Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Lestijd
Basisscholen zijn wettelijk verplicht om per groep een minimum aantal uren onderwijs te verzorgen. In 8 jaar basisschool is dit 7520 uur. De groepen 1 tot en met 4 moeten de leerlingen in een periode van 4 jaar minimaal 3520 uren naar school, voor de groepen 5 tot en met 8 gaat het in totaal om 3760 lesuren per jaar. Opgeteld is dit 7280 uur waardoor er 240 uur overblijven die naar eigen inzicht verdeeld mogen worden. De Wending voldoet aan deze wettelijke norm.
De schoolarts.
Preventief gezondheidsonderzoek groep 2 (sinds schooljaar 21-22 de 5 tot 5,5 jarigen) en 7: Vanuit de gemeente heeft de afdeling Jeugdgezondheidszorg van GGD Flevoland de wettelijke taak om alle kinderen uit de groepen 2 en 7 te onderzoeken. Ieder jaar ontvangen de kinderen uit deze groepen van GGD Flevoland een uitnodiging voor het Preventief Gezondheidsonderzoek.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door de jeugdverpleegkundige. De uitnodiging ontvangt u per post met hierin datum, tijd en plaats van het onderzoek. Bij de uitnodiging ontvangt u ook twee vragenlijsten. Deze maken deel uit van het onderzoek. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind. In groep 2 worden daarnaast ook de ogen en de oren getest. Uw kind krijgt geen vaccinatie. De jeugdverpleegkundige komt van tevoren in de klas uitleggen wat er gaat gebeuren.
Tijdens het onderzoek probeert de jeugdverpleegkundige een algemeen beeld te krijgen van het functioneren van uw kind. U kent uw kind het beste. Daarom is uw medewerking belangrijk en wordt u verzocht om de vragenlijsten in te vullen. Heeft u een vraag? De jeugdverpleegkundige denkt graag met u mee. Zij werkt nauw samen met u en de school. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ggdflevoland.nl
Passend onderwijs.
Passend onderwijs is een onderwijsverandering die landelijk op 1 augustus 2014 is ingevoerd. Passend onderwijs betekent: voor ieder kind een passende school waar het kind de tijd, aandacht en hulp krijgt die het nodig heeft om zich te ontwikkelen. Alle schoolbesturen voor basis- en voortgezet onderwijs in de Noordoostpolder en op Urk werken samen met het speciaal onderwijs en met de gemeente aan de uitvoering van Passend onderwijs, PO2402 (www.passendonderwijsnu.nl).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het bundelen van kennis rondom zorgleerlingen willen we voorkomen dat er verwijzingen naar het speciaal (basis)onderwijs plaatsvinden. We hebben veel expertise in huis. Daarnaast kunnen we ook gebruik maken van de expertise binnen de stichting. Een orthopedagoog kan op school komen om te observeren, onderzoeken en advies geven. Soms is het niet mogelijk om een leerling in het basisonderwijs op te vangen en zal het advies speciaal (basis)onderwijs gegeven worden.
Ondersteuning aan het jonge kind.
Na de intake worden de 4 t/m 6 jarige kinderen in de combinatiegroep 1 en 2 geplaatst. De leerkracht heeft informatie vanuit het aanmeldingsformulier, ingevuld door de ouders, aangevuld met eventueel peuterplaatje via peuterspeelzaal en/of kinderdagverblijf en mondelinge informatie n.a.v. intakegesprek.
In ons onderwijs aan het jonge kind, komen we tegemoet aan de specifieke kleuterkenmerken:
- Kleuters hebben behoefte aan beweging.
- Kleuters zijn eerlijk, spontaan, blij, impulsief en egocentrisch.
- Kleuters zitten middenin de ontwikkeling op allerlei gebied: van globaal naar gedetailleerd, van concreet naar abstract, van grof naar fijn.
- Kleuters zijn nieuwsgierig, handelend en ontdekkend bezig, gaan op onderzoek uit en hebben een drang tot herhalen.
- Ook houden we er rekening mee, dat jonge kleuters de fantasie en de werkelijkheid door elkaar kunnen halen en dat ze nog niet veel tijdsbesef hebben. Het bieden van structuur en duidelijke regels is daarom van belang.
De methode die we hanteren is Kleuterplein. Hoe we deze methode, tegemoetkomend aan bovenstaande kenmerken inzetten, is te lezen in ons Kleuterplan (op aanvraag beschikbaar).
Hiernaast werken we bij de kleuters met het Digikeuzebord. Naast dat het Digikeuzebord organisatorisch ondersteuning biedt, geeft het ook inhoudelijk ondersteuning. Door een beredeneerd aanbod, gebaseerd op de SLO doelen, levert het leerlingvolgsysteem heldere overzichten op van doelen en resultaten. De kinderen leren spelenderwijs en middels de monitoring van het Digikeuzebord wordt er aangesloten bij wat de leerling nodig heeft.