Interconfessionele Basisschool Octant

Blauwe Ring 89 1566 MX Assendelft

  • Op de themaposters is terug te zien hoe er in de klas aan de thema's is gewerkt.
  • Onderzoek, het willen weten, vormt de kern van ons onderwijs.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De ondergrens van de inspectie op de cito-eindtoets is niet gehaald. De opbrengsten van de eindtoets komen niet overeen met de opbrengsten van de tussentoetsen en de uitstroom naar het voortgezet onderwijs.

Onze tussenopbrengsten liggen boven het landelijk gemiddelde en daarmee hoger dan de centrale eindtoets aangeeft.
Middels een uitgebreide analyse onderzoeken we op school wat de oorzaak kan zijn van dit verschil.
Wij hebben het onderwijsaanbod aangepast en bereiden de leerlingen beter voor op de vraagstelling in de Centrale Eindtoets.
We zien dat we het ieder jaar beter doen, de groei op de eindtoets is helaas nog onvoldoende. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Per schooljaar meten we twee keer of de leeropbrengsten in elke groep in lijn liggen met de ambitie schoolstandaarden (periode M en E).
Deze vergelijking zegt ons of we maatregelen moeten nemen ten aanzien van de hele groep; om het onderwijs dus meer passend te maken.
Er zijn drie mogelijkheden:

1. De groepsstandaarden liggen onder de ambitie schoolstandaarden; er worden maatregelen genomen om de leeropbrengsten in de groep verder te verhogen.

2. De groepsstandaarden liggen vrijwel gelijk met de ambitie schoolstandaarden; er wordt gekeken of de leeropbrengsten nog verder omhoog kunnen, maar in principe zijn we tevreden en gaan we door met wat we deden.

3. De groepsstandaarden liggen hoger dan de ambitie schoolstandaarden; we gaan na of we het onderwijs in deze groep moeten gaan verzwaren.

Een keer per schooljaar (periode M) meten we of de leeropbrengsten van alle leerlingen in de school op het juiste niveau liggen.
Op grond hiervan nemen we maatregelen die de hele school aangaan en die voor alle groepen gelden.

Voor het schooljaar 2016-2017 wordt er school breed geïntensiveerd op spelling.
Aan de hand van de methodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen' wordt structureel gewerkt aan het verhogen van de spellingsopbrengsten. Hiervoor zijn streefdoelen geformuleerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij hebben als school het streven de kinderen volop de kans te geven hun kwaliteiten en talenten op een zo breed mogelijk vlak te ontwikkelen. De achterliggende gedachte daarbij is dat iedere leerling terecht moet komen in de vorm van voortgezet onderwijs, dat goed bij hem/haar past. Het blijft moeilijk daar garanties voor te geven, want ieder kind ontwikkelt zich op een eigen manier, in een eigen tempo.
Deze ontwikkeling stopt natuurlijk niet na groep 8.

De uitstroom naar het VO is de laatste jaren redelijk constant. Rond 50 % van onze leerlingen uit groep 8 krijgt een Havoadvies of hoger, rond 50 % van onze leerlingen uit groep 8 wordt richting het VMBO verwezen. 
Het is conform de populatie van de school. We zijn tevreden over deze uitstroomcijfers.
De leerlingen gaan over het algemeen goed voorbereid richting het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 16 september 2013 zijn wij voor een uitgebreid kwaliteitsonderzoek bezocht door inspecteurs van de Inspectie van Onderwijs. Doel van een inspectiebezoek is om de kwaliteit van scholen in kaart te brengen en als school het onderwijs en de resultaten te verantwoorden. De inspecteurs hebben onder schooltijd een deel van onze groepen bezocht, een documenten analyse uitgevoerd en gesprekken met interne begeleiding, directie en bestuur gevoerd. Het inspectieonderzoek heeft geresulteerd in het toekennen van het basisarrangement aan onze school.

Terug naar boven