Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school wordt gewerkt met stamgroepen. Bestaande uit groep 1/2 (3 groepen), groep 3/4/5 (4 groepen), 6/7/8 (4 groepen). Binnen de visie van het jenaplanonderwijs wordt het werken in stamgroepen aangeraden. Doordat kinderen ervaren dat zij binnen een groep een keer jongst, middelste of oudste zijn, met de daarbij behorende verantwoordelijkheden en vaardigheden stimuleren wij de ontwikkeling tot sociaalvaardige burgers.
Naast het werken in de stamgroepen wordt er ook gewerkt in niveaugroepen. Ongeveer 10 uur per week krijgen kinderen in de niveaugroep aanbod gericht op spelling, begrijpend lezen, rekenen, Engels (bovenbouw), enz.
Het onderwijs in de groepen 1/2 wordt vormgegeven volgens de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs. De kinderen werken in tafelgroepjes, krijgen een rol en taken die passen bij een jongste, middelste, oudste. Het samenwerken, het zorgen voor elkaar, maar ook het ontwikkelen van de eigen individu is een groot goed bij ons op school. De onderwijsinhoud wordt vanuit de wereldoriëntatie aangeboden. Er wordt gewerkt in projecten en van daaruit wordt verbinding gemaakt met verschillende ontwikkelingsgebieden. Er wordt gewerkt met een ritmisch weekplan waarbij gesprek (kring), spel (spelen), werken (speel-/werktijd) en viering (weeksluiting, projectafsluiting, schoolvieringen) centraal staat.
Zie SOP.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leesproblemen en dyslexie:
Het doel is om in een zo vroeg mogelijk stadium effectieve leesondersteuning te bieden op maat voor kinderen met dyslexie of ernstige lees- en spellingsproblematiek. Deze kinderen willen wij met minimaal de vaardigheidsscore passend bij 1F de school te laten verlaten om een goede doorstroom naar het VO, passend bij hun cognitieve vaardigheden te bewerkstelligen.
Wat hebben we nog nodig:
Een leesspecialist intern zodat de inzet van specialistische kennis en vaardigheid snel mogelijk is.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.