Basisschool De Hoeksteen

Kruidentuin 6a 2991 RK Barendrecht

Schoolfoto van Basisschool De Hoeksteen

Het team

Toelichting van de school

De samenstelling van het team

Er werken zo’n 25 mensen op De Hoeksteen die allemaal hun eigen taken hebben. Naast lesgevende taken heeft een aantal leerkrachten nog een andere taak of specialisatie. Welke leerkracht voor welke groep staat is terug te vinden op de website.

De groepsleerkracht

Een groepsleerkracht leidt een groep en is eerstverantwoordelijk voor de goede gang van zaken, het welbevinden en de resultaten van elk kind. De groepsleerkracht is het aanspreekpunt voor de ouders. Naast het lesgeven is de groepsleerkracht betrokken bij de zorg voor kwaliteit, de organisatie van feesten, het schoolreisje, schoolkamp, de sportdag en andere niet-lesgebonden activiteiten.

Directeur

De directeur, Theo Douma, is eindverantwoordelijk voor alles wat er in de school gebeurt. Theo wordt tijdelijk vervangen door waarnemend directeur Wendy Broekers-Carlebur

Bouwcoördinator

Stefan van Bodegraven heeft de taken van Wendy overgenomen en werkt als waarnemend bouwcoördinator. Zo zorgt hij onder andere voor de dagelijkse organisatie van het onderwijs en stuurt hij op de kwaliteit binnen de groepen. De bouwcoördinator vormt samen met de directeur en intern begeleider het managementteam van onze school.

Intern begeleider

Onze intern begeleider (IB), Heiline Smits, coördineert de leerlingenzorg. Dit betekent dat zij: zorgt voor het uitvoeren van het zorgbeleid zoals dit beschreven staat in onze handleiding zorg en het schoolondersteuningsprofiel; de leerling- en groepsbespreking coördineert; zorggesprekken met ouders en leerkrachten voert; didactisch onderzoek verricht bij leerlingen; de contacten met alle externe zorgpartners coördineert; het schoolzorgteam, dat bestaat uit IB, directeur en eventueel een specialist uit het team, voorzit;de school vertegenwoordigt bij de bijeenkomsten van het samenwerkingsverband (www.swv-riba.nl) ;de opbrengsten van leerling- en schoolresultaten analyseert.

I-coach

De I-coach heeft als taak om collega’s te begeleiden in het optimaal benutten van ICT-middelen, het adviseren van de directeur over het te voeren beleid en is contactpersoon voor onze externe netwerkbeheerder Cloudwise. Stefan van Bodegraven is onze I-coach.

Beweegcoach

De beweegcoach coördineert en bewaakt de kwaliteit van het bewegingsonderwijs, de uitvoering van het motorische zorgplan, voert het beleid uit zoals beschreven in het beweegbeleidsplan en geeft invulling aan en advies over het beweegprofiel. Rob Storm is onze beweegcoach en aanjager van de professionele leergemeenschap van beweging.

Rekenspecialist

Onze rekenspecialist is de centrale persoon bij het doorvoeren van vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van het rekenonderwijs. Zij zet rekenen doorlopend op de agenda. Dat betekent dat zij met het team en in overleg met de directie stapsgewijs die verbeteringen gaat invoeren die ertoe leiden dat:

het rekenonderwijs gegeven wordt vanuit een duidelijke onderwijskundige visie; 

de rekenontwikkeling van 0-13 jarigen zich in een logische en ononderbroken lijn ontwikkeld;

Alle leerkrachten in staat zijn om een effectieve en krachtige rekeninstructie te kunnen verzorgen aan alle leerlingen;

de resultaten op het gebied van rekenen continu verbeteren. 

Onze rekenspecialist is Esther van Vugt en zij is aanjager van de professionele leergemeenschap rekenen op CBS de Hoeksteen.

Gedragsspecialist

Onze gedragsspecialist weet bij uitstek hoe je een veilig pedagogisch klimaat voor alle leerlingen kunt realiseren op individueel, groeps- en schoolniveau. Zij adviseert hoe je de onderwijsbehoeften van individuele of groepjes leerlingen kan signaleren en analyseren en helpt je waar nodig bij het opstellen van een plan van aanpak. Zij adviseert de collega’s bij het doelbewust inzetten van pedagogische middelen en vaardigheden, afgestemd op de behoeften van individuele kinderen en de groep. Heiline Smits is onze gedragsspecialist en heeft zitting in het kwaliteitsteam van onze school.

Hoogbegaafdheidsspecialist

Onze specialist hoogbegaafdheid is een expert op het gebied van excellentie en differentiatie. Zij is verantwoordelijk voor het opstellen, invoeren en borgen van het beleidsplan. Zij voert, waar nodig, praktijkgericht onderzoek uit. Zij initieert verbeteracties, stimuleert collega’s en schoolt hen waar nodig en gewenst. Zij is de sparringpartner van de Intern begeleider op dit onderwerp en is het aanspreekpunt voor collega’s en ouders. Rashnie Hoeseni is onze hoogbegaafdheidsspecialist en aanjager van de professionele leergemeenschap hoogbegaafdheid. Anja van der Velde is leerkracht van de Raketklas PCPO en deze is gehuisvest in onze school. Anja is de autoriteit binnen PCPO op dit vakgebied en daarom de ideale adviseur en sparringpartner voor Rashnie, collega’s en de intern begeleidster.

Onderzoekend en Ontwerpend leren

Om onderzoekend en ontwerpend leren op de agenda te houden is Annette Schuurman de aanjager van de professionele leergemeenschap O&O. Zij en Stefan van Bodegraven hebben de opleiding coördinator Wetenschap en Techniek succesvol afgerond. Samen met haar team verzorgt zij schoolbrede thema's, waarbij de kinderen volgens een methodische cyclus te werk gaan. 

Schoolopleider

Onze schoolopleider is verantwoordelijk voor het begeleiden en opleiden van alle studenten én startende leerkrachten van start- naar basisbekwaam. Mariëlle van Gastel is onze schoolopleider. Mariëlle is tevens schoolopleider van de Vrijenburg en Groen van Prinsterer en is daar ook werkzaam.

Conciërge

Sero van Dongen is onze conciërge. Hij zorgt voor een schone en veilige school, is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leveranciers. Hij ontzorgt ons en maakt het werken voor alle collega’s prettig en overzichtelijk.

Administratief medewerkster

Letty Lems verzorgt onze leerling-, personeels- en financiële administratie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een personeelslid voor korte tijd met verlof is, wordt er binnen het team gekeken om dit op te vangen. Wanneer dit niet mogelijk is, maken we gebruik van de vervangingspool van het bestuur. 

Wanneer een personeelslid voor lange tijd met verlof is, maken we gebruik van de vervangingspool van het bestuur en gaan we op zoek naar een geschikte vervanging voor de invulling van het verlof. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren vooral door spelen. Betekenisvol spelen in uitdagende hoeken zorgt voor een hoge betrokkenheid bij kinderen. Kinderen die volop fantaseren, geconcentreerd zijn, nauwkeurig werken, al hun energie richten op de activiteit en liever niet willen stoppen met hun spel zijn betrokken kinderen die maximaal aan het leren zijn. Zo zien wij het graag. In de groepen 1-2 wordt er daarom gewerkt in thema’s. Voor ieder thema werken de leerkrachten een beredeneerd aanbod uit met cruciale leerdoelen door te werken met het planningssysteem van Focus PO. Hiervoor creëren wij een uitdagende leeromgeving, waarin kinderen spelenderwijs allerlei kennis en vaardigheden opdoen, die bij hun ontwikkelingsfase past. Daar waar wat extra’s nodig is werkt de leerkracht met een groepje leerlingen in een kleine kring. Dit kan doelgericht meespelen, extra instructie of herhaling, maar ook juist een verrijkend aanbod zijn. De kinderen mogen tijdens de werkles regelmatig zelf een werkje kiezen, daarnaast kan de leerkracht de keuze maken door een leerling bij een bepaald werkje of een kleine kringactiviteit te plaatsen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 ontwikkelt uw kind zich van een spelend naar een lerend kind. Er zijn meer klassikale momenten. Er wordt nog meer geëist van de concentratie, de luistervaardigheid en de taakgerichtheid. In het lesrooster zijn verschillende leer- en vormingsgebieden te onderscheiden. In tegenstelling tot de groepen 1 en 2 is dit in de dagelijkse praktijk steeds meer merkbaar.

In de ochtend wordt rekenen, taal en lezen (technisch en begrijpend) aangeboden. Op de Hoeksteen werken de leerlingen vanaf groep 4 op een tablet bij rekenen en bij spelling om aan doelen te werken. De tablet is een zogenaamde ‘slimme’ (adaptieve) tablet; de leerlingen maken de verwerking van de lessen op de tablet en de tablet past de opdrachten aan op het niveau van de leerling door opdrachten moeilijker of makkelijker te maken. De leerling krijgt direct feedback op de gemaakte opdrachten, omdat de tablet direct aangeeft of de opdracht goed of fout is. De leerlingen in groep 3 t/m 8 werken ook regelmatig op chromebooks, met bijvoorbeeld methodesoftware of om in de bovenbouw te werken aan hun werkstuk of presentatie via Google Docs of Google Presentatie.

In de middag wordt er onderzoekend en ontwerpend geleerd met Faqta. Faqta is een leerplatform met een kerndoeldekkend programma voor wereldoriëntatie, wetenschap en burgerschap. De kinderen leren op thematische wijze 21e-eeuwse vaardigheden toe te passen, waarbij de leerkracht de leerlingen coacht en er voldoende ruimte is om te differentiëren op onderwijsbehoeften.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de kinderopvang, peuterspeelzaal en op school wordt de ontwikkeling van uw kind gevolgd middels observatiesystemen. Wanneer uw kleuter geplaatst wordt kan er een overdracht plaatsvinden met de pedagogisch medewerker van uw kinderdagverblijf en de leerkracht, zodat wij uw kind verder kunnen begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Deze overdracht vindt alleen plaats wanneer u daarvoor toestemming geeft.

Terug naar boven