Jaar van uploaden: <b>2023</b>">Bron
De directie streeft er naar om alle ouders een keer te bellen voor een gesprek, zgn. belrondes. In deze belrondes wordt de ouders gevraagd of ze tips of tops voor de school hebben of dat er zaken zijn waar de ouders tegen aan lopen. Het afgelopen jaar is het niet gelukt om alle ouders te bellen o.a. vanwege ziekte. Eerdere jaren waren de uitkomsten van de belrondes positief. Op deze wijze vindt er een fijne samenwerking plaats tussen de ouders en de school. We willen als school laagdrempelig zijn voor ouders. We vinden ouderbetrokkenheid erg belangrijk.
Het tevredenheidsonderzoek is maar door 20% van de ouders ingevuld (11 ouders van de 54 ouders). Het responspercentage is laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan. De ouders die de vragenlijst hebben ingevuld gaven het volgende aan:
Punten waar ouders tevreden over zijn:De omgang van de leerkracht met ouders en kind, persoonlijke aandacht voor de kinderen, vriendelijke aardige leerkrachten, tevredenheid over de communicatie tussen de ouders en de leerkracht(en). Communicatie via ouderportaal- Veel/snelle communicatie van de school naar ouders qua activiteiten of veranderingen. Er is altijd overleg mogelijk.
De verbeterpunten die werden benoemd: Pesten/ plagen komt regelmatig voor onder de kinderen. Het taalgebruik van de kinderen. Dit blijft een punt van aandacht.
We blijven inzetten op de volgende zaken, nl. het continueren van de communicatie met de ouders, versterken van de ouderbetrokkenheid ondanks dat een aantal ouders weinig tot niet betrokken zijn bij de school. Het pestgedrag blijft een aandachtspunt. Er wordt preventief gewerkt met de Vreedzame school, Sterkwerk, de Ringaanpak, No blame-methode, de 5 G's in alle groepen. De ib'er steekt veel tijd in het oplossen van conflicten e.d. De leerkrachten zijn actief bezig met het voorkomen van pestgedrag. Helaas gebeurt er regelmatig tijdens vrije situaties en na schooltijd van alles wat weer van invloed is op het gedrag van de kinderen onder schooltijd. De leerkrachten op de Houwingaham zijn vakbekwaam en durven zo nodig op te treden. Ook dit jaar is er weer een scholing gevolgd om het eigenaarschap en de groeimindset te stimuleren. Op deze wijze zorgen de leerkrachten ervoor dat hun vakmanschap up-to-date blijft. Volgend schooljaar staat ook het vakmanschap centraal zoals bijv. de leskwaliteit en het opfrissen van het expliciete directe instructiemodel.