Kindcentrum Houwingaham

Linteloostraat 1 9693 BG Bad Nieuweschans

  • Schoolfoto van Kindcentrum Houwingaham
  • Schoolfoto van Kindcentrum Houwingaham
  • Schoolfoto van Kindcentrum Houwingaham

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar is voor het eerst de doorstroomtoets afgenomen.

Op 1 F (gemiddelde van 3 jaar) scoren we de afgelopen 3 jaren boven de ondergrens van 85%. Op lezen en taalverzorging 1F scoren we 100% en op rekenen dit schooljaar 83,3%. Een mooie stijging t.o.v. vorig schooljaar.

Op 1S/2F scoren we onder de ondergrens. Op lezen scoren we 100%, op taalverzorging 33,3% en op 1S rekenen 50%. De gemiddelde score over 3 jaar is gestegen van 34,2 % naar 39,8%. 

Dit schooljaar hebben de leerlingen van groep 8 gescoord volgens de verwachting. We stellen de doelen voor de eindtoets jaarlijks vast, deze worden gebaseerd op de koers die we van de kinderen zien door de jaren heen (met als minimum de ondergrens van de inspectie).  Voor dit schooljaar lag het doel dus hoger dan gemiddeld, omdat deze groep ook door de jaren heen hoger scoorde dan gemiddeld. Op het onderdeel lezen is bovengemiddeld gescoord met een score van 100% op 2F.

Op rekenen hebben 3 leerlingen 1S gescoord. Dit was ook verwacht, aangezien deze leerlingen een verwijzing naar Havo/VWO hebben gekregen. Taalverzorging is de laatste jaren wel gestegen, maar dit is nog niet voldoende. In de groep zitten een aantal leerlingen die moeite hebben met spelling en werkwoordspelling. Daarnaast speelt bij één leerling de thuistaal (NT2) een rol. In een kleine groep heeft dit invloed op de gemiddelde score.Het gemiddelde van 39,8 op 1S&2F was voorgaande jaren net boven onze norm van 39,5%. Doordat we nu in een andere weging vallen, is dit nu onvoldoende en zou het 41,5 % moeten zijn. We zien onze populatie echter niet mee veranderen. We weten wel dat de schoolweging waarin wij vallen niet altijd reëel is, omdat ongeveer een kwart van onze populatie in Duitsland woont. Deze ouders worden door het CBS niet meegerekend, maar er zit in deze groep naar verhouding een grote groep met ernstige problematiek. 

Er is een stijging qua resultaten te zien in vergelijking tot vorig schooljaar. De grootte van de groep (6 leerlingen) en het niveau van de leerlingen speelt hierbij een rol. Drie van de zes leerlingen hebben een Havo/VWO-niveau. Hierdoor is op 1S een 50% score gehaald. De groep heeft op lezen 100% 2F gescoord. De inzet op close reading heeft in deze groep gewerkt. Het onderdeel 'taalverzorging' vergt extra aandacht. Hier zal de komende periode extra op moeten worden ingezet. We blijven ons inzetten om met een reële schoolweging beoordeeld te worden, waarin ook de in Duitsland woonachtige leerlingen meegewogen worden. 

We blijven ons schoolbreed richten op het verhogen van de opbrengsten waarbij we wel kijken naar de mogelijkheden van de kinderen. We proberen uit de kinderen te halen wat erin zit en gezien de vergelijking NSCCT & eindcito, lukt ons dit gemiddeld gezien maximaal. We gaan volgend schooljaar de subsidie verbetering basisvaardigheden inzetten voor het rekenen en het begrijpend lezen. We gaan inzetten op o.a. leerkrachtgedrag (vakmanschap) en doelgericht werken. Deels weer meer op papier aan het werk e.d. Inzetten op de kinderen die de 1S/2F - doelen kunnen behalen. Niet te snel teruggrijpen op het 1F- niveau, maar met verlengde instructie blijven insteken op het behalen van de hogere doelen. We blijven in Bad Nieuweschans echter wel te maken hebben met een populatie, waarbij in een kleine groep niet altijd 40% TL/Havo/VWO- leerlingen zitten. Hierdoor is het lastiger om de 1S- doelen te behalen. We gaan de vervolgtrainingen op het gebied van rekenen van SOOOG volgen, maar we blijven op teamniveau  ook bezig met het ontwikkelen van ons vakmanschap. We proberen de opbrengsten te verhogen, waarbij eigenaarschap, het werken aan een growth mindset en motivatie een belangrijke rol speelt.

We blijven inzetten op het verhogen van de opbrengsten van het rekenen, het technisch lezen en het begrijpend lezen. Zorgen voor een goede basis waarbij aandacht is voor de basisvaardigheden. Daarnaast blijven we inzetten op het geven van effectieve feedback, het gebruik van leertaal en het stimuleren van een groeimindset. Onze kinderen zeggen namelijk heel snel 'kan ik niet'. Wij willen ze helpen inzien dat ze het 'nog' niet kunnen, maar dat ze er wel beter in kunnen worden door veel te oefenen en door te zetten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken met WMK Parnassys (WMK = werken met kwaliteit). Er worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen, nl. in januari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Daarnaast wordt elk jaar in groep 4,6 en 8 de NSCCT afgenomen. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Dit is een screening om onderpresteren op te sporen. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Wanneer duidelijk wordt aangegeven in welke groepen de NSCCT wordt afgenomen, hoeft de school niet jaarlijks toestemming van ouders/verzorgers te vragen. Ouders/verzorgers moeten te allen tijde in de gelegenheid worden gesteld bezwaar te maken tegen het deelnemen van de leerling aan het groepsonderzoek. Mede op basis van de M-Cito, de E-Cito en de NSCCT bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Dit leggen we vast in groepsplannen. Daarnaast volgen we dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en methodetoetsen. 



We blijven op KC Houwingaham inzetten op het doelgericht werken waarbij succescriteria worden gebruikt. We zetten in op het geven van effectieve feedback en het stimuleren van een groeimindset om de kinderen in de juiste leerhouding te krijgen. Daarnaast zetten we in op werkhouding en motivatie en op het halen van de referentieniveaus o.a. bij het rekenen en het begrijpend lezen. Hoog inzetten met realistische doelen en aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen.



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er vinden twee keer per jaar Citotoetsen plaats (M(midden) en E(eind)- toetsen in de groepen 3 t/m 8. Op deze wijze kunnen we de leerlingen goed volgen, begeleiden en ondersteunen. Vanaf groep 6 wordt er gebruik gemaakt van een plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsysteem van Cito.



Met de Plaatsingswijzer wordt de advisering naar het vervolgonderwijs gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:



- Begrijpend Lezen



- Rekenen & Wiskunde



- Technisch Lezen



- Spelling



De schooladviezen worden in overleg met de leerkracht, de ouders en het kind gezamenlijk besproken aan de hand van de plaatsingswijzer die vanaf groep 6 wordt gehanteerd. De plaatsingswijzer geeft een goede indicatie voor de juiste vervolgschool. Mocht het nodig zijn, dan kan er na het afnemen van de Cito eindtoets een heroverweging plaatsvinden.



Na 3 jaar zitten de meeste leerlingen (70%) nog op de plaats in het voortgezet onderwijs die overeenkomt met het schooladvies. 30% van de leerlingen zit lager dan het gegeven schooladvies en is dus afgestroomd. Dit schooljaar hebben we de norm van 75% niet gehaald, maar over het algemeen krijgen de kinderen een juist advies qua verwijzing. We gaan daarbij zeer gedegen te werk door het invullen van de plaatsingswijzer en we kijken naar hoe de executieve functies van het kind zijn ontwikkeld. De groepsleerkracht overlegt het advies met de ib'er en directie. Daarna vindt het gesprek met de ouders en het kind plaats. Het advies wordt in gezamelijk overleg bepaald. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen alle kinderen uit Bad Nieuweschans een goede plek bieden, daartoe richten wij ons onderwijs in. We hebben aandacht voor de leerling die extra aandacht nodig heeft, maar ook voor de leerling die meer uitdaging aankan. We vinden het belangrijk dat kinderen een goede basis hebben op het taal- en rekengebied, maar ook dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Hiermee houden we rekening bij het inrichten van ons lesprogramma. Ouderhulp bij deze activiteiten vinden we zeer waardevol.  

Het sociale aspect binnen het leren is zeer belangrijk op onze school. Kinderen leren van en met elkaar. We gebruiken coöperatieve werkvormen en de kinderen leren spelenderwijs samenwerken. Om te komen tot goed samenwerken leren we de leerlingen zelfstandig werken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces.  

We vinden het belangrijk dat kinderen én leerkrachten met plezier naar school gaan. De start hiervan is de leerkracht die zin heeft om met de kinderen er een mooie dag van te maken!  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Burgerschap
  • Talentontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kindcentrum Houwingaham valt onder het basistoezicht van de inspectie.

Terug naar boven