Kindcentrum De Ontdekking

Beatrixlaan 23 5721 LZ Asten

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekking
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekking

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van leerkrachten wordt in de meeste gevallen een vervanger ingezet. Stichting Prodas heeft een vervangerspool ingericht die bestaat uit voldoende vervangers om de normale vervangingen op te vangen. Soms kan het voorkomen dat veel leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn. Denk daarbij aan periodes van een griepgolf. In de zeldzame situatie dat er niet voldoende vervangers voor handen zijn, wordt de groep van de afwezige leerkracht zo mogelijk de eerste dag opgevangen binnen de school. Duurt het langer, dan blijft een groep maximaal de twee volgende dagen thuis. Als daarmee het probleem nog niet is opgelost, blijft een andere groep de volgende twee dagen thuis en begeleidt de leerkracht van die groep de groep van de afwezige leerkracht. Indien iemand van de personeelsgeleding recht heeft op verlof, wordt hiervoor bij Stichting Prodas vervanging aangevraagd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Kindcentrum de Ontdekking verdeelt de onderwijstijd op basis van het Hoorns Model. Het uitgangspunt daarbij is dat schoolbreed de begin- en eindtijden gelijk zijn. Concreet betekent dat dat voor alle leerlingen > 930 uur onderwijstijd per jaar wordt ingevuld. Het totaal aantal onderwijsuren per week is 24,5 uur. Op maandag, dinsdag en donderdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 12.45 tot 14.45 uur. Op woensdag en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur. Alle leerlingen hebben middagpauze van 12.15 tot 12.45 uur. Eerst wordt in de klas met hun eigen groepsgenoten en groepsleerkracht geluncht. Daarna spelen ze op het speelplein. De verdeling van het totaal aantal uren over de verschillende vak- en vormingsgebieden is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Aanpassingen kunnen dus o.b.v. de groepskenmerken worden gerealiseerd. Uitgangspunt daarbij is de wettelijke bepaling dat 70% van de onderwijstijd besteed moet worden aan taal/lezen en rekenen.

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op KC LaLoBo probeert men proactief kennis in huis te hebben zodat onder de meeste omstandigheden accuraat gehandeld kan worden.

Op basis van wettelijke bepalingen, behoeften, leerlingkenmerken en interesses van professionals wordt de actuele kennis aangescherpt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We volgen de richtlijnen vanuit het POS. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven