeterpunten en onderdelen waarvan we vonden dat die nog beter konden, zijn we aan de slag gegaan. Door middel van actieplannen en actiepunten proberen we zo constant de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen.

Terug naar boven