Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Burchtlaan 7 4571 HR Axel

Schoolfoto van Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Het team

Toelichting van de school

Ons team

Ons team bestaat uit enthousiaste en betrokken leerkrachten (waaronder fulltime en parttime leerkrachten) en een leerkrachtondersteuner. Daarnaast vervullen enkele leerkrachten speciale taken zoals bouwcoördinator, interne begeleider en ICT-coördinator. Twee dagen per week worden de gymlessen van groep 1 t/m 8 verzorgd door een vakleerkracht gymnastiek. Op onze website vindt u de groepsindeling met betreffende leerkracht(en). 

Opleidingsschool Zuidwest 

Verder begeleiden wij ieder jaar verschillende studenten vanuit MBO of HBO opleidingen. We vinden dat het opleiden van studenten een taak is voor de schoolbesturen, HZ University of Applied Sciences en Scalda. Daarom is onze school een plek van de Opleidingsschool Zuidwest. Bij ons op school helpen we studenten om leraar te worden. De kracht van de Opleidingsschool Zuidwest komt door de combinatie van de nieuwe ideeën van studenten, de goede basis van de HZ-pabo of mbo Scalda, en de dagelijkse praktijk op de basisschool. Dit zorgt ervoor dat studenten een goede start maken als onderwijsprofessional. Studenten komen vaak in de klas helpen. Door samen met de leraar te werken en te leren, ontdekken ze hoe mooi het vak is. Op deze manier willen wij bijdragen aan een sterke toekomst voor het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vanwege het lerarentekort vraagt iedere vervanging om flexibiliteit. Voor ons staat de kwaliteit van het onderwijs en het welbevinden van onze leerlingen en leraren altijd voorop. Bij ziekte of verlof zoeken wij in samenspraak met collega’s een passende oplossing waarbij we collega’s en ouders zo min mogelijk belasten en op zoek gaan naar een zo stabiel mogelijke situatie voor de leerlingen. Dit vereist maatwerk. Lesuitval proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. Als vervanging niet mogelijk blijkt, kan de groep soms opgevangen worden door een  leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent. Zij werken dan onder verantwoording van een van de leerkrachten en/of de (plaatsvervangend) directeur. Indien ook dit niet mogelijk blijkt, kunnen/zullen we groepen tijdelijk samenvoegen. In het uiterste geval zullen we ouders vragen hun kind(eren) thuis te houden. Op onze school hebben we het laatstgenoemde nog niet hoeven toepassen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling 2024–2025: We starten het nieuwe schooljaar met 9 groepen. Elke groep heeft één of twee vaste groepsleerkrachten, die de eindverantwoordelijkheid dragen.

De groepsverdeling ziet er als volgt uit: 1/2 A, 1/2 B, 1/2 C, 3A, 3B, 4, 5, 6/7, 8. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van een lokaal en de manier van werken is anders. Het werken start vanuit de kring. Daarnaast wordt er gespeeld, gewerkt aan tafels, in themahoeken in de gymzaal en op het plein. Jongste en oudste kleuters zitten bij ons op school samen in een klas. De jongsten worden hierdoor enorm gestimuleerd in hun ontwikkeling en voor de oudere kleuters betekent het een stimulans tot zelfstandigheid en hulpvaardigheid. Er wordt thematisch gewerkt. Deze thema's liggen vast rondom seizoenen en feesten, maar bieden nog voldoende vrijheid voor inbreng van de leerling en de leerkracht. Natuurlijk is er ook aandacht voor de ontluikende geletterdheid en gecijferdheid. Vanuit de methode Onderbouwd is er een gestructureerd en bij de ontwikkeling aansluitend aanbod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Uw kind brengt heel wat uren op school door. 

In het schema geven we aan waar die uren bij ons op school aan worden besteed. De tijden kunnen variëren per periode, maar geven een goed gemiddelde weer. 

We vullen ons aanbod jaarlijks aan met bijvoorbeeld:

  • activiteiten uit het Cultuurmenu 
  • weerbaarheidslessen
  • projecten natuur en milieu
  • gastlessen 
  • uitstapjes horend bij een thema
  • activiteiten burgerschap enz.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.

Het team van de Warande heeft o.a. veel ervaring en deskundigheid in het begeleiden van kinderen met de volgende onderwijsbehoeften: 

  • Leerstof in kleine stapjes en middels pre-teaching of herhaling aanbieden. 
  • Bieden van structuur. Aanleren van planmatig werken. 
  • Aanbod en aanpassingen voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie. 
  • Afstemming op capaciteiten en leerbehoeften van de leerlingen. (Leerstof beperken of juist uitbreiden, werken volgens doelen, instructie aanpassen) 
  • Werkhoudingsproblemen: motivatie, concentratie, taakgerichtheid. 
  • Welbevinden door veilig en goed pedagogisch klimaat.  
  • Aanleren van sociale vaardigheden. 

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van onze school: www.warande-axel.nl

We streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen. We houden rekening met hun mogelijkheden. Daarbij realiseren we ons dat leerlingen beschikken over verschillende capaciteiten, interesses en achtergronden Eén van de belangrijkste principes is, dat de leerlingen een zoveel mogelijk ononderbroken ontwikkeling doormaken. We proberen hiertoe optimale ontwikkelingskansen te bieden en aan te sluiten bij hun onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de leerlingen via observaties, analyse van resultaten en gesprekken en past het aanbod en de aanpak aan. Onderwijsassistentes en leerkrachtondersteuner helpen de groepsleerkrachten bij het bieden van extra ondersteuning. De Intern begeleider is aanspreekpunt voor de leerlingenzorg op school. Zij ondersteunt leerkrachten en ouders bij de begeleiding van leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben en wanneer er externen betrokken zijn rondom het kind.

Doublure / groep overslaan

Op de Warande kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Een kind blijft enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Het komt ook voor dat een leerling een leerjaar kan overslaan, omdat de leerstof dan beter aansluit. In beide gevallen hebben school en ouders hier meerdere gesprekken over om tot een beslissing te komen.

Kleuterverlenging

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op De Warande vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan als team het komend schooljaar onze deskundigheid vergroten op het gebied van:

  • Expliciet directe instructiemodel
  • Veerkracht en growth mindset bevorderen
  • Digitale geletterdheid
  • Meer en hoogbegaafdheid
  • Overgang tussen groep 2 en groep 3

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw van de Warande kunnen kinderen vanaf 2 jaar terecht bij de peuterspeelzaal De Kinderburcht. Stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen verzorgt, naast onze BSO, 3 ochtenden per week de peuterspeelzaal. We willen dit uitbreiden naar 4 ochtenden.

Er wordt nauw samengewerkt met als doel een zo goed mogelijke doorlopende lijn in de ontwikkeling van de kinderen te realiseren. We werken aan zelfde thema's, spelen samen buiten en soms gymen de peuters met groep 1/2 mee in de grote gymzaal. Ook nemen de kinderen soms deel aan activiteiten en feesten van de basisschool. Op deze manier verloopt de overgang van peutergroep naar groep 1 van de basisschool voor kinderen vloeiender, het is immers vertrouwd voor hen.  

Er vindt overdracht plaats tussen de voor- en vroegschoolse kinder-/peuteropvang organisaties in Axel.
Dit gebeurt door het delen van de KIJK-observatielijst en via een warme overdracht wanneer nodig. Kinderen met een meer specifiek hulpvraag worden dan met elkaar besproken, mits ouders hiervoor toestemming geven.

Terug naar boven