OBS De Delta werkt met de Kanjertraining en gebruikt het instrument Scol vanaf groep zes.
De Kanjertraining:
Mensen, volwassen en kinderen, hebben het verlangen “erbij te horen”. “Erbij horen ” vergt bepaalde sociale vaardigheden die het ene kind beter gebruikt dan het andere kind. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Als je er niet bij hoort, dan kan dat tal van redenen hebben. Je kunt het gewoon slecht treffen met kinderen om je heen. Je kunt zelf “onhandig” zijn. Je bent dan te verlegen, te afhankelijk, te agressief of je haalt wel erg snel je schouders op. De wil om dit te veranderen getuigt van grote innerlijke kracht bij de kinderen (en ouders). Er zitten alleen Kanjers op de training. Kanjertrainingen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met de Kanjertraining willen we de volgende doelen bereiken:Pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op. Leerlingen durven zichzelf te zijn. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.De leerkracht wordt gerespecteerd. Via de onderstaande twee links krijgt u meer informatie over de inhoud van deze training op onze school en op www.kanjertraining.nl kunt u nog meer informatie vinden.
De totstandkoming van de Kanjertraining:
De directe aanleiding tot het ontwikkelen van de Kanjertraining is een verzoek geweest van meerdere ouders uit Almere in 1996. Deze ouders zaten met de volgende vraag: "We kunnen heel goed praten met de onderwijsgevenden over ons kind zolang het gaat over cognitief functioneren. Maar het gaat mis als wij naar school komen met vragen over het sociaal functioneren van ons kind. Vooral als ons kind zich niet fijn voelt. Samen met deze ouders is nagegaan waar hun kinderen behoefte aan hebben in het sociaal functioneren. Zo kwamen een honderdtal aandachtspunten. Hieruit voortkomend kwamen enkele gedragsaspecten als zeer belangrijk. ?
Jezelf voorstellen/jezelf presenteren ?
Iets aardigs zeggen?
Met complimenten weten om te gaan ?
Met gevoelens van jezelf en met de gevoelens van de ander weten om te gaan ?
Ja en nee kunnen zeggen. JA als je iets prettig vindt en NEE als je iets vervelend vindt ?
Je mening vertellen(maar) niet altijd ? Een ander durven vertrouwen en te vertrouwen zijn ?
Samenwerken ?
Vriendschappen.
Wat zijn goede vrienden,hoe onderhoud je een vriendschap,hoe raak je vrienden kwijt. ?
De kunst van vragen stellen/belangstelling tonen.
Probeer de ander te begrijpen. ?
Kritiek durven en kunnen geven. ?
Kritiek weten te ontvangen en je voordeel ermee doen ?
De kunst van antwoord geven /vertellen. Laat je begrijpen door een ander. ?
Zelfvertrouwen,zelfrespect,trots zijn. ?
Leren stoppen met treiteren ?
Uit slachtofferrollen stappen en het heft in eigen handen nemen.
Deze thema’s zijn inhoudelijk uitgewerkt en in een logisch verband gezet binnen de Kanjertrainingen. De Kanjertraining is bedoeld voor kinderen die thuis en/of op school "niet lekker in hun vel zitten". Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is eenvoudig. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties,waardoor er tijd en energie vrij komt. Kanjertraining op onze school: Uitgangspunt van ons onderwijs op OBS De Delta, is dat ieder kind met respect door leerkrachten en medeleerlingen benaderd wordt. Een vriendelijk en veilig klimaat maakt dat het kind zich prettig voelt en dat komt ten goede aan het gedrag,de motivatie en de prestaties. Bovenstaande gaat echter niet vanzelf. Sinds dit schooljaar 2011-2012 werkt OBS De Delta intensief met de kanjertraining,een sociaal - emotioneel trainingsprogramma. D.m.v. gerichte lessen worden de kinderen getraind om in een goede en respectvolle wijze om te gaan met elkaar en met de volwassenen in de school en daarbuiten. Op allerlei manieren bespreken de leerkrachten met de kinderen samen vijf Kanjerregels en passen deze zoveel mogelijk toe. Om met dit programma optimale resultaten te bereiken,is het belangrijk dat ook ouders goed op de hoogte zijn van de Kanjerregels en de wijze van toepassing. Wij proberen de ouders intensief te betrekken bij het Kanjerproject d.m.v. ouderavonden die specifiek gericht zijn op de Kanjertraining. Bij intensieve trainingen binnen een groep, werken ouders en leerlingen intensief met elkaar onder begeleiding van de leerkracht,intern begeleider en een trainer van het Kanjerinstituut.
De 5 Kanjerregels: ?
Vertrouwen wij elkaar ?
Helpen elkaar ?
Speelt niemand de baas ?
Lacht er niemand iemand anders uit ?
Doet er niemand zielig.
De petjes: De zwarte pet gedraagt zich als baasspeler De rode pet neemt niets en niemand serieus en lacht veel mensen uit De gele pet gedraagt zich angstig,verlegen en voelt zich snel zielig De witte pet is de tijger. De tijger vindt zichzelf okay.
.