Kindcentrum De Lichtbaak

Amstelstraat 14b 9406 TH Assen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Om te komen tot een goed advies voor het voortgezet onderwijs voor de kinderen van groep 8, werken wij sinds 2008 met de Plaatsingswijzer. Met dit instrument geven wij een advies aan het voortgezet onderwijs over welk niveau het beste bij uw kind past. Wij verzamelen door de jaren heen veel gegevens over de leerlingen, denk bijvoorbeeld aan de resultaten van de toetsen die uw kind maakt. Elk jaar rond januari en juni worden deze CITO toetsen vanaf groep 3 afgenomen. Deze toetsen geven ons een goed objectief beeld van de voortgang van de kinderen. Deze gegevens leggen wij vast in het Leerlingvolgsysteem. Dit schooljaar gaan wij i.p.v. CITO toetsen gebruik maken van de BOOM-toetsen. Bij de Plaatsingswijzer gebruiken wij de CITO/BOOM gegevens vanaf groep 6. Wij vinden namelijk dat de ontwikkeling van uw kind over drie jaar veel beter laat zien welke richting bij hem of haar past dan één toetsmoment in groep 8.

Daarnaast kijken wij met het opstellen van een definitief advies ook naar de werkhoudingsaspecten. Wij gebruiken hiervoor een duidelijk overzicht, dat aangeeft welkewerkhoudingsaspecten er per niveau nodig zijn.

In groep 8 nemen wij in november de BOOM-toets af die hoort bij het leerlingvolgsysteem. In april nemen wij de IEP doorstroomtoets af. Wij leggen de resultaten van de IEP doorstroomtoets naast de resultaten van de plaatsingswijzer. In de meeste gevallen komt dit heel goed overeen met het advies van de school. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets toch afwijken van het schooladvies, dan gaan wij met u als ouders in gesprek om een weloverwogen keuze te maken over het eventueel herzien van ons advies. Het is ons streven om alle kinderen de school te laten verlaten met minimaal 1F niveau of hoger. Bij de IEP uitslag van het afgelopen schooljaar zien wij, dat bij lezen alle kinderen 1F niveau of hoger halen, dat bij taalverzorging op 1 na alle kinderen 1F-niveau of hoger halen en dat bij rekenen op 4 na alle kinderen 1F niveau of hoger halen. Voor rekenen hopen wij komend jaar een nog hogere score te halen. Wij hebben n.a.v. onze analyse van de eindtoets verdere vervolgstappen in onze plannen weggezet. Als school streven we ernaar om het uiterste uit de kinderen te halen. We analyseren daarom met regelmaat het pedagogisch en didactisch handelen in de klas om ervoor te zorgen dat de leerkracht alle leerlingen goed in beeld heeft zodat ze optimaal kunnen presteren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In 2022-2023 zijn we begonnen met het werken met kwaliteitskaarten voor het regulier basisonderwijs. Binnen de kwaliteitskaarten beschrijven we het aanbod per vakgebied. We beschrijven onze ambities en wat we inzetten om daar te komen. Vanaf 2023-2024 werken we op de volgende manier met onze kwaliteitskaarten: Op de kwaliteitskaart staan ook de jaardoelen betreffende het vakgebied. De PLG/werkgroep (rekenen, taal, onderbouw, middenbouw) die verantwoordelijk is voor de kaart werkt o.l.v. een coördinator (rekenen, taal, bouw) aan de doelstellingen. De kwaliteitskaart wordt na iedere afname van het LVS geëvalueerd. Doen we, kijkend naar de resultaten, nog steeds de goede dingen? Doen we de goede dingen, kijkend naar onze ervaring en observaties in de groepen, goed? Moeten we, op basis van deze analyse, ons aanbod bijstellen (in de volgorde van: het kc, de groep, de leerlingen). De PLG stelt bij en monitort het vervolg dat eraan wordt gegeven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wanneer de kinderen in groep 8 zitten, wordt de definitieve keuze voor het voortgezet onderwijs gemaakt. Kindcentrum De Lichtbaak maakt gebruik van de zgn. plaatsingswijzer. Hierbij wordt de ontwikkeling van uw kind door de jaren heen gevolgd en gebruiken wij de CITO-scores van de laatste drie leerjaren als basis voor onze verwijzingsadvies. Er wordt niet alleen naar de resultaten van het leerlingvolgsysteem (toetsen) gekeken, maar uiteraard ook naar leerlingkenmerken. Hierbij maken wij gebruik van een overzicht, die wij van het voortgezet onderwijs hebben gekregen. Op deze manier komt een weloverwogen profiel tot stand. Het advies voor de doorverwijzing wordt gezamenlijk genomen: de groepsleerkracht van het schooljaar, de vorige groepsleerkracht, de directie en de intern begeleider komen met een advisering. Samen met de ouders en het kind wordt het plaatsingsadvies doorgesproken. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. In groep 8 zal er ook nog een informatieavond gehouden worden over hoe de doorverwijzing in zijn werk gaat. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met SWPBS hebben wij op De Lichtbaak tot doel een positief klimaat te creëren waarin alle leerlingen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.  Basiselementen die wij kindcentrumbreed belangrijk vinden m.b.t. fysieke en psychische veiligheid zijn:

  • Een klimaat creëren waarin pesten door het complete team eenduidig als ongewenst gedrag wordt aangemerkt.
  • Onderschrijven dat ook toeschouwers (omstanders) en ‘mede-weters’ een belangrijke rol in het pestproces vervullen.
  • Onderkennen dat er voor zowel slachtoffer als dader hulp geboden moet worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Waardering

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De GGD bezoekt jaarlijks onze KDV en BSO. Het laatste inspectierapport van de KDV is vastgesteld op 28 juni 2022. De GGD constateert dat de KDV voldoet aan alle eisen op het gebied van het pedagogisch beleid en de pedagogische praktijk, de voorschoolse educatie, de kind-beroepskracht ratio, de opleiding van de beroepskrachten, de stabiliteit van de opvang voor de kinderen, de veiligheid en de gezondheid. Uit dit bezoek komen geen ontwikkelpunten.   Het laatste inspectierapport voor de BSO is vastgesteld op 15 september 2022. Ook bij de BSO constateert de GGD dat er wordt voldaan aan de eisen op het gebied van het pedagogisch beleid en de pedagogische praktijk, de opleidingen van de beroepskrachten en de stabiliteit van de opvang voor de kinderen. Ook uit dit bezoek en rapport zijn er geen ontwikkelpunten naar voren gekomen.

De reguliere onderwijsgroepen zijn in 2023 door de onderwijsinspectie bezocht. Daarvan is op 30 maart 2023 het rapport vastgesteld. De inspectie constateert dat de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende is en heeft het kindcentrum herstelopdrachten gegeven m.b.t de standaarden aanbod (OP1), zicht op ontwikkeling (OP2), pedagogisch-didactisch handelen (OP3), visie, ambitie en doelen (SKA1) en evaluatie, verantwoording en dialoog (SKA3). In het eerste kwartaal van 2024 volgt een herstelonderzoek om na te gaan of de geconstateerde tekortkomingen zijn opgeheven.

Terug naar boven