Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onze leerkrachten analyseren en evalueren de tussenresultaten middels de methodegebonden toetsen. Daarnaast analyseren en evalueren zij de resultaten van de Cito-meetmomenten. Tevens worden onze tussenresultaten gemonitord door ons bestuur, SKO West-Friesland.
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school. Welke klachtencommissie dat is, staat in de schoolgids of op de website van de school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school vindt het belangrijk om, als het gaat om opbrengsten van een basisschool, zich te richten op de brede ontwikkeling van een kind. Dit dient centraal te staan in het onderwijs en daarmee ook in de beoordeling van de kwaliteit en effecten van het onderwijs.
Wij hebben als doel dat de sociale competenties van onze leerlingen op ten minste het gemiddelde niveau liggen dat mag worden verwacht. Sociale opbrengsten zijn slechts een aspect van alles wat gerelateerd is aan het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen. Bijvoorbeeld het pedagogisch klimaat (vastgestelde klassen- en schoolregels, anti-pestbeleid en in ons geval specifiek de Vreedzame school), het lesgeven van de leerkracht (leggen duidelijk uit, organiseren de onderwijsactiviteit efficiënt en houden de leerlingen taak betrokken) en de inrichting van de leerlingenzorg (leerkrachten stemmen aanbod, instructie, verwerking en onderwijstijd af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen en volgen deze opbrengsten systematisch), zijn ook essentieel.
In juni 2017 hebben wij een voldoende eindbeoordeling van de inspectie ontvangen. Het verslag kunt u terugvinden op de site van de Inspectie van het Onderwijs.
Juni 2021 hebben we een themaondezoek effecten van corona gehad. De bevindingen worden meegenomen in het landelijke onderzoek.
Bovenstaande gaat over de Jozefschool die voorheen in De Goorn stond.
De Sprankeling heeft nog geen bezoek van de inspectie gehad.