Openbare Basisschool De Zeppelin

Middeldijkerplein 3 2993 DL Barendrecht

  • Openbare Daltonschool in Carnisselande, Barendrecht
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zeppelin
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zeppelin
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zeppelin
  • Heldere afspraken over hoe wij met elkaar omgaan.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Omdat elk jaar anders is, en elke groep 8 anders is, zegt een gemiddelde schoolscore niet heel erg veel. Als wij, met de kinderen en de ouders ervan overtuigd zijn dat de score klopt met wat een kind kan, dan zijn wij tevreden en trots op wat de kinderen hebben gepresteerd!

Dit jaar is er weer een prima overeenkomst te zien tussen wat we van de kinderen konden verwachten en de resultaten in Route 8. Er is in een enkel geval reden geweest om tot een aanpassing van ons VO-advies te komen. Dit heeft niet geleid tot een ander schoolkeuze.

De gemiddelde schoolscore is nu in lijn met eerdere jaren en geeft goed weer wat er qua resultaten op de Zeppelin te verwachten is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn leidend voor het tussentijds bijsturen van onze onderwijsprocessen. Voor intern gebruik zijn deze resultaten van belang, voor de leerkracht. Ze worden ook gebruikt om ouders te informeren over de ontwikkeling van hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De samenstelling en diversiteit van de uitstromende groep varieert elk jaar. Wij zorgen ervoor dat de kinderen terecht komen op de school waar ze de beste kans op succes hebben èn waar ze zich gelukkig kunnen voelen. De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat we daar goed in slagen. De positie van de kinderen na drie jaar in het VO leren ons dat dit vrijwel altijd succesvol is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In een steeds verder individualiserende maatschappij is er grote behoefte aan leren samenwerken, daarbinnen je verantwoordelijkheden kennen en je zelfstandig weten te bewegen in een sociaal complexe omgeving. In ons Daltononderwijs geven wij structureel en planmatig ruimte voor ontwikkeling in de hiervoor benodigde vaardigheden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geluk en welzijn
  • Burgerschap
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

ODS De Zeppelin kan zich prima vinden in de beoordeling door de inspectie. Er zijn in het rapport mooie complimenten uitgesproken en waar de inspectie zich kritisch toont of verbeteringen wenst zijn we voortdurend aan de slag om die ook te realiseren. E.e.a. kunt u teruglezen in het inspectierapport. Bij haar onderzoek in het schooljaar 2020-2021 naar de kwaliteit van de Zeppelin heeft de inspectie het predicaat voldoende uitgesproken voor ons kwaliteitssysteem en een GOED voor kwaliteitscultuur.

Terug naar boven