Nieuwe Baarnsche School

Vondellaan 2 3743 HZ Baarn

  • Ruim, duurzaam, comfortabel, transparant. 
Een fantastische leeromgeving.
  • Ruime lokalen en veel werkplekken buiten het lokaal.
  • Grote gymzaal met fijne akoestiek en voorzien van alle toestellen en materialen.
  • Rondom het gebouw veel speelruimte die uitnodigend is ingericht.
  • Een fijne, grote ruimte waar we met de hele school elkaar kunnen ontmoeten.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: de Inspectie van het Onderwijs telt de resultaten van de eindtoets in schooljaar 2020-2021 niet mee in de beoordeling van de scholen en past op een later moment een correctie toe in verband met de coronacrisis.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is één van de kerntaken van de NBS als geheel en van alle leerkrachten in het bijzonder om de leerlingen met zorg en aandacht te begeleiden. Onderdeel van deze zorg is het tijdig signaleren van eventuele leer- en ontwikkelingsproblemen dan wel het zicht krijgen op meer dan gemiddelde mogelijkheden van kinderen (bovengemiddeld/hoogbegaafdheid).

Op de NBS wordt gewerkt met observatie-modellen en leerlingvolgsystemen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Met behulp van ontwikkelingsvolgsystemen (Onderbouwd, Cito-LOVS, schrijfobservaties, protocol dyslexie, ZIEN) en methodegebonden toetsen worden alle ontwikkelingsaspecten nauwlettend in de tijd gevolgd.

Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, wordt gedaan met het observatieprogramma ZIEN. Om de sociale veiligheid van de kinderen te waarborgen, hanteert de NBS een Pestprotocol opgesteld naar inzichten van Bob van der Meer (APS en de Kanjertraining). Door het vaststellen en strikt naleven van omgangsregels werkt de NBS aan een sociaal klimaat waarin veiligheid en respect voor elkaar vanzelfsprekend is.
Kinderen, teamleden en ouders zullen zich moeten inzetten deze doelstelling daadwerkelijk te verwezenlijken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven