Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Kindcentrum de Ontdekking verdeelt de onderwijstijd op basis van het Hoorns Model. Het uitgangspunt daarbij is dat schoolbreed de begin- en eindtijden gelijk zijn. Concreet betekent dat dat voor alle leerlingen > 930 uur onderwijstijd per jaar wordt ingevuld. Het totaal aantal onderwijsuren per week is 24,5 uur. Op maandag, dinsdag en donderdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 12.45 tot 14.45 uur. Op woensdag en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur. Alle leerlingen hebben middagpauze van 12.15 tot 12.45 uur. Eerst wordt in de klas met hun eigen groepsgenoten en groepsleerkracht geluncht. Daarna spelen ze op het speelplein. De verdeling van het totaal aantal uren over de verschillende vak- en vormingsgebieden is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Aanpassingen kunnen dus o.b.v. de groepskenmerken worden gerealiseerd. Uitgangspunt daarbij is de wettelijke bepaling dat 70% van de onderwijstijd besteed moet worden aan taal/lezen en rekenen.
Op KC LaLoBo probeert men proactief kennis in huis te hebben zodat onder de meeste omstandigheden accuraat gehandeld kan worden.
Op basis van wettelijke bepalingen, behoeften, leerlingkenmerken en interesses van professionals wordt de actuele kennis aangescherpt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We volgen de richtlijnen vanuit het POS.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.