Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 worden de doelen veelal aangeboden binnen het spelend leren in de hoeken. Elke periode worden er vanuit hoeken taaldoelen, rekendoelen en doelen sociaal-emotionele ontwikkeling aangeboden. Per dag is er daarnaast gerichte tijd voor het aanleren van letters en klanken, de woordenschat en het rijmen. Dit gebeurt veelal in kleine groepjes.
Ook het rekenen wordt dagelijks aangeboden in kleine groepen. Verder worden de doelen vooral bereikt binnen de themahoeken.
De uren zoals ze hierboven staan, zijn een indicatie. Veel vakken worden geïntegreerd aangeboden, wat betekent dat meerdere vakken in een thema aan bod komen.
Sommige vakken worden in een bepaalde periode van het schooljaar aangeboden: bijvoorbeeld drama of de kunstlessen vanuit het kunstmenu.
Binnen onze school zijn in principe alle leerlingen welkom die binnen de basisondersteuning vallen. De expertise die hiervoor nodig is, is binnen onze school beschikbaar. Wij besteden o.a. extra aandacht aan leerlingen met leesproblematiek in de onder- en middenbouw. Daarnaast kunnen wij voor leerlingen die buiten de basisondersteuning vallen arrangementen aanvragen bij het samenwerkingsverband. Hierdoor kunnen leerlingen met specifieke behoeften binnen onze school goed begeleid worden. De relatief kleine groepen zijn hierbij helpend. Voor ons is het niet belangrijk wat een kind heeft maar wat het kind nodig heeft. We proberen bij alle leerlingen de zelfredzaamheid te stimuleren. Leerlingen waarbij belemmerende factoren zich voordoen, hebben extra baat bij het zichzelf leren redden. Wij zullen de omgeving voor jonge kinderen passend maken en gaandeweg steeds minder totdat uw kind geleerd heeft zichzelf te redden. Bij ons op school kunnen kinderen hier rustig en begeleid mee oefenen en in groeien. Dat doen we ook graag met ouders samen.
Om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen waarborgen en onze visie uit te kunnen dragen ontkomen we er soms niet aan om de grens van onze mogelijkheden aan te geven. Dan lukt het ons niet om goed aan te sluiten bij wat uw kind nodig heeft. In dat geval bespreken we dit met u en zoeken we samen naar de meest geschikte plek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om nog meer kennis en specialisme de school in te krijgen op verschillende gebieden zijn wij o.a. in gesprek met een logopediste. Daarnaast is onze leesspecialist afgestudeerd en zijn wij nu bezig met het omschrijven van haar rol binnen de school. De rekenspecialist bouwt extra kennis op in deelgebieden van het rekenen. Bij de kleuters gaan we de doorgaande lijn peuter-kleuter-gr 3 versterken.
Gaspard de Coligny bevindt zich in een brede school samen met de Montinischool en KMN Kind & Co. KMN Kind & co verzorgt voorschoolse en naschoolse opvang en heeft een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal met VVE-aanbod in het gebouw. Er wordt nauw samengewerkt om de doorgaande lijn voor kinderen en hun ouders zo optimaal mogelijk te maken in de wijk.