Christelijke Basisschool Oranje Nassau

Burg Amersfoordtlaan 61 1171 DM Badhoevedorp

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Oranje Nassau
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Oranje Nassau

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om te beoordelen of de onderwijsresultaten van een basisschool voldoende zijn, hanteert de inspectie referentieniveaus. De referentieniveaus geven een omschrijving van het niveau waarop de leerlingen moeten uitstromen.

Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau (1F) is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau. Het percentage (gemiddeld over de laatste drie jaar) op onze school is 98,6%.

Streefniveau
Het streefniveau (1S voor rekenen en 2F voor taalverzorging en lezen) is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep 8 het streefniveau 1S/2F bereiken. Het ambitieniveau is landelijk bepaald op 56,6%. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Gemiddeld over de afgelopen drie jaar heeft 72,4% van onze leerlingen streefniveau 1S/2F gehaald. Landelijk is het drie-jaars gemiddelde 67,2%.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen, gebruiken de leerkrachten in de kleuterbouw het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep. Leerkrachten letten op de taalontwikkeling, de rekenontwikkeling, de motorische ontwikkeling, de sociaal emotionele ontwikkeling en de spelontwikkeling. De leerlingen worden regelmatig geobserveerd in speelleersituaties, om te signaleren of ze extra hulp of begeleiding nodig hebben. Welke vaardigheden beheersen de leerlingen al? Met behulp van MijnKleutergroep leggen de leerkrachten de observaties vast.

Vanaf groep 3 worden er methodegebonden toetsen afgenomen op het gebied van rekenen, spelling, taal en lezen. Vanaf groep 5 worden ook begrijpend lezen en wereldoriëntatie getoetst. De leerkracht bepaalt aan de hand van deze toetsen of een leerling nog extra instructie of oefenstof nodig heeft.

Naast eerdergenoemde toetsen, worden de leerlingen in groep 3 t/m 8 twee keer per jaar, in januari/februari en in mei/ juni, getoetst met de toetsen van LiB. Wij gebruiken de LiB-toetsen rekenen, spelling en technisch lezen voor groep 3 tot en met 8. In groep 5 komt daar begrijpend lezen bij en vanaf groep 6 studievaardigheden en taalverzorging. Bijna alle toetsen bestaan uit meerdere delen, die op verschillende dagen worden afgenomen. De toetsen laten zien hoe de leerling presteert ten opzichte van andere leerlingen in Nederland in dezelfde leeftijdscategorie.

De resultaten van alle toetsen worden samen geanalyseerd en dienen als leidraad bij het vaststellen van individuele en groepsdoelen (zie H. 3.2). U ontvangt na iedere toetsperiode een rapport met daarop een overzicht van de resultaten van de methode-gebonden toetsen. Daarbij voegen wij ook een uitdraai van de resultaten van de LiB-toetsen, waarop de ontwikkeling van uw kind door de jaren heen duidelijk zichtbaar is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 6 worden ouders en leerlingen voor het eerst geïnformeerd over de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Aan het einde van groep 7 krijgen leerlingen een pre-advies voor het voortgezet onderwijs naar aanleiding van de resultaten van de Leerling in Beeld-toetsen (voorheen Cito), methodetoetsen en kindkenmerken (sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, concentratie en gedrag) van de afgelopen jaren. In groep 8 maken de leerlingen in februari de doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen de leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Het is geen examen; de leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Na het maken van deze toets volgt in maart het definitieve schooladvies, dat bindend is. Is de score op de doorstroomtoets hoger dan het pre-advies van de leerkracht, dan wordt het schooladvies aangepast. Is deze lager, dan kan de school alleen beredeneerd afwijken van het eerder gegeven advies.

Tijdens de informatieavond van groep 8 aan het begin van het schooljaar wordt uitvoerig stilgestaan bij de procedure rondom advisering en de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Aan het einde van groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig advies naar aanleiding van de resultaten van de LiB-toetsen en de methode-gebonden toetsen van de afgelopen jaren: het pre-advies. In groep 8 worden in januari gesprekken gevoerd met de ouders over het definitieve advies betreffende het voortgezet onderwijs. Behalve op de cognitieve ontwikkeling, letten we ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, de concentratie en het gedrag. Het schooladvies is bindend.

In april maken alle leerlingen in groep 8 de centrale LiB eindtoets basisonderwijs. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen de leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Dit betekent overigens niet dat het advies automatisch wordt aangepast. Bij een lagere score wordt het schooladvies niet heroverwogen. De eindtoets is geen examen; leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Tijdens de informatieavond van groep 8 wordt uitvoerig stilgestaan bij de procedure rondom advisering en de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Gedragsregels voor leerlingen

De Kanjertraining biedt omgangsnormen en -regels, veelal zichtbaar gemaakt op posters met symbolen die in ieder lokaal hangen.
Deze regels gelden in alle groepen:
• We vertrouwen elkaar
• We helpen elkaar
• Niemand speelt de baas (kleuters: We werken samen)
• Niemand lacht uit (kleuters: We hebben plezier)
• Niemand blijft zielig (kleuters: We doen mee)

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen mogen zichzelf zijn
  • Wederzijdse acceptatie
  • Vertrouwen in elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven