Basisschool het Talent

Asterstraat 35 5721 EE Asten

  • Sinds april 2016 zitten wij in dit mooie gebouw
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Schoolfoto van Basisschool het Talent
  • Het Talent is een Brainportschool. Vernieuwend onderwijs is een van onze drie pijlers.

Het team

Toelichting van de school

De personeelslijst met Emailadressen van de leerkrachten vindt u in onze jaarinfo

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien iemand van de personeelsgeleding recht heeft op verlof, wordt hiervoor bij Stichting Prodas vervanging aangevraagd.

Stichting Prodas werkt met een eigen vervangingspool/ontwikkelpool. Momenteel is het zo dat er vanwege het lerarentekort weinig vervangende leerkrachten beschikbaar zijn. Als er niemand beschikbaar is, probeert de school op een andere manier het verlof op te vangen. Dat kan door het samenvoegen van groepen, het inzetten van ondersteunend personeel. In een enkel geval kan het ook voorkomen dat er besloten moet worden om een groep thuis te laten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle groepen zijn ingedeeld in units. Unit 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Binnen de unit werken leerkrachten en kinderen samen.
Verder streven we ernaar om ons onderwijs actueel en prikkelend vorm te geven. Wij proberen kinderen uit te dagen en hen een ondernemende houding mee te geven. Dit doen we door thematisch onderwijs te bieden, te werken met flexplekken en groepsoverstijgend te werken. De leerkrachten zorgen hierbij voor inhoud, organisatie, de juiste feedback, feed up en feed forward en een veilig klimaat. 

Onze school is een Brainportschool. Wij werken in ons onderwijs aan de volgende drie pijlers:

Pijler 1: 3O-Leren

Hierin staat de eerste O voor ‘ondernemend’. Dit in de breedste zin van het woord. Kernbegrippen zijn initiatief en doorzettingsvermogen. Dan volgt ‘onderzoekend’. We stimuleren nieuwsgierigheid en het actief opdoen van kennis. De derde O, die van ‘ontwerpend leren’, zet in op de ontwikkeling van probleemoplossend talent.

Pijler 2: Omgevingsgericht leren

Realistische vraagstukken in de school halen en de lesstof verweven met de buitenwereld. Dat is ons streven. 

Pijler 3 : internationalisering

Deze pijler bestaat ook weer uit drie elementen, namelijk: 1) Taalvaardigheid in één of meerdere vreemde talen. 2) Wereldburgerschap en cultureel bewustzijn, wat draait om kennis van andere landen en culturen. 3) Interculturele samenwerking en communicatie. Hiermee vergroten we het vermogen om te gaan met mensen uit het buitenland in de eigen omgeving.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het vakgebied Engels: Wij geven in alle groepen 1 uur per week in het Engels les, ook in de groepen 1-2. Hiervoor hebben we met het team trainingen gevolgd om onze eigen Engelse taalvaardigheid en didactiek te vergroten. Dit betekent voor ons dat wij als leerkrachten dan Engels spreken en de kinderen met ons mee gaan doen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het vakgebied Engels: Wij geven in alle groepen 1 uur per week in het Engels les. Hiervoor hebben we met het team trainingen gevolgd om onze eigen Engelse taalvaardigheid en didactiek te vergroten. Dit betekent voor ons dat wij als leerkrachten dan Engels spreken en de kinderen met ons mee gaan doen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De specifieke ondersteuning die wij bieden is gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit is speciaal gericht op taal- en woordenschatonderwijs.

In de bijlage: het schoolondersteuningsprofiel ziet u wat wij bieden aan leerlingen, gekeken vanuit acht leerling kenmerken en vanuit vijf velden.

Als schoolteam en kinderopvang zijn we gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen van de school. Wij gebruiken het gedachtegoed van Human Dynamics in hoe wij kijken en werken met kinderen. Wij passen onze organisatie en begeleiding aan, aan de emotionele, fysieke en mentale centreerringen van de kinderen of collega's.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen we nog meer aansluiten bij de leerbehoeftes van de kinderen door hun eigenaarschap te vergroten. Dit doen we door niet alleen te begeleiden op kennis maar ook op vaardigheden, zoals de executieve vaardigheden van onze leerlingen te vergroten.

Het thematisch werken zal binnen onze school steeds bredere vormen aannemen. Het zal ook bij de vakken taal en rekenen aangeboden worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op Het Talent werken wij samen met onze pedagogische partner Korein. De overgang tussen peuterwerk/kinderopvang naar basisschool verloopt binnen ons kindcentrum op een natuurlijke manier. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de groepen 1-2 bereiden samen lessen en activiteiten voor en werken nauw samen. Sinds het schooljaar 2020-2021 hebben wij een pilot met een peuter-, kleutergroep, deze pilot wordt ondersteund door de gemeente Asten.

U kunt gebruik maken van VoorSchoolseOpvang en BuitensSchoolseOpvang bij ons in het kindcentrum. Hier zijn kosten aan verbonden. Wilt u hiervan gebruik maken, neemt u dan contact op met Korein.

Terug naar boven