Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kleuters leren vooral door spelen. Betekenisvol spelen in uitdagende hoeken zorgt voor een hoge betrokkenheid bij kinderen. Kinderen die volop fantaseren, geconcentreerd zijn, nauwkeurig werken, al hun energie richten op de activiteit en liever niet willen stoppen met hun spel zijn betrokken kinderen die maximaal aan het leren zijn. Zo zien wij het graag. In de groepen 1-2 wordt er daarom gewerkt in thema’s. Voor ieder thema werken de leerkrachten een beredeneerd aanbod uit met cruciale leerdoelen door te werken met het planningssysteem van Focus PO. Hiervoor creëren wij een uitdagende leeromgeving, waarin kinderen spelenderwijs allerlei kennis en vaardigheden opdoen, die bij hun ontwikkelingsfase past. Daar waar wat extra’s nodig is werkt de leerkracht met een groepje leerlingen in een kleine kring. Dit kan doelgericht meespelen, extra instructie of herhaling, maar ook juist een verrijkend aanbod zijn. De kinderen mogen tijdens de werkles regelmatig zelf een werkje kiezen, daarnaast kan de leerkracht de keuze maken door een leerling bij een bepaald werkje of een kleine kringactiviteit te plaatsen.
Vanaf groep 3 ontwikkelt uw kind zich van een spelend naar een lerend kind. Er zijn meer klassikale momenten. Er wordt nog meer geëist van de concentratie, de luistervaardigheid en de taakgerichtheid. In het lesrooster zijn verschillende leer- en vormingsgebieden te onderscheiden. In tegenstelling tot de groepen 1 en 2 is dit in de dagelijkse praktijk steeds meer merkbaar.
In de ochtend wordt rekenen, taal en lezen (technisch en begrijpend) aangeboden. Op de Hoeksteen werken de leerlingen vanaf groep 4 op een tablet bij rekenen en bij spelling om aan doelen te werken. De tablet is een zogenaamde ‘slimme’ (adaptieve) tablet; de leerlingen maken de verwerking van de lessen op de tablet en de tablet past de opdrachten aan op het niveau van de leerling door opdrachten moeilijker of makkelijker te maken. De leerling krijgt direct feedback op de gemaakte opdrachten, omdat de tablet direct aangeeft of de opdracht goed of fout is. De leerlingen in groep 3 t/m 8 werken ook regelmatig op chromebooks, met bijvoorbeeld methodesoftware of om in de bovenbouw te werken aan hun werkstuk of presentatie via Google Docs of Google Presentatie.
In de middag wordt er onderzoekend en ontwerpend geleerd met Faqta. Faqta is een leerplatform met een kerndoeldekkend programma voor wereldoriëntatie, wetenschap en burgerschap. De kinderen leren op thematische wijze 21e-eeuwse vaardigheden toe te passen, waarbij de leerkracht de leerlingen coacht en er voldoende ruimte is om te differentiëren op onderwijsbehoeften.
Op de kinderopvang, peuterspeelzaal en op school wordt de ontwikkeling van uw kind gevolgd middels observatiesystemen. Wanneer uw kleuter geplaatst wordt kan er een overdracht plaatsvinden met de pedagogisch medewerker van uw kinderdagverblijf en de leerkracht, zodat wij uw kind verder kunnen begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Deze overdracht vindt alleen plaats wanneer u daarvoor toestemming geeft.