Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken met WMK Parnassys (WMK = werken met kwaliteit). Er worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen, nl. in januari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Daarnaast wordt elk jaar in groep 4,6 en 8 de NSCCT afgenomen. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Dit is een screening om onderpresteren op te sporen. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Wanneer duidelijk wordt aangegeven in welke groepen de NSCCT wordt afgenomen, hoeft de school niet jaarlijks toestemming van ouders/verzorgers te vragen. Ouders/verzorgers moeten te allen tijde in de gelegenheid worden gesteld bezwaar te maken tegen het deelnemen van de leerling aan het groepsonderzoek. Mede op basis van de M-Cito, de E-Cito en de NSCCT bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Dit leggen we vast in groepsplannen. Daarnaast volgen we dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en methodetoetsen.
We blijven op KC Houwingaham inzetten op het doelgericht werken waarbij succescriteria worden gebruikt. We zetten in op het geven van effectieve feedback en het stimuleren van een groeimindset om de kinderen in de juiste leerhouding te krijgen. Daarnaast zetten we in op werkhouding en motivatie en op het halen van de referentieniveaus o.a. bij het rekenen en het begrijpend lezen. Hoog inzetten met realistische doelen en aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen.
Er vinden twee keer per jaar Citotoetsen plaats (M(midden) en E(eind)- toetsen in de groepen 3 t/m 8. Op deze wijze kunnen we de leerlingen goed volgen, begeleiden en ondersteunen. Vanaf groep 6 wordt er gebruik gemaakt van een plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsysteem van Cito.
Met de Plaatsingswijzer wordt de advisering naar het vervolgonderwijs gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:
- Begrijpend Lezen
- Rekenen & Wiskunde
- Technisch Lezen
- Spelling
De schooladviezen worden in overleg met de leerkracht, de ouders en het kind gezamenlijk besproken aan de hand van de plaatsingswijzer die vanaf groep 6 wordt gehanteerd. De plaatsingswijzer geeft een goede indicatie voor de juiste vervolgschool. Mocht het nodig zijn, dan kan er na het afnemen van de Cito eindtoets een heroverweging plaatsvinden.
Na 3 jaar zitten de meeste leerlingen (70%) nog op de plaats in het voortgezet onderwijs die overeenkomt met het schooladvies. 30% van de leerlingen zit lager dan het gegeven schooladvies en is dus afgestroomd. Dit schooljaar hebben we de norm van 75% niet gehaald, maar over het algemeen krijgen de kinderen een juist advies qua verwijzing. We gaan daarbij zeer gedegen te werk door het invullen van de plaatsingswijzer en we kijken naar hoe de executieve functies van het kind zijn ontwikkeld. De groepsleerkracht overlegt het advies met de ib'er en directie. Daarna vindt het gesprek met de ouders en het kind plaats. Het advies wordt in gezamelijk overleg bepaald.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen alle kinderen uit Bad Nieuweschans een goede plek bieden, daartoe richten wij ons onderwijs in. We hebben aandacht voor de leerling die extra aandacht nodig heeft, maar ook voor de leerling die meer uitdaging aankan. We vinden het belangrijk dat kinderen een goede basis hebben op het taal- en rekengebied, maar ook dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Hiermee houden we rekening bij het inrichten van ons lesprogramma. Ouderhulp bij deze activiteiten vinden we zeer waardevol.
Het sociale aspect binnen het leren is zeer belangrijk op onze school. Kinderen leren van en met elkaar. We gebruiken coöperatieve werkvormen en de kinderen leren spelenderwijs samenwerken. Om te komen tot goed samenwerken leren we de leerlingen zelfstandig werken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces.
We vinden het belangrijk dat kinderen én leerkrachten met plezier naar school gaan. De start hiervan is de leerkracht die zin heeft om met de kinderen er een mooie dag van te maken!
Kindcentrum Houwingaham valt onder het basistoezicht van de inspectie.