PCBS Gaspard de Coligny

De Oude Werf 5 A 3741 CS Baarn

Schoolfoto van PCBS Gaspard de Coligny

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school behaalt op de eindtoets groep 8 veelal een resultaat dat boven de norm ligt voor onze populatie. Dat betekent dat wij hoger scoren dan veel andere scholen met een vergelijkbare leerling populatie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij meten de tussenresultaten met methodetoetsen en daarnaast twee keer per jaar met methode onafhankelijke toetsen (leerling volgsysteem IEP). Bij de methodetoetsen kijken we heel gericht naar de aangeboden doelen en of die beheerst worden. Is dat niet zo dan wordt direct gecorrigeerd. De methode onafhankelijke toetsen meten de vaardigheden in het algemeen en of de leerlingen in staat zij de geleerde kennis ook toe te passen. Met deze toetsen kunnen we ook de mate van groei in beeld brengen. 

De methode onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar op schoolniveau geanalyseerd. Leerkrachten presenteren de resultaten van hun groep aan het team, bespreken de conclusies en stellen op basis hiervan een plan op voor de komende periode. Daarnaast hebben we binnen de stichting een zelfevaluatie met een andere school. Directies en IB van beide scholen bespreken met elkaar de resultaten en bevragen elkaar kritisch. Op deze manier blijven we kijken met een open blik. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

U ziet op deze pagina de resultaten van de IEP toetsen en de verwijzingen naar het voortgezet onderwijs. Kinderen stromen uit naar alle vormen van voortgezet onderwijs. 

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat de kinderen onze school als een veilige plek ervaren en hen hier laten oefenen met hun rol in de maatschappij. Een plek waar je de verschillen en de overeenkomsten tussen mensen leert kennen. Hier leert ieder kind om zich staande te houden in de hedendaagse maatschappij. We leren kinderen samen te reflecteren en ook om kritisch te denken, een eigen mening te vormen en deze te kunnen onderbouwen. Door dat te doen vanuit een veilige sfeer krijgen kinderen inzicht in eigen gedrag en van de ander en helpt de growth mindset hen verantwoordelijkheid te nemen voor wat gedaan en gedacht wordt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Autonomie
  • Zelfreflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de inspectie bezoek gebracht aan het bestuur PCBO Baarn Soest, het bestuur van onze stichting. Het rapport hiervan kunt u vinden in onderstaande link. 


file:///C:/Users/DirectieGasparddeCol/Downloads/Vierjaarlijks%20onderzoek%20bestuur%20en%20scholen.pdf 

Terug naar boven