Kindcentrum De Ontdekking

Beatrixlaan 23 5721 LZ Asten

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekking
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekking

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar maken de kinderen vanaf groep 3 toetsen. Dit zijn zowel methodegebonden toetsen als LVS-toetsen (Leerling Volg Systeem). Hiermee meten we het beheersingsniveau van de leerlingen. De methodegebonden toetsen doen vooral een beroep op het kortetermijngeheugen en de LVS-toetsen op het langetermijngeheugen. Vanuit de resultaten wordt het aanbod in de klas en op schoolniveau aangescherpt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf 2015 is het schooladvies leidend/ bindend voor plaatsing in het Voortgezet Onderwijs.
Als de uitslag van de eindtoets hoger is dan het eerder gegeven advies, wordt het advies in heroverweging genomen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarde uit de visie op sociale opbrengsten is ‘SAMEN IN VERBINDING’. We zijn een veilige school met structurele aandacht voor de omgang met elkaar. Onze leerlingen;- ontdekken, ontwikkelen en laten talenten zien;- kennen hun eigen kwaliteiten en reflecteren op hun eigen handelen;- presenteren en uiten zich op hun eigen manier;

Preventie
We willen meer preventief bezig zijn. Daarvoor is nodig dat we in gesprek blijven met kinderen en duidelijk communiceren wat de procedure is bij een conflict.
1. Kinderen proberen eerst zelf tot een oplossing te komen met behulp van het stappenplan ‘praat het uit’. Komen de kinderen er niet uit dan.
2. Inschakelen van de leerlingmediatoren, zij gaan helpen bij het oplossen van het conflict. Is het conflict dan nog steeds niet opgelost.
3. Inschakelen van de leerkrachten. Ook de leerkrachten maken gebruik van het stappenplan ‘mediatie’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen in Verbinding
  • Kansrijk Waarderen
  • Cultureel Sensitief

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven