Rooms Katholieke Jenaplanschool De Bijenkorf

Saenredamstraat 36 1566 KM Assendelft

  • Werken in de tuin
  • Met de groenten uit de tuin wordt gekookt in het kookatelier of deze worden verkocht in onze tuinwinkel
  • Kunstzinnige activiteiten in het projectonderwijs
  • Samenwerken en samen vieren tijdens de sport- en speldag
  • Werken in projecttijd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Cito Eindresultaten worden over 3 schooljaren berekend. Schooljaar 2019-2020 is de CET niet afgenomen. A.d.h.v. de meting van schooljaar 2018-2019 en 2020-2021 is het gemiddelde nu vastgesteld. De schoolweging van de Bijenkorf is 26,3. Hieronder treft u de cijfers die de school gemiddeld moet halen en wat er gehaald is door de kinderen. 

Scores die de Bijenkorf moet halen                        Scores die de Bijenkorf haalt 

1F 85%                                                                96,4%          

1S/2F 53,6%                                                        61,2%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen twee keer per jaar de Cito toetsen af bij de kinderen uit groep 3 t/m 8. Het betreft het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling. Deze toetsresultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd door IB en directie en besproken met het team. Het aanbod in de groep, maar ook de extra ondersteuning wordt hierop aangepast. We gebruiken Leeruniek om de resultaten in kaart te brengen, maar ook het onderwijsaanbod vast te stellen. 

Daarnaast worden er methodegebonden toetsen afgenomen. Deze resultaten worden geanalyseerd door de stamgroepleider en het onderwijsaanbod hierop afgestemd.

De tussenresultaten zijn onderdeel van het stelsel van kwaliteitszorg van de Bijenkorf 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

We adviseren kansrijk en uit de NCO rapportage blijkt dat de adviezen passend zijn. Er is weinig tot geen sprake van afstroom in het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het Jenaplanonderwijs is de groep het uitgangspunt waaruit een kind zich ontwikkelt. Een kind is onderdeel van een groter geheel, met behoud van eigen identiteit. Binnen het Jenaplanonderwijs wordt er uitgegaan van

- het kind in relatie tot zichzelf (stimulering talentontwikkeling, persoonsvorming d.m.v. kringgesprekken, eigen mening vormend)

- het kind in relatie tot de ander (onderdeel van een groep, tafelgroepjes, vieringen, zorgen voor elkaar en de omgeving)

- het kind in relatie tot de wereld (wereldoriëntatie is het hart van het onderwijs vormgegeven door projectonderwijs)

We checken jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en analyseren de gegevens. We stellen ambities en stellen bij als dit nodig is. We gebruiken de jenaplanessenties.

Jenaplanessenties

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen werken/samen leven
  • Respecteren
  • Zorgen voor

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven