Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Uw kind gaat gemiddeld 8 jaar lang naar school. In die periode leren wij hem of haar goed kennen. Dit geldt voor het verstandelijke deel, maar ook voor het emotionele/sociale deel en voor zaken zoals houding, concentratie en taakbesef. Aan het einde van de schoolperiode tellen al deze aspecten mee in de gezamenlijke zoektocht met u naar het beste vervolgonderwijs voor uw kind.
De basisschool verzamelt door de jaren heen veel gegevens over de leerlingen om de ontwikkeling van de leerling zo goed mogelijk te kunnen volgen. Deze gegevens legt de school vast in het leerlingvolgsysteem.
Vanaf groep 6 worden deze gegevens opgenomen in de ‘Plaatsingswijzer’. Dit instrument gebruiken wij bij het bepalen van het niveau van de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 wordt de IEP-toets afgenomen. Hieraan voorafgaand is het advies voor het vervolgonderwijs in principe al gegeven. Met de uitslag van de IEP-toets kan er een mogelijke heroverweging plaats vinden. Het niveau kan in individuele gevallen alleen omhoog bijgesteld worden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.