Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenopbrengsten worden verzameld, geanalyseerd en interventies worden besproken met de coördinatoren op de vakgebieden technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen en vervolgens omgezet in acties per leerjaar of per groep. De tussenopbrengsten worden verzameld door de interne begeleiding en samen met het team wordt er gekeken naar de mogelijkheden om de tussenopbrengsten te verbeteren en/ of te continueren.
Een leerling zit meestal 8 jaar bij ons op school. Al die jaren begeleiden wij de leerling in zijn/haar ontwikkeling. Dit nemen wij altijd mee in onze adviezen.
Twee keer per jaar nemen we de IEP toetsen af. Na de analyse van deze toetsen kijken wat de leerling nodig heeft om de volgende stappen in zijn/haar ontwikkeling te maken.
In groep 7 (juni) krijgt de leerling een pre schooladvies op basis van leerling kenmerken, werk attitude en de toets gegevens. Zo komt ook het voorlopig advies (december groep 8) tot stand. Na de doorstroomtoets (maart groep8) is het definitieve advies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij scheppen een omgeving waar kinderen met plezier, enthousiasme, leergierigheid en ontwikkelingsdrang zich kunnen ontplooien. Dit vraagt een intensieve en open samenwerking met ouders, met vertrouwen in en begrip voor elkaar.Om dit te realiseren zijn afspraken, regelmaat en orde belangrijk. Kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn. Binnen een kader van regels en afspraken krijgen onze leerlingen de ruimte zich persoonlijk te ontwikkelen. Ieder kind is uniek envanuit dit standpunt worden de kinderen begeleid.
Bij het inspectiebezoek in 2014 hebben de inspecteurs teruggegeven dat zij een enorme positieve ontwikkeling hebben ervaren in het onderwijs op onze school. De kwaliteitsverbetering is te zien aan de opbrengsten, de gang van zaken in de groepen en de organisatie en uitvoering van de leerlingzorg. Op grond van die bevindingen heeft de Onderwijsinspectie het volste vertrouwen in het vervolg. Dit betekent dat zij ons het basisarrangement hebben toegekend, we zijn “groen”. In de terugkoppeling door de inspecteurs is nadrukkelijk aangegeven dat zij het montessoriconcept, in een eigentijdse vorm, terug zien in het pedagogisch klimaat en het werken in de groepen.