Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Burchtlaan 7 4571 HR Axel

Schoolfoto van Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Warande kent een stabiele score bij de Centrale Eindtoets. De groepsgemiddelden in het schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 lagen boven het landelijk gemiddelde. 

In schooljaar 2023-2024 is voor de eerste keer de Doorstroomtoets afgenomen. We hebben daarvoor de Doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld gebruikt. Deze toets is digitaal afgenomen op twee dagdelen. We zijn tevreden over de behaalde resultaten op de Doorstroomtoets, omdat de leerlingen naar verwachting hebben gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We houden zorgvuldig bij hoe de leerlingen zich ontwikkelen en welke resultaten ze behalen.

De groepsleerkrachten verzamelen gegevens over alle leerlingen en over de resultaten van het aanbod. Het gaat om gegevens uit observaties, analyses van het werk, evaluatie van gegeven aanbod, gesprekken met leerlingen en ouders en de resultaten op methodeonafhankelijke en methode gebonden toetsen. We signaleren preventief en proactief leerlingen die extra aandacht nodig hebben. 

  • KIJK 0-7 jaar: observaties op verschillende ontwikkelgebieden ( 2x per jaar groep 1 en 2)
  • Methodetoetsen groep 3 t/m 8: per blok/thema wordt afgetoetst of de aangeboden doelen beheerst worden.
  • Methode-onafhankelijke toetsen groep 3 t/m 8: 2 x per jaar Cito Leerling in Beeld, minimaal voor de basisvakken rekenen/wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen en taalverzorging/spelling. Deze toetsen meten een specifieke vaardigheid. Het resultaat op een dergelijke toets wordt uitgedrukt in een zogeheten vaardigheidsscore of een criteriumgerichte score zoals het referentieniveau 1F, 2F of 1S.
  • Leerkrachten volgen de leerlingen op sociaal-emotionele ontwikkeling door te observeren, kindgesprekken te houden en het invullen van een observatielijst sociaal emotioneel functioneren van Cito Leerling in Beeld. Leerlingen van de bovenbouw vullen de leerlinglijst uit Leerling in Beeld in.  
  • Jaarlijks vullen de leerlingen van groep 7 en 8 een enquête Leerling tevredenheidsmeting met vragen over sociale veiligheid en welbevinden.

We vinden het belangrijk kinderen goed te monitoren, maar willen niet onnodig toetsen. 

We toetsen om te bepalen hoe we onze leerstofdoelen, leertijd, didactisch en pedagogisch handelen, zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 van de basisschool krijgt de leerling een doorstroomadvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies komt tot stand naar aanleiding van gesprekken met ouders, de leerling, de intern begeleider, groepsleraar en de schoolleiding. Eind groep zeven wordt een voorlopige uitstroomverwachting gegeven, het definitieve advies wordt halverwege groep 8 gegeven.

De volledige procedure over schooladvies en doorstroom naar VO leest u op onze website. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotioneel leren

Op onze school besteden we in doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 aandacht aan het oefenen van sociale vaardigheden. Dit sociaal emotioneel leren (SEL) helpt de kinderen om goed met zichzelf en anderen om te gaan. Het doel is dat kinderen leren hun eigen gevoelens te begrijpen en te beheersen, goed met anderen kunnen samenwerken, en problemen op een vriendelijke manier kunnen oplossen. SEL leert kinderen ook om respect te hebben voor anderen en om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag. Hierdoor voelen kinderen zich veiliger en gelukkiger op school en kunnen ze beter leren. Gelukkig kunnen kinderen dit op onze school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en ook voor later, zodat ze “gelukkig uit kunnen vliegen” naar de toekomst.

Veerkracht

We willen de kinderen laten begrijpen dat ze hun vaardigheden en intelligentie kunnen ontwikkelen door hard te werken, doorzetten en leren van fouten. In plaats van te denken dat ze ergens goed of slecht in zijn en dat dit niet kan veranderen, leren ze dat ze altijd beter kunnen worden als ze hun best doen. Dit helpt hen om uitdagingen aan te gaan, niet bang te zijn om fouten te maken en gemotiveerd te blijven om te leren.


Burgerschap
Onze school vindt actief burgerschap belangrijk. We streven ernaar dat onze leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een betere wereld. Burgerschapskennis en- vaardigheden doen de leerlingen op in de hele school. De school zien wij als oefenplaats voor burgerschapsvorming. We geven ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren en samenwerken. Daarnaast stimuleren we het reflecteren op eigen opvattingen en gedrag en dagen we kinderen uit tot kritisch denken. Bij actief burgerschap hoort volgens onze school ook ervaringsgericht leren. Het leren door middel van concrete ervaringen is een krachtig middel om jezelf en de wereld te leren kennen en verkennen. De door ons gekozen kernwaarden vormen de basis van ons handelen. Onze kernwaarden beschrijven onze identiteit als school en de wijze waarop wij met elkaar om willen gaan als leerkracht, kind en ouder(s).

Een veilige school voor iedereen! 
Sociale veiligheid is een basisbehoefte. Wie niet veilig is, komt niet tot leren. Op de Warande werken we met de M5 methode aan het stoppen van onaardig en/of pestgedrag. Leerlingen worden ingeschakeld en deel van de oplossing. Leerlingen worden gezien en leerkrachten hebben de regie over de ruimte die leerlingen krijgen. De M5 aanpak zorgt voor een duurzame en effectieve vergroting van de sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers. Niet alleen in de klas, maar ook in alle 'vrije situaties' in en om de school en voor en na schooltijd. De rust en veiligheid in de groep verbetert, wat het leren ten goede komt.
Op 20 juni 2023 was De Warande de eerste school in Zeeland gecertificeerd als sociaal veilige M5 school!

Op onze website is meer informatie te vinden over M5. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veerkracht
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven