Kindcentrum De Lichtbaak

Amstelstraat 14b 9406 TH Assen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Lichtbaak

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Lichtbaak bestaat uit ongeveer 40 medewerkers. 

Op ons kindcentrum zijn de pedagogische medewerkers de spil in de opvang. Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse opvang, ontwikkeling en verzorging van de kinderen. Zij begeleiden kinderen, zowel in groepsverband als in individueel opzicht in het kinderdagverblijf, peutergroep of naschoolse opvang in de leeftijd van 0 – 13 jaar. De pedagogische medewerkers leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen. Het pedagogisch werkplan is de basis van handelen. De pedagogische medewerkers vervullen vele taken, waaronder spelbegeleiding, organiseren van activiteiten, het volgen van de ontwikkeling van kinderen via observaties en de verzorging van kinderen. Met collega’s en ouders onderhouden zij regulier overleg over de kinderen. De pedagogisch medewerkers worden in hun vak en het pedagogisch handelen ondersteund door de pedagogisch coach/ kinderopvangcoördinator.

De spil in het onderwijs zijn de leerkrachten. Met hun pedagogische en didactische kennis zijn zij degenen die ervoor zorgen dat kinderen de basisvaardigheden beheersen om straks in het voortgezet onderwijs verder te leren. Daarnaast hebben leerkrachten ook taken buiten de lesuren. Denk hierbij aan deelname aan de medezeggenschapsraad, overleg met de IB-er, contacten met ouders, contacten met andere kindcentra, begeleiden bij sportdagen, het volgen van scholing etc.

Leerkrachten worden in het pedagogische en didactische aanbod ondersteund door onderwijsassistenten. Zij begeleiden kinderen of groepen op hun werkhouding tijdens het zelfstandig werken en begeleiden individuele of groepjes kinderen bij het automatiseren.

Sommige teamleden hebben een specifieke taak:

De IB-er (intern begeleider) is een leerkracht met een speciale opleiding en een specifieke taak: het volgen van de ontwikkeling van de kinderen, het coördineren van de ondersteuning en bijdragen aan de kwaliteit van het aanbod. De eigen leerkracht of pedagogisch medewerker en de IB-er bespreken regelmatig de vorderingen van alle kinderen. De leerkracht is verantwoordelijk voor het aanbieden van de aangepaste leerstof en noteert dit.

Verder zijn in ons kindcentrum een rekencoördinator en een taalcoördinator werkzaam.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht of pedagogisch medewerker wordt er een invalkracht gevraagd. De invallers worden geregeld door SLIM. Zij proberen een invaller te regelen. Als er geen invalkracht beschikbaar is, probeert de directie een andere oplossing te vinden. Is er geen passende oplossing te vinden, dan zullen de kinderen in het uiterste geval niet naar school toe kunnen. Ouders worden hiervan altijd op de hoogte gesteld. Als dit een dag van tevoren bekend is, gaan we ervan uit dat u zelf voor de opvang van uw kind zorgt. Als dit 's morgens vroeg wordt doorgegeven, kan uw kind in geval van nood opgevangen worden op school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs is erop gericht uw kind de kerndoelen voor het basisonderwijs, waaronder het referentieniveau taal en rekenen, te laten behalen. Hieronder verstaan wij naast leergebied specifieke kerndoelen, als lees- en rekenvaardigheid tevens leergebied overstijgende kerndoelen waaronder zelfstandigheid, initiatieven nemen en samenwerken. Middels deze kerndoelen is uw kind voldoende onderlegd voor de stap naar het voortgezet onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De activiteiten voor de kleuters worden rondom een thema opgebouwd. Dit thema wordt o.a. bepaald door de tijd van het jaar. Met name door de seizoenen en feesten. Zoveel mogelijk wordt geprobeerd aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Wij proberen deze belevingswereld te vergroten, zodat het kind steeds meer zicht krijgt op de werkelijkheid om zich heen.

Het uitgangspunt in de kleutergroepen is SPEL. Spelenderwijs verkennen de kinderen de wereld. Allerlei spelvormen komen aan de orde, zoals: constructiespelen: bouwhoek, duplo rollenspelen: huishoek, winkeltje het spelen met expressiematerialen: verf, klei, zand, water het spelen met ontwikkelingsmaterialen: puzzels en lotto het spelen met letters en woorden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle groepen voldoen aan de minimumonderwijstijd die de kinderen wettelijk op jaarbasis dienen te ontvangen. In acht jaar tijd moeten de kinderen 7.520 uur naar school. Daarbij mag het aantal lesuren voor de groepen 1 t/m 4 niet minder zijn dan 3.520 uur en in de groepen 5 t/m 8 niet minder dan 4.000 uur.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het doel van ons onderwijs is dat kinderen zich binnen hun mogelijkheden zo goed mogelijk ontwikkelen. Om dit te bereiken is het heel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar het kindcentrum gaan. Ook willen we graag dat elk kind succes ervaart bij het leren. Samen met alle professionals denken we er goed over na hoe we dit kunnen bereiken.  

Een veilige school 

Een kind komt pas tot leren als het lekker in zijn vel zit en met plezier naar het kindcentrum gaat. Wij starten elk schooljaar dan ook met groepsvorming, de Gouden Weken, binnen de taalklassen gedurende het gehele jaar. Hierbij doen we allerlei activiteiten om elkaar te leren kennen en de onderlinge band te versterken. In deze eerste weken herhalen we ook weer de school- en groeps- en PBS regels en we bespreken welk gedrag we van elkaar verwachten. Natuurlijk komt dit ook regelmatig weer terug in de rest van het schooljaar.  Na de kerstvakantie zetten we ook weer extra in op groepsvorming (terugkijken, verwachtingen en groepsvorming ‘De Zilveren weken”.) Het hele schooljaar door hebben we elke week les over sociale- en emotionele vaardigheden aan de hand van de PBS principes. Dagelijks werken we met beloningskaartjes en benoemen/bespreken we gedrag.   

Tevens werken we met de ABC methode. ABC staat voor Agressievisie, Beroepshouding en Communicatie. Het richt zich op het voorkomen van en omgaan met frustratie en agressie. Frustratie, boosheid en agressie komen nu eenmaal voor, dat is een gegeven. De manier waarop we ermee omgaan kunnen we echter beïnvloeden. De ABC-methodiek geeft daarvoor duidelijke handvaten. Voor al onze kinderen en medewerkers willen we een veilig pedagogisch klimaat creëren. We willen kinderen leren omgaan met spanningen en conflicten en rekening met elkaar te houden. Dit vraagt van leerkrachten vaardigheden om “conflictgedrag” te voorkomen en er effectief mee om te gaan. Soms is er aanvullende ondersteuning nodig voor een groep of voor een leerling op sociaal emotioneel gebied. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Met de intern begeleider of, als het nodig is, met een extern deskundige kijken we wat deze groep of deze leerling voor aanvullende ondersteuning nodig heeft. In een enkel geval komt het voor dat we een leerling niet de ondersteuning kunnen bieden die hij of zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren bij ons op school. We gaan dan, samen met ouders en deskundigen, op zoek naar een plek waar deze ondersteuning wel kan worden geboden. 

Succes in de les  

Elke dag denken we erover na hoe we onze lessen en activiteiten zo kunnen geven dat alle kinderen onze instructie begrijpen en weer een volgend stapje maken in hun ontwikkeling.  In het onderwijs geven we de instructie op drie manieren:  

* Basisinstructie voor het grootste deel van de groep  

* Verkorte instructie met extra moeilijke opdrachten voor leerlingen die meer aankunnen  

* Verlengde of intensieve instructie met herhaling en extra oefening voor leerlingen die dat nodig hebben. 

We werken hierbij planmatig. Ook kijken de leerkrachten na de gegeven instructie welke kinderen nog moeten aansluiten bij verlengde instructie of begeleide inoefening. Dat wil zeggen dat we doelgericht werken en controleren of de doelen gehaald zijn. Als doelen niet worden gehaald maken we een analyse om te kijken wat de oorzaak hiervan is. Op basis van de analyse kunnen we ons lesaanbod en onze aanpak vormgeven. Op deze manier kunnen we het grootste gedeelte van de groep bedienen.    

Soms is er aanvullende ondersteuning nodig voor een groep of voor een kind op sociaal emotioneel gebied. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Met de intern begeleider of, als het nodig is, met een extern deskundige kijken we wat deze groep of deze leerling voor aanvullende ondersteuning nodig heeft. In een enkel geval komt het voor dat we een leerling niet de ondersteuning kunnen bieden die hij of zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren bij ons op school. We gaan dan, samen met ouders en deskundigen, op zoek naar een plek waar deze ondersteuning wel kan worden geboden.  

Soms is er nog meer nodig om ervoor te zorgen dat een leerling zich goed kan ontwikkelen. Dat is bijvoorbeeld het geval in de volgende situaties:   

  • Leerlingen die minder aankunnen: Soms komt het voor dat leerlingen niet voldoende hebben aan de verlengde of intensieve instructie. Dan gaan we een zeer intensieve instructie inzetten. Dit doen we in overleg met de intern begeleider en eventueel een deskundige van het bovenschools ondersteuningsteam. Het kan zijn dat zij een individuele leerlijn voor bepaalde vakken krijgen. Dit betekent dat ze een ander programma voor dat vak krijgen dan hun groepsgenoten. We volgen dan de vooruitgang van deze leerling ten opzichte van zichzelf in plaats van de groep. Natuurlijk wordt dit altijd met ouders besproken. In sommige gevallen kan worden overwogen om een jaar extra over de basisschool te doen. We spreken dan van een doublure. Ook dit wordt tijdig met ouders besproken. Mocht er meer nodig zijn voor een leerling dan het kindcentrum kan bieden dan kan in overleg met ouders en extern deskundigen besloten worden over te gaan tot verwijzing naar een vorm van speciaal onderwijs.    
  • Leerlingen die meer aankunnen: Ook zijn er leerlingen die meer nodig hebben dan de verkorte instructie en de extra moeilijke opdrachten uit de methode. Om tot ontwikkeling te komen hebben deze leerlingen meer uitdaging nodig.  Deze leerlingen kunnen in aanmerking komen voor de lessen van de Plusklas. Ze komen bij elkaar om aan uitdagende projecten te werken onder begeleiding van een plusklasleerkracht.   Om in aanmerking te komen voor de plusklas moet de leerling aan bepaalde criteria voldoen. (Zie hiervoor kwaliteitskaart plusklas)  Als bovenstaande aanpassingen onvoldoende zijn dan kan overwogen worden de leerling te verwijzen naar de Leonardoschool in Assen.  
  • Leerlingen met dyslexie: Als we merken dat leerlingen problemen met lezen hebben dan beginnen we zo snel mogelijk met extra oefenen. Per week plannen we 60 minuten extra oefentijd in. Na ieder half jaar toetsen we de vooruitgang van de leerling. Als blijkt dat er, ondanks alle oefeningen, geen vooruitgang is dan kan worden bekeken of de leerling in aanmerking komt voor een dyslexieonderzoek. Hiervoor zijn vrij strenge criteria.  Als een leerling een dyslexie-verklaring heeft dan kan hij of zij gebruik maken van compenserende middelen. Leesteksten kunnen dan bijvoorbeeld worden voorgelezen door een computerprogramma. Ook kan een leerling een aangepast programma krijgen bij spelling. 
  • Leerlingen met dyscalculie: Samen met de intern begeleider wordt bekeken welke leerlingen iets extra’s nodig hebben op het gebied van rekenen. Er wordt wekelijks tijd ingepland voor extra oefening en extra instructie. Als blijkt dat de rekenproblemen hardnekkig zijn en dat er weinig vooruitgang is kan besloten worden een dyscalculie-onderzoek aan te vragen. Ook hiervoor gelden strenge criteria. Kinderen met dyscalculie kunnen aanpassingen in hun rekenprogramma krijgen. Ook mogen zij gebruik maken van bepaalde hulpmiddelen bij rekenen.  
  • NT 2 leerlingen: Kinderen voor wie het Nederlands niet de eerste taal is hebben aanvullende ondersteuning nodig. Binnen onze stichting is een specialist NT2. In overleg met haar gaan we kijken wat nodig is en hoe we dit kunnen bieden. Leerlingen die minder dan 2 jaar in Nederland zijn, krijgen les in onze TaalklAssen.  
  • Leerlingen met medische/fysieke beperkingen: Als er leerlingen op school zijn met medische of fysieke beperkingen dan kunnen we, via het samenwerkingsverband, gebruik maken van de expertise van het paramedisch team van Cedin. Het paramedisch team geeft leerkrachten handvatten voor: medische zorg in de klas, houding en beweging, prikkelverwerking, spraak en taal.  

De leerkracht doet ertoe

Het realiseren van een hoog niveau van basisondersteuning start met deskundige leerkrachten die hun kennis blijven onderhouden in samenhang met de visie en de doelstellingen van het kindcentrum. Er zijn leerkrachten die zich specialiseren in een bepaald leer- of ontwikkelingsgebied.

Ook kan het kindcentrum gebruik maken van het ondersteuningsteam (OT) van CKC Drenthe. Het OT beschikt over de volgende specialisten:

* Orthopedagoog 

* Schoolpsycholoog 

* Gedragsspecialist   

* Specialist NT2 

* Specialist traumasensitief werken

* Onderwijskundige

Elk kindcentrum heeft zijn eigen contactpersoon in het OT en kan via hen een beroep doen op alle aanwezige expertise.

Voor gedragsvraagstukken en opvoedvragen vanuit de thuissituatie heeft de intern begeleider regelmatig contact met het jeugdteam van de gemeente en met de GGD. Ouders kunnen hier terecht met hun vragen. 

Wat zijn de grenzen aan de basisondersteuning?

Zowel bij de aanmelding van nieuwe leerlingen als bij de ontwikkeling van leerlingen tijdens hun schoolloopbaan kijken we naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. De ondersteuningsbehoefte is dat wat een kind nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Dit bekijken we in samenhang met de samenstelling van de groep en de belastbaarheid van de groep en de leerkracht.

Soms hebben we hulp nodig om in kaart te krijgen wat de ondersteuningsbehoefte van een leerling is. Het kan ook zijn dat de ondersteuningsbehoefte bekend is maar dat we hulp nodig hebben bij het vinden van het juiste aanbod. In beide gevallen schakelen we specialisten van het ondersteuningsteam in.

Soms moeten we erkennen dat de ondersteuningsbehoefte groter is dan wij kunnen bieden. We zijn dan handelingsverlegen.  Als dat het geval is dan gaan we samen met de ouders en de specialisten op zoek naar een andere passende plek voor deze leerling. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis) onderwijs. Bij verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs moeten we een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Pas als de TLV is afgegeven kan de leerling worden verwezen.

Beknopt afwegingskader:

Aandachtspunt: Pedagogische ondersteuning

Specifieke onderwijsbehoefte: De leerling heeft speciale pedagogische aanpak nodig omdat er sprake is van een psychiatrische stoornis (bijv. ADHD, PDD-NOS, ASS, ODD etc.) of van niet gediagnosticeerde gedragsproblematiek.

Wat de school kan: In overleg met ouders kan samen met de intern begeleider en eventueel deskundigen uit het ondersteuningsteam of extern deskundigen een gedragsaanpak worden bedacht. Dit wordt uitgeschreven in een plan van aanpak en besproken met ouders.

Grens:

- de veiligheid en welbevinden van de leerling komt in het gedrang.

- de veiligheid in de groep kan niet worden gegarandeerd.

- de rust en orde in de groep wordt ernstig verstoord. (Door de leerling of ouders)

- er zijn onvoldoende ‘extra handen’ om deze leerling individueel te begeleiden.

- ondanks de aanpak lukt het de leerling niet zich zelfstandig te focussen op de taak.     

Aandachtspunt: Didactische ondersteuning       

Specifieke onderwijsbehoefte: De leerling past qua leervermogen niet in één van de drie instructiegroepen en heeft een eigen leerlijn of aanvullende begeleiding  nodig op 1 of meer vakgebieden. In overleg met ouders kan samen met de intern begeleider en eventueel deskundigen uit het ondersteuningsteam of extern deskundigen een eigen leerlijn worden opgezet. Dit wordt uitgeschreven in een plan van aanpak en besproken met ouders.     

Grens

- er zijn onvoldoende ‘extra handen’ om deze leerling individuele instructie te geven.

- welbevinden en competentiebeleving van leerling komt in het gedrang.

- er zijn meerdere leerlingen met een eigen leerlijn in 1 groep.

- de leerling kan niet lang genoeg zelfstandig werken.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Er is in onze wijk sprake van sociale problematiek. Hierbij valt o.a. te denken aan armoede, psychische problemen, echtscheidingen enz. We zijn mede daarom aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds en zullen ons ook weer aanmelden voor de schoolmaaltijden, schoolfruit en schoolzuivel om toch wat extra te kunnen bieden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van baby’s en hoe deze te stimuleren. Vanuit de opgedane kennis is er meer aandacht voor hoe we baby’s opvangen. Baby’s maken ontzettend veel ontwikkelingen door, vooral in het eerste jaar. Er verandert veel op motorisch, cognitief, zintuigelijk en taalkundig niveau. Om al deze ontwikkelingen zo goed mogelijk te ondersteunen hebben onze medewerkers aanvullende scholing gevolgd, die zich grotendeels heeft gericht op hun interactievaardigheden.

Bij de peuteropvang nemen de meeste kinderen vier dagdelen peuteropvang af. We werken voor álle kinderen met een VVE-methode en benutten iedere activiteit en situatie als een pedagogische en educatieve kans.

Terug naar boven