Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef

Molenweg 2 7045 AG Azewijn

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van 2021/2022 zijn gebaseerd op afname bij vijf leerlingen. In het jaar 2021/2022 lag de score van de eindtoets onder het landelijk gemiddelde, anders dan de twee voorgaande jaren (twee jaar boven landelijk gemiddelde). De scores fluctueren met de geringe groepsgrootte. Jaarlijks wordt een analyse van de eindtoets gemaakt van waaruit wordt bekeken welke acties het jaar daarop worden ondernomen en wat de nieuwe groep 8 daarin nodig heeft qua aanbod.

Op het 1F en 1S/2F behalen we de gewenste resultaten, kijkend naar het gemiddelde van 1F en 1S/2F van 3 schooljaren op rij.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode gebonden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De onderwijsinspectie gebruikt deze toetsen om de tussenresultaten van scholen te beoordelen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Om de betekenis van deze scores te duiden, wordt waar mogelijk ook de ondergrens van de inspectie weergegeven. Daarnaast geeft de school een toelichting op de plaats die de tussenresultaten innemen in het onderwijsproces en op de manier waarom de tussenresultaten worden gerealiseerd. 

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyse. Aan de hand van deze analyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode.  Vanaf schooljaar 2023-2024 werken wij in blokken van 8-10 weken voor deze analyses en blokplannen. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende blokplan. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats van 5 t/m 7 februari 2024.

Op 18 en 19 maart  2024 vinden gesprekken plaats over het definitieve schooladvies.

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Deze aanmeldweek is gepland in de week van 25 t/m 29 maart 2024.

Ouders van leerlingen in groep 8 ontvangen op de informatieavond in september 2023 meer informatie hierover en er is gelegenheid om vragen te stellen over het proces.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons onderwijs is opgebouwd vanuit de volgende kernwaarden:

Vertrouwen - "Wij zien wie jij bent en je merkt dat wij in jou geloven"

Saamhorigheid - "Je voelt je onderdeel van een groep en de school"

Kinderen leren onderdeel van een groep te zijn, maar ook zeer zeker van de hele school. Door de kleinschaligheid van de school is er samenwerking tussen kinderen van diverse leeftijden. Ook bij het behoren tot een groep horen regels, onze schoolregels. Kinderen leren over de sociale omgang met behulp van de gestelde regels.

Trots - "Jij ontdekt jouw kwaliteiten en ervaart hoe het is om trots te zijn op jouw groei"

Met de Gelukskofferlessen en groepsgesprekken over groei (groeitaal) stimuleren wij het denken vanuit groei. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. 7 thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven.

In het schooljaar 2023-2024 starten wij met Talenturen waarbij eigen keuzes kunnen worden gemaakt in het ontdekken of ontwikkelen van een talent.

Durf - "Je ervaart het maken van keuzes en iets leren proberen"

Met onze doorgaande lijn voor eigenaarschap stimuleren wij kinderen in hun eigenaarschap voor het leren. Dit wordt stapsgewijs opgebouwd.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Saamhorigheid
  • Trots
  • Durf

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven