Sws De Wending

Zuidwend 4 8314 AA Bant

Ons team bestaat uit enthousiaste, bevlogen leerkrachten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten schooljaar 2022-2023

In schooljaar 2022-2023 hebben zes kinderen de eindtoets van Route 8 gemaakt. Zij hebben de toets volgens verwachting gemaakt en scoren ruim boven het landelijk gemiddelde. 

Volgens de nieuwe resultatenmonitor gaat het om het behaalde percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau (1F) en het percentage leerlingen dat het streefniveau (2F/1S) heeft behaald. De signaleringswaarde van de inspectie is voor het fundamentele niveau voor alle scholen gelijk. De signaleringswaarde voor het behaalde percentage streefniveau is door de inspectie gekoppeld aan de schoolweging van je school. Voor De Wending is de schoolweging 29,18. 

Op leesvaardigheid hebben alle kinderen de 1F en 2F doelen gehaald.

Op taalverzorging hebben alle kinderen de 1F doelen gehaald (100%) en vijf kinderen de 2F doelen (80%). 

Bij rekenen hebben alle kinderen de 1 F doelen gehaald (100%) en vijf kinderen de 1S doelen (80%). 

Met deze scores hebben we onze schoolambities behaald: 

1F = 90%

2F/1S = 43,5%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De zorgstructuur.  

Onze leerlingen worden regelmatig getoetst op alle onderdelen van het leerproces. De resultaten van elk kind worden verzameld in het zogenaamde leerlingvolgsysteem, Parnassys, en in de leerlingkaart. Dit geeft ons de mogelijkheid door de jaren heen een goed beeld van een kind te krijgen en dit te bespreken met de leerlingen en ouders, problemen tijdig te signaleren en te bespreken.  

Het leerlingvolgsysteem stelt ons in staat de kwaliteit van ons eigen onderwijs in beeld te krijgen en waar nodig te wijzigen en te verbeteren. Door de ib-er wordt er jaarlijks een toetskalender opgesteld, waarin datums en afspraken over de afname van toetsen beschreven staan. Jaarlijks worden alle resultaten met het cvb besproken in verschillende monitoringsrondes.  

De leerlingen krijgen tweemaal per jaar een rapport. In dit rapport noteren de leerkrachten de halfjaarlijkse vorderingen t.a.v. de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling. Op het rapport kunnen we niet alle informatie kwijt. Daarom worden de ouders/verzorgers (en eventueel de leerling) vier keer per schooljaar uitgenodigd om deze vorderingen met de leerkracht te bespreken. Dit gebeurt tijdens de oudergesprekken. Twee daarvan zijn de gesprekken naar aanleiding van het rapport, waarbij we alle ouders/verzorgers verwachten.  Twee zijn facultatief waarbij ouders naar eigen wens kunnen intekenen. Het kan ook zijn dat de leerkracht het fijn vindt om de ouders op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen van een leerling, dan worden de ouders uitgenodigd. Tussentijds kan er ook aanleiding zijn, zowel voor ouder/verzorgers als leerkrachten, om over het kind of andere zaken te spreken. We plannen dan een afspraak en nemen de tijd om één en ander met ouders te bespreken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de beslissing over de overgang naar een volgende groep is de directie eindverantwoordelijk, dit is wettelijk zo geregeld. Na groep 8 gaan de meeste leerlingen naar het vervolgonderwijs in Emmeloord. Er moet een keuze gemaakt worden wat betreft school en soort onderwijs.

De ouders/verzorgers en de leerlingen worden door ons bij deze keuze geholpen door:             

  • het verstrekken van materialen (informatiebrochures);            
  • het geven van voorlichting;          
  • het bezoeken van ‘open dagen’ van het voortgezet onderwijs;             
  • een gesprek met ouders/verzorgers en leerlingen o.a. naar aanleiding van de resultaten van de eindtoets.   

We ontvangen in het brugklasjaar alle cijferlijsten van onze schoolverlaters, zo blijven we onze oud-leerlingen volgen. Ook worden we, als ouders/verzorgers daar toestemming voor geven, op de hoogte gehouden van hun schoolcarrière tot en met het einddiploma van het voortgezet onderwijs.  Alle basisscholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen in groep 8. Scholen mogen zelf een keuze maken welke eindtoets. Op De Wending werken we met de eindtoets Route8.De resultaten van de Cito-toetsen voldoen volgens de inspectie aan datgene wat van onze school verwacht mag worden. Om de cijfers goed te lezen dient rekening te worden gehouden met het volgende:            

  • In het kader van Passend onderwijs wordt van ons verwacht dat wij zoveel mogelijk kinderen binnen de basisschool opvangen en begeleiden;            
  • Een goed gemiddelde kan gemeten worden met 10 leerlingen, onze groepen zijn veelal kleiner. Deze kleine groepsgrootte kan erg drukken op de gemiddelde score.

Doorstroomtoets

De eindtoets wordt een doorstroomtoets. Er komt één week waarin alle leerlingen zich aanmelden voor het VO. Hierdoor veranderen de stappen en data van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies;
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets;
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies: wanneer de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het schooladvies, wordt het schooladvies bijgesteld. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten dit niet (volledig) op te volgen. De school moet dit vervolgens naar ouders motiveren. Deze motivatie moet worden opgenomen in het lvs en het OKR.;
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Kijk voor meer informatie op de volgende websites:

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat een kind graag naar school gaat en zich daar veilig voelt. 

Als samenwerkingsschool staan we open voor kinderen en ouders met verschillende culturele achtergronden. Op De Wending voel je je welkom! We hebben respect voor elkaar en vieren samen. We hebben de overtuiging dat een kind pas kan leren en presteren als het met plezier naar school gaat. Vol energie werken we dagelijks met de kinderen aan een goede stevige basis voor hun toekomst. Vanuit passie gaan we de uitdaging aan om ieder kind een fijne basisschoolperiode te geven. Ieder kind voelt zich gewaardeerd in een vertrouwde, warme omgeving. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Passie
  • Energie
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven