Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De website biedt een breed overzicht wat de St. Aloysius doet op het gebied van onderwijsontwikkeling.
Het schoolplan 2020/2024 (met daarin het jaarplan 2023/2024 als bijlage) geeft overzicht en inzicht in de onderwijsontwikkeling.
In de kleuterbouw worden alle ontwikkelingsgebieden geïntegreerd aangeboden.
BOSOS is het leerlingvolg- en observatiesysteem waarmee we de (onderwijs)ontwikkeling van de leerlingen volgen.
In de kleuterbouw wordt met ingang van het leerjaar 2020/2021 niet meer getoetst.
Alle leerlingen krijgen wekelijks muziekles van een vakleerkracht Muziek en minimaal 5 projectdagen Kunst en cultuur verzorgd door de vakleerkracht Kunst en cultuur.
Specifieke ondersteuningslessen/groepen zijn er voor:
- Hoogbegaafde leerlingen specifiek verdeeld in onderbouw en bovenbouw
- Leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij technisch lezen en/of rekenen
Wanneer leerlingen ondersteuning nodig hebben op het sociaal emotionele vlak en/of gedrag werken wij samen met Intraverte die op enkele dagdelen per week aanwezig is op school. Ouders zijn vrij om te kiezen of zij gebruik maken van het aanbod van Intraverte of dat zij een eigen organisatie kiezen.
De logopedie praktijk Praatmaat houdt praktijk binnen de school. Ouders kunnen gebruik maken van het aanbod van Praatmaat.
Onderwijskundig concept van de school Basisschool St. Aloysius is gefundeerd op onze gezamenlijk gedragen visie "Waar we op eigen wijze samen groeien." Het onderwijs wordt gegeven volgens het basisleerstof-jaarklassensysteem. In dit systeem is de differentiatie een belangrijk element. Binnen onze schoolorganisatie onderscheiden we twee processen: het eerste proces is het geven van onderwijs aan de leerlingen en hen begeleiden in alle facetten van hun ontwikkeling. Het tweede proces bestaat uit het bewaken en verbeteren van het onderwijsproces, de Vreedzame school en de kwaliteitszorg.
Het ondersteuningsprofiel geeft een beschrijving van onze schoolpopulatie, ons basisaanbod aan zorg en onze mogelijkheden tot extra ondersteuning. Wij werken hierin samen met samenwerkingsverband de Eem en een netwerk van specialisten op het gebied van onderwijs.
In onze basisaanbod voor onze leerlingen differentiëren we naar mogelijkheden en niveau van de leerlingen. Dit komt tot uiting in een verrijkingsklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en aanbod van Levelwerk op 2 nvieaus voor leerlingen die meer kunnen dan het basisaanbod voor rekenen en taal. Leerlingen krijgen ondersteuning van de onderwijsassistent en/of de leraarondersteuner en/of een ambulant begeleider wanneer een leerlingen extra oefening en aanbod nodig heeft voor rekenen, taal en/of lezen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij verbeteren ons voortdurend binnen onze specialismes. Leerkrachten en vakdocenten volgen nascholingen die passen bij vraagstukken die in onze school leven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.