Openbare Basisschool de Barchschole

Beukenlaan 24 7244 BB Barchem

  • Kindgericht aanbod, waarbij interactie kind-leerkracht en kind-kind van belang is. Doelgericht werken in kleine groepjes in nabijheid.
  • Kinderen leren vanuit doen naar toepassen en begrip te komen. Dit start bij de verwonderwijs en de nieuwsgierige onderzoekende houding.
  • Het gezien worden op alle momenten van de dag maakt dat je kunt zijn wie je bent.
  • Leren leren, samen ontdekken en samenwerkend leren bevordert het begrip

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wanneer eindresultaten boven de schoolnorm zijn is het resultaat voldoende. Dit is dan de ondernorm die een school dient te halen. Dit wordt bepaald door het leerlinggewicht van de school. 

In schooljaar 2019-2020 zijn er geen eindtoetsen afgenomen i.v.m. Covid-19 (Coronacrisis). De verwachting was dat leerjaar acht boven de schoolnorm zou hebben gescoord. Dit zou namelijk in lijn liggen met de opbrengsten en de ontwikkelingen die dit leerjaar liet zien met de opbrengsten van de Midden toetsen van CITO die in januari 2020 waren afgenomen. In februari 2020 hebben we inspectiebezoek gehad die n.a.v. onze opbrengsten op de Midden toetsen van CITO onze mening over de Eindtoets ook deelde.

In 2020-2021 heeft onze school weer de route 8 toets afgenomen. De school heeft een verwachte score behaald op deze toets en de score lag boven de ondergrens van de inspectie. Vooral de kinderen met uitstroom in het VMBO hebben zeer goede resultaten geboekt. De kinderen met uitstroom VWO hebben wat minder hoog gescoord en dat lag ook in de lijn van de verwachting na de analyses n.a.v. de lockdowns. Kinderen die een theoretisch uitstroomprofiel hebben op VWO niveau, blijken minder van het thuisonderwijs geprofiteerd te hebben. 

In 2021-2022 heeft onze school weer de route 8 toets afgenomen. De score was boven de signaalwaarde van de inspectie. We hebben wederom een mooie score voor lezen behaald en de taalverzorging is mooi gestegen. We gaan ons in schooljaar 2022-2023 focussen op het rekenonderwijs binnen de gehele school o.l.v. een rekenexpert, omdat onze ambities op dat vak wel hoger liggen. We behalen voor de afzonderlijke vakken het 1F referentieniveau prima. Voor 1S/2F nog niet. Onze ambitie is om landelijk de referentieniveaus te behalen. We gaan als team in schooljaar 2022-2023 ons rekenonderwijs proberen aan te scherpen m.b.v. een externe rekendeskundige in de hoop dat deze aanpak bijdraagt aan het met name verhogen van de resultaten op 1S/2F niveau. Ook voor de vakken lezen en taalverzorging willen we het niveau van 1F vasthouden, maar ook net die stap tot het landelijke gemiddelde en liever iets daar boven maken voor het niveau van 1S/2F. Daarom vervolgen we in schooljaar 2022-2023 ons traject met Tweemonds en werken we binnen de unitplannen doelmatig en planmatig aan de cruciale doelen. 

Dit zijn hogere ambities dan de signaalwaarde en dus de ondergrens van de inspectie. 

Beoordeling leerresultaten schooljaar 2022-2023

Vanwege de coronacrisis besloot de inspectie de resultaten in het schooljaar 2021-2022 niet te beoordelen.

Dit schooljaar hervat de inspectie het beoordelen om zicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen.

Vanwege de effecten van de coronacrisis is er nog wel sprake van een overgangsperiode, waarin rekening gehouden wordt met de gegevens die beschikbaar en betrouwbaar zijn.

Scholen en besturen kunnen er zo van op aan dat de beoordeling recht doet aan de huidige situatie.

De uitgangspunten zijn

:-De leerresultaten worden vanaf schooljaar 2022-2023 weer beoordeeld.

-Er wordt gekeken naar de resultaten van meerdere jaren (2018-2019, 2020-2021, 2021-2022).

-Er wordt rekening gehouden met het gegeven dat er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets is afgenomen, en dat de resultaten in schooljaar 2020-2021 beïnvloed zijn door corona.

-Het ‘verhaal’ van de school bij de resultaten doet ertoe. Deze wordt altijd betrokken bij de uiteindelijke beoordeling van de resultaten.

In schooljaar 2022-2023 hebben de kinderen gescoord passend bij hun ontvangen adviezen. Dat de schoolscore onder het landelijke gemiddelde valt was hadden we voorzien, omdat er in dit leerjaar meer kinderen zitten die beter passen bij het praktisch onderwijs (VMBO) dan bij de theoretische route van HAVO/ VWO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het toetsen is binnen onze school een diagnostisch middel; wij toetsen de kinderen om vooral een vergelijking te maken met het kind zelf. Hoeveel is het gegroeid ten opzichte van zichzelf in plaats van het kind alleen maar te vergelijken met een landelijk- of klasgemiddelde.

We gebruiken de CITO-LOVS toetsen (per schooljaar 2022-2023 is dat leerling in beeld) in de maanden januari en juni, omdat ze anders niet goed geanalyseerd kunnen worden op leerjaar niveau. We toetsen soms kinderen tussendoor als er grillig verloop is van ontwikkeling om te kijken of er bijvoorbeeld via die weg hiaten in het leerproces kunnen worden opgespoord. Ook kinderen die hoog scoren I+ toetsen we soms door om te kijken waar ze precies staan in hun ontwikkeling. Dan kunnen we daarop gericht ons onderwijsaanbod aanpassen. 

Verder gebruiken we methode-gebonden toetsen om tussentijds de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. Deze zetten we ook op formatieve wijze in, zodat we niet doen wat kinderen al weten en vooral inzoomen op wat nog ontwikkeld moet worden.

Voor de Eindtoets hebben we tot en met schooljaar 2022-2023 de keuze laten vallen op Route 8. In schooljaar 23-24 gaan we kijken of dit nog past bij het nieuw te volgen LOVS leerling in beeld van CITO of dat we dan ook de doorstroomtoets van CITO-Lib gaan volgen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school adviseren we altijd kansrijk. Dat maakt dat we soms boven de scores van een eindtoets durven te adviseren. We kiezen graag voor een dakpanconstructie op het voortgezet onderwijs. Dit maakt dat we meestal daarom ook geen heroverweging hoeven te maken n.a.v. de eindtoets. Waar dit wel mogelijk en nodig is, zullen we dat zeker doen. De doorstroom in het VO laat zien dat wij onze kinderen goed kennen. Zij doen het goed op het VO.

Vanaf schooljaar 2023-2024 zal er gewerkt worden met de doorstroomtoets. Wij zullen altijd blijven kijken in het belang van het kind. Dus bij een hogere score zullen we het advies altijd naar boven toe bijstellen of dit moet niet in het belang zijn van het kind.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze missie en visie gaan wij uit van dat er eerst relatie nodig is om te komen tot prestaties. Dit betekent dat wij continu bezig zijn met het pedagogische klimaat en met relaties aangaan, onderhouden en verdiepen met de kinderen op school. Onze regels en routines vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. 

Doordat wij in units werken bestaan de "groepen" uit meerdere leerjaren en is de dynamiek binnen deze groep daarom ook anders. Dit vraagt van ons dat we goed observeren en kijken wat er gebeurt binnen de groep. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is. 

Kinderen worden betrokken bij de inrichtingen en ontwikkeling van het onderwijs. Dit bevordert de betrokkenheid en de motivatie van de kinderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen & veiligheid
  • Respect & verantwoordelijkheid
  • Pret & Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs heeft in augustus 2011 tijdens een vierjaarlijks inspectieonderzoek geen tekortkomingen geconstateerd. Diverse gebieden, waaronder leerlingen- en kwaliteitszorg scoorden goed.

In februari 2020 heeft er een groot risico-onderzoek plaats gevonden en deze heeft de beoordeling voldoende gekregen. Dat betekent dat de inspectie geen tekortkomingen heeft geconstateerd die risico vormen. Hiermee hebben we het vertrouwen van de inspectie gekregen en hebben we op alle indicatoren die onderzocht zijn een voldoende mogen ontvangen. De daarbij horende herstelopdracht is in maart 2021 ook met een voldoende afgerond. Hierdoor vallen we als school weer binnen de reguliere planning van het toezicht vanuit de onderwijsinspectie. Op de site van de onderwijsinspectie zijn de rapportages van deze onderzoeken te downloaden. 

Terug naar boven