Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden in de groepen 3 t/m 8 gemeten door middel van CITO-toetsen. Twee keer per jaar wordt er getoetst op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en woordenschat.
Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Aan de hand van die bespreking wordt er een nieuw groepsplan opgesteld, waarin aangegeven wordt wie welke begeleiding nodig heeft.
Met het team kijken wij ook naar de resultaten schoolbreed en bespreken wij de eventuele keuzes die we moeten maken.
Als leerlingen specifieke hulp behoeven, dan stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een individueel hulpplan op. Indien gewenst en mogelijk krijgt de leerling extra begeleiding van een onderwijsassistent.
Wij hebben een po/vo protocol waar het gehele proces om tot een goed advies te komen voor ouders staat beschreven. Dit krijgen onze ouders wanneer hun zoon/dochter in groep 6 zit.
De adviezen van De Driehoek komen overeen met de uitkomst van de resultaten van ons leerlingvolgsysteem. Wij hebben onze leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gingen de afgelopen jaren gevolgd en geconcludeerd dat onze leerlingen in het voortgezet onderwijs op de goede plek terechtkomen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van goed burgerschap.
Het uitgangspunt voor De Driehoek is de missie 'Leren zorgen voor jezelf en de ander'. Wij proberen dat als team dagelijks aan de kinderen te laten zien. De school besteedt extra aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Vanzelfsprekend betrekken wij de ouders bij onze aanpak. Wij doen dit door ze op de hoogte te houden van hoe het met hun kinderen gaat en door samen te werken als het nodig is.
De Driehoek heeft al sinds 2009 een basistoezicht. Dat betekent, dat de inspectie niet twijfelt aan de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Natuurlijk kan de school dit met cijfers onderbouwen.