Openbare Basisschool de Barchschole

Beukenlaan 24 7244 BB Barchem

  • Kindgericht aanbod, waarbij interactie kind-leerkracht en kind-kind van belang is. Doelgericht werken in kleine groepjes in nabijheid.
  • Kinderen leren vanuit doen naar toepassen en begrip te komen. Dit start bij de verwonderwijs en de nieuwsgierige onderzoekende houding.
  • Het gezien worden op alle momenten van de dag maakt dat je kunt zijn wie je bent.
  • Leren leren, samen ontdekken en samenwerkend leren bevordert het begrip

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten die gymles verzorgen zijn daartoe opgeleid of volgen deze opleiding waardoor dit ook mag. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij zijn als stichting aangesloten bij Personeelscluster Oost Nederland (PON). Zij dragen zorg voor de vervangingen bij ziekte/verlof.

Landelijk is er een personeelstekort en dat merken we ook bij de aanvraag van invallers. Inval wordt eerst geboekt op vervanging van ziekte. Pas daarna kan er gekeken worden naar ander (rechtpositioneel) verlof. 

Het komt helaas daardoor wel eens voor dat er een leerjaar thuis moet blijven. We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen. Soms werken teamleden een dag meer. Schuiven we intern met mensen, maar dit is nooit langdurig houdbaar. Het gaat dan ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. In noodgevallen verdelen we een leerjaar over een andere units. Dit is bijvoorbeeld als een leerkracht uitvalt tijdens een lesdag. 

Als we langdurig niet voldoende personeel hebben dan zullen we het leed altijd proberen te spreiden door leerjaren bij toerbeurt thuis te laten en te kijken wat er mogelijk is om thuiswerk te verzorgen of (deels) digitaal onderwijs te geven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken met een vernieuwend onderwijsconcept waar de uitgangspunten onder andere zijn:

  • Wat heeft het kind nodig en hoe kunnen we het best inspelen op de interesses en talenten van het kind.
  • We gaan het kind niet meer vergelijken met andere kinderen, maar met zich zelf: het kind laat zijn eigen groei zien en wordt daarbij nauwlettend in de gaten gehouden en gevolgd.
  • Het kind werkt in hoge mate zelfstandig, werkt samen en is ook in hoge mate verantwoordelijk voor zijn eigen leren: het kind wordt zo bewust eigenaar van zijn eigen leerproces.
  • Er wordt gewerkt in Units, waarbij kinderen van diverse leeftijden bij elkaar in de unit zitten.
  • In iedere unit zitten twee leerjaren (unit 2 (lj 1-2), unit 3 (jl 3-4), unit 4 (jl 5-6) en unit 5 (lj 7-8). We werken ook unitoverstijgend.
  • We werken nauw samen en toe naar een IKC met unit 1 van Avonturijn. ( 3 en 4 jarigen)

Nieuwsgierig? Neem contact op met de school : 0573-441222

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken binnen onze school in acht kernconcepten, naast het aanbod in de basisvakken (taal, rekenen, lezen) 

Mens en maatschappij:

-Macht en regels

-Binding

-Communicatie

-Tijd en ruimte

-Evenwicht en kringloop

Natuur en techniek:

-Energie, Kracht en Golven

-Materie

-Groei en leven

In deze kernconcepten zitten alle wereld-oriënterende vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, maar ook burgerschap en sociale integratie, muziek, drama en andere creatieve vakken krijgen hierin aandacht. Door te werken in een context verbinden we ook de vakken als taal, lezen en rekenen zodat dit extra goed beklijft. In de kernconcepten wordt er gewerkt vanuit een onderzoekende houding en komen de 21ste eeuwse vaardigheden ook aan bod. Het werken met kernconcepten zorgt voor eigenaarschap bij kinderen, omdat zij kunnen bepalen op welke wijze ze met de stof bezig gaan. Het geeft het kind de ruimte zich op zijn eigen wijze te ontwikkelen.

Doordat wij werken met unitplannen waarin per kind het uitstroomprofiel en bijbehorende doelen worden gesteld passen we de frequentie van aanbod ook aan per kind om ambities die gesteld zijn te bereiken. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen met een speciale onderwijsbehoefte zoals ADHD , ADD, Autisme, dyslexie mits hun onderwijsbehoefte past bij ons onderwijs zijn zeker welkom. Als deze specifieke onderwijsbehoeften bekend zijn bij aanmelding betrekken we direct ons ondersteuningsteam om te kijken of wij als school echt de beste plek zijn voor het kind. Indien een kind iets meer nodig heeft dan wij als school in ons normale aanbod kunnen bieden, kijken we samen met het samenwerkingsverband of het met een arrangement alsnog mogelijk is om het kind te plaatsen op onze school. Verder krijgen kinderen die meer begaafd zijn ruimte om te werken op hun eigen niveau en waar nodig speciale onderwijszorg. We zijn ook eerlijk als het niet lukt op onze school om teleurstellingen voor ouders en kind te voorkomen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school hebben we een zorgplan die onze intern zorgstructuur beschrijft. Deze is te vinden op onze schoolsite en wordt altijd gedeeld met de MR en de inspectie. 

Als school gaan we nog ons nog verder scholen in kinderen met een ASS problematiek. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze school hebben we een speelleergroep van Avonturijn. Dit is onze unit 1 ( 3 en 4-jarigen) De samenwerking tussen de groep en school zal de komende tijd verder intensiveren op de leer- en ontwikkellijnen. De medewerkers van de speelleergroep sluiten aan bij de thema’s van de kernconcepten. We werken samen toe naar een IKC.

Terug naar boven