Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling 2024–2025: We starten het nieuwe schooljaar met 9 groepen. Elke groep heeft één of twee vaste groepsleerkrachten, die de eindverantwoordelijkheid dragen.
De groepsverdeling ziet er als volgt uit: 1/2 A, 1/2 B, 1/2 C, 3A, 3B, 4, 5, 6/7, 8.
De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van een lokaal en de manier van werken is anders. Het werken start vanuit de kring. Daarnaast wordt er gespeeld, gewerkt aan tafels, in themahoeken in de gymzaal en op het plein. Jongste en oudste kleuters zitten bij ons op school samen in een klas. De jongsten worden hierdoor enorm gestimuleerd in hun ontwikkeling en voor de oudere kleuters betekent het een stimulans tot zelfstandigheid en hulpvaardigheid. Er wordt thematisch gewerkt. Deze thema's liggen vast rondom seizoenen en feesten, maar bieden nog voldoende vrijheid voor inbreng van de leerling en de leerkracht. Natuurlijk is er ook aandacht voor de ontluikende geletterdheid en gecijferdheid. Vanuit de methode Onderbouwd is er een gestructureerd en bij de ontwikkeling aansluitend aanbod.
Uw kind brengt heel wat uren op school door.
In het schema geven we aan waar die uren bij ons op school aan worden besteed. De tijden kunnen variëren per periode, maar geven een goed gemiddelde weer.
We vullen ons aanbod jaarlijks aan met bijvoorbeeld:
- activiteiten uit het Cultuurmenu
- weerbaarheidslessen
- projecten natuur en milieu
- gastlessen
- uitstapjes horend bij een thema
- activiteiten burgerschap enz.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Het team van de Warande heeft o.a. veel ervaring en deskundigheid in het begeleiden van kinderen met de volgende onderwijsbehoeften:
- Leerstof in kleine stapjes en middels pre-teaching of herhaling aanbieden.
- Bieden van structuur. Aanleren van planmatig werken.
- Aanbod en aanpassingen voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie.
- Afstemming op capaciteiten en leerbehoeften van de leerlingen. (Leerstof beperken of juist uitbreiden, werken volgens doelen, instructie aanpassen)
- Werkhoudingsproblemen: motivatie, concentratie, taakgerichtheid.
- Welbevinden door veilig en goed pedagogisch klimaat.
- Aanleren van sociale vaardigheden.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van onze school: www.warande-axel.nl
We streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen. We houden rekening met hun mogelijkheden. Daarbij realiseren we ons dat leerlingen beschikken over verschillende capaciteiten, interesses en achtergronden Eén van de belangrijkste principes is, dat de leerlingen een zoveel mogelijk ononderbroken ontwikkeling doormaken. We proberen hiertoe optimale ontwikkelingskansen te bieden en aan te sluiten bij hun onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de leerlingen via observaties, analyse van resultaten en gesprekken en past het aanbod en de aanpak aan. Onderwijsassistentes en leerkrachtondersteuner helpen de groepsleerkrachten bij het bieden van extra ondersteuning. De Intern begeleider is aanspreekpunt voor de leerlingenzorg op school. Zij ondersteunt leerkrachten en ouders bij de begeleiding van leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben en wanneer er externen betrokken zijn rondom het kind.
Doublure / groep overslaan
Op de Warande kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Een kind blijft enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Het komt ook voor dat een leerling een leerjaar kan overslaan, omdat de leerstof dan beter aansluit. In beide gevallen hebben school en ouders hier meerdere gesprekken over om tot een beslissing te komen.
KleuterverlengingKinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op De Warande vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan als team het komend schooljaar onze deskundigheid vergroten op het gebied van:
- Expliciet directe instructiemodel
- Veerkracht en growth mindset bevorderen
- Digitale geletterdheid
- Meer en hoogbegaafdheid
- Overgang tussen groep 2 en groep 3
In het gebouw van de Warande kunnen kinderen vanaf 2 jaar terecht bij de peuterspeelzaal De Kinderburcht. Stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen verzorgt, naast onze BSO, 3 ochtenden per week de peuterspeelzaal. We willen dit uitbreiden naar 4 ochtenden.
Er wordt nauw samengewerkt met als doel een zo goed mogelijke doorlopende lijn in de ontwikkeling van de kinderen te realiseren. We werken aan zelfde thema's, spelen samen buiten en soms gymen de peuters met groep 1/2 mee in de grote gymzaal. Ook nemen de kinderen soms deel aan activiteiten en feesten van de basisschool. Op deze manier verloopt de overgang van peutergroep naar groep 1 van de basisschool voor kinderen vloeiender, het is immers vertrouwd voor hen.
Er vindt overdracht plaats tussen de voor- en vroegschoolse kinder-/peuteropvang organisaties in Axel.
Dit gebeurt door het delen van de KIJK-observatielijst en via een warme overdracht wanneer nodig. Kinderen met een meer specifiek hulpvraag worden dan met elkaar besproken, mits ouders hiervoor toestemming geven.