Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met een vernieuwend onderwijsconcept waar de uitgangspunten onder andere zijn:
- Wat heeft het kind nodig en hoe kunnen we het best inspelen op de interesses en talenten van het kind.
- We gaan het kind niet meer vergelijken met andere kinderen, maar met zich zelf: het kind laat zijn eigen groei zien en wordt daarbij nauwlettend in de gaten gehouden en gevolgd.
- Het kind werkt in hoge mate zelfstandig, werkt samen en is ook in hoge mate verantwoordelijk voor zijn eigen leren: het kind wordt zo bewust eigenaar van zijn eigen leerproces.
- Er wordt gewerkt in Units, waarbij kinderen van diverse leeftijden bij elkaar in de unit zitten.
- In iedere unit zitten twee leerjaren (unit 2 (lj 1-2), unit 3 (jl 3-4), unit 4 (jl 5-6) en unit 5 (lj 7-8). We werken ook unitoverstijgend.
- We werken nauw samen en toe naar een IKC met unit 1 van Avonturijn. ( 3 en 4 jarigen)
Nieuwsgierig? Neem contact op met de school : 0573-441222
Wij werken binnen onze school in acht kernconcepten, naast het aanbod in de basisvakken (taal, rekenen, lezen)
Mens en maatschappij:
-Macht en regels
-Binding
-Communicatie
-Tijd en ruimte
-Evenwicht en kringloop
Natuur en techniek:
-Energie, Kracht en Golven
-Materie
-Groei en leven
In deze kernconcepten zitten alle wereld-oriënterende vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, maar ook burgerschap en sociale integratie, muziek, drama en andere creatieve vakken krijgen hierin aandacht. Door te werken in een context verbinden we ook de vakken als taal, lezen en rekenen zodat dit extra goed beklijft. In de kernconcepten wordt er gewerkt vanuit een onderzoekende houding en komen de 21ste eeuwse vaardigheden ook aan bod. Het werken met kernconcepten zorgt voor eigenaarschap bij kinderen, omdat zij kunnen bepalen op welke wijze ze met de stof bezig gaan. Het geeft het kind de ruimte zich op zijn eigen wijze te ontwikkelen.
Doordat wij werken met unitplannen waarin per kind het uitstroomprofiel en bijbehorende doelen worden gesteld passen we de frequentie van aanbod ook aan per kind om ambities die gesteld zijn te bereiken.
Kinderen met een speciale onderwijsbehoefte zoals ADHD , ADD, Autisme, dyslexie mits hun onderwijsbehoefte past bij ons onderwijs zijn zeker welkom. Als deze specifieke onderwijsbehoeften bekend zijn bij aanmelding betrekken we direct ons ondersteuningsteam om te kijken of wij als school echt de beste plek zijn voor het kind. Indien een kind iets meer nodig heeft dan wij als school in ons normale aanbod kunnen bieden, kijken we samen met het samenwerkingsverband of het met een arrangement alsnog mogelijk is om het kind te plaatsen op onze school. Verder krijgen kinderen die meer begaafd zijn ruimte om te werken op hun eigen niveau en waar nodig speciale onderwijszorg. We zijn ook eerlijk als het niet lukt op onze school om teleurstellingen voor ouders en kind te voorkomen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school hebben we een zorgplan die onze intern zorgstructuur beschrijft. Deze is te vinden op onze schoolsite en wordt altijd gedeeld met de MR en de inspectie.
Als school gaan we nog ons nog verder scholen in kinderen met een ASS problematiek.
In onze school hebben we een speelleergroep van Avonturijn. Dit is onze unit 1 ( 3 en 4-jarigen) De samenwerking tussen de groep en school zal de komende tijd verder intensiveren op de leer- en ontwikkellijnen. De medewerkers van de speelleergroep sluiten aan bij de thema’s van de kernconcepten. We werken samen toe naar een IKC.