Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Oranje Nassau School werkt met leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. We hebben heterogene kleutergroepen, wat wil zeggen dat de kinderen van groep 1 en groep 2 bij elkaar in één groep zitten. In 2023/2024 starten we met zeven groepen 1/2 en verder van elk leerjaar drie groepen. Per groep streven wij ernaar niet meer dan 28 leerlingen te plaatsen. Door doublure of versnellen kan incidenteel het aantal van 28 worden overschreden. Het leerlingenaantal bedraagt 614 op peildatum 1 oktober 2023.
De meeste activiteiten in de kleutergroepen worden opgebouwd rond een thema dat tegemoet komt aan de ervarings- en belevingswereld van kinderen in die leeftijd. De thema's duren enkele weken. Voorbeelden zijn: jaargetijden, wonen, gezondheid, op avontuur, familie en kunst.
De genoemde uren zijn gemiddeld genomen. Afhankelijk van de behoefte van de grope, de periode of het seizoen kan de focus verschuiven.
De school kent een ondersteunend en stimulerend schoolklimaat, met speciale focus voor kinderen met extra onderwijsbehoeften. Doordat we in 3 instructiegroepen werken en daarnaast voor de meer getalenteerde leerlingen “KidsLab” (1 t/m 8) en voor de leerlingen die op een ander manier leren “to-do lab” (5 t/m 8) aanbieden, proberen we leerlingen te ondersteunen en te stimuleren. Ook krijgen leerlingen extra ondersteuning in of buiten de groep met een begeleider. Daarnaast bieden wij mogelijkheden tot het ontwikkelen van de creatieve kanten van een leerling, middels handvaardigheid, muziek, drama, duurzaamheid en bewegingsonderwijs.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat - het aanbod is te abstract of niet concreet genoeg - zijn wij in schooljaar 2023-2024 gestart met het to-do lab. In het to-do lab zijn lessen een combinatie van praktisch leren en mindsettraining waarbij de leerdoelen zijn aangepast op niveau en competentie. Zo leren kinderen in een context en krijgt leren zijn betekenis terug.
Naast de verdere ontwikkeling van het to-do lab verdiepen wij ons in het vergroten van de digitale geletterdheid bij kinderen en onderzoeken wij hoe dit een plek kan hebben in ons onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.