Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Burchtlaan 7 4571 HR Axel

Schoolfoto van Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs

Het team

Toelichting van de school

Naast groepsleerkrachten hebben we ook een vakleerkracht voor gymnastiek: meester Rick. Hij werkt op dinsdag en vrijdag. Op dinsdag geeft hij les aan de kleutergroepen en twee midden,- of bovenbouwgroepen. Op vrijdag geeft hij gymles aan de groepen 3 tot en met 8.
Eén van de leerkrachten heeft als taak interne begeleiding (IB-er): juf Carola. 
Verder bestaat het team uit een leerkrachtondersteuner en een onderwijs assistent.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht zoeken we altijd een vervanger, bij voorkeur iemand die bekend is met de methoden en werkwijze binnen onze school. Lukt dat niet, dan zoeken we naar een vervanger van buitenaf. Lesuitval proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. Als vervanging niet mogelijk blijkt, kan de groep soms opgevangen worden door onze leerkrachtondersteuners of onze onderwijsassistente. Zij werken dan onder verantwoording van een van de leerkrachten en/of de (plaatsvervangend) directeur.
Indien ook dit niet mogelijk blijkt, kunnen/zullen we groepen tijdelijk samenvoegen. In het uiterste geval zullen we ouders vragen hun kind(eren) thuis te houden. Op onze school hebben we het laatstgenoemde t/m het schooljaar 2022-2023 nog niet hoeven toepassen.
In het geval van extremen, zoals een corona uitbraak, kunnen kinderen ook (al of niet deels) naar huis gestuurd worden. Op dat moment zullen we overgaan op 'thuisonderwijs'.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling  2023 – 2024:  Momenteel telt onze school 8 groepen. Elke groep heeft één of twee vaste groepsleerkrachten, die de eindverantwoordelijkheid dragen.   

De klassenbezetting voor het schooljaar 2023-2024. 

groep 1                              - Juf Janneke en juf Dianne
groep 1/2A                         - Juf Nikki 
groep 1/2B                         - Juf Endrica
groep 3                              - Juf Marije en juf Maartje
groep 4                              - Juf Céline
groep 5/6                           - Juf Femke en juf Els
groep 7                              - Juf Lenie en juf Amy
groep 8                              - Juf Tinie en juf Andrea 

Juf Janneke is nog aan het re-integreren. Ze hoopt op termijn drie dagen te gaan werken en zal tot die tijd nog een dag vervangen worden door juf Maud.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. De inrichting van het lokaal en de manier van werken is anders. Het werken start vanuit de kring. Daarnaast wordt er gespeeld, gewerkt aan tafels, in hoeken, in de gymzaal en op het plein. Uiteraard krijgen de kinderen activiteiten aangeboden die passen bij hun ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan de hand van thema's. Vanuit de methode Onderbouwd is er een gestructureerd en bij de ontwikkeling van iedere leerling aansluitend aanbod. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Uw kind brengt heel wat uren op school door. 

In het schema geven we aan waar die uren bij ons op school aan worden besteed. De tijden kunnen variëren per periode, maar geven een goed gemiddelde weer. 

We vullen ons aanbod jaarlijks aan met bijvoorbeeld:

  • activiteiten uit het Cultuurmenu 
  • weerbaarheidslessen
  • een "leren leren" training in groep 8
  • projecten natuur en milieu
  • gastlessen 
  • uitstapjes horend bij een thema
  • activiteiten burgerschap 
  • enz. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.

We streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen. We houden rekening met hun mogelijkheden. Daarbij realiseren we ons dat leerlingen beschikken over verschillende capaciteiten, interesses en achtergronden Eén van de belangrijkste principes is, dat de leerlingen een zoveel mogelijk ononderbroken ontwikkeling doormaken. We proberen hiertoe optimale ontwikkelingskansen te bieden en aan te sluiten bij hun onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de leerlingen via observaties, analyse van resultaten en gesprekken en past het aanbod en de aanpak aan. Onderwijsassistentes en leerkrachtondersteuner helpen de groepsleerkrachten bij het bieden van extra ondersteuning. De Intern begeleider is aanspreekpunt voor de leerlingenzorg op school. Zij ondersteunt leerkrachten en ouders bij de begeleiding van leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben en wanneer er externen betrokken zijn rondom het kind.

Op de Warande kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op de Warande blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders worden hierbij betrokken, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de school.

Kleuterverlenging: kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op De Warande vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.

Het team van de Warande heeft o.a. veel ervaring en deskundigheid in het begeleiden van kinderen met de volgende onderwijsbehoeften: 

  • Leerstof in kleine stapjes en middels pre-teaching of herhaling aanbieden. 
  • Bieden van structuur. Aanleren van planmatig werken. 
  • Aanbod en aanpassingen voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie. 
  • Afstemming op capaciteiten en leerbehoeften van de leerlingen. (Leerstof beperken of juist uitbreiden, werken volgens doelen, instructie aanpassen) 
  • Werkhoudingsproblemen: motivatie, concentratie, taakgerichtheid. 
  • Welbevinden door veilig en goed pedagogisch klimaat.  
  • Aanleren van sociale vaardigheden.  

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van onze school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan als team het komend schooljaar onze deskundigheid vergroten op het gebied van:

  • Expliciet directe instructiemodel
  • Digitale geletterdheid
  • Meer en hoogbegaafdheid
  • Overgang tussen groep 2 en groep 3

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er vindt overdracht plaats tussen de voor- en vroegschoolse kinder-/peuteropvang organisaties in Axel.
Dit gebeurt door het delen van de KIJK-observatielijst en via een warme overdracht wanneer nodig. Kinderen met een meer specifiek hulpvraag worden dan met elkaar besproken, mits ouders hiervoor toestemming geven.

Terug naar boven