Kindcentrum Vredeveldschool

Tuinstraat 5 E 9404 KL Assen

  • De vredeveldschool, waar leerlingen, ouders en het team mogen oefenen en leren.
  • Er heerst een fijn, pedagogisch klimaat waar kinderen zich veilig voelen en hun eigen stem ontwikkelen.
  • Samen spelen en tot ontdekking komen. In de onderbouwgroep werken wij spelend om tot ontwikkeling te komen.
  • Wij zetten onder andere de Ipad in om leerling op eigen niveau te laten ontwikkelen.
  • Leerlingen worden daar geholpen waar het nodig is door betrokken leerkrachten die de leerlingen zien en horen.

Het team

Toelichting van de school

Het team van Kindcentrum Vredeveldschool bestaat uit 4 enthousiaste, betrokken leerkrachten. Zij worden bijgestaan door een onderwijsassistent, een meerschoolse Intern begeleider en een directeur. 

Bezetting Kindcentrum Vredeveldschool 2023-2024

Groep - Leerkracht 

Groep 1-2: Juf Greetje Kruizinga

Groep 3-4-5: Juf Fardou Roossien 

Groep 6-7-8: Meester Martijn ter Horst 

Leerkrachtondersteuner: Juf Sebina Jong

Vakleerkracht bewegingsonderwijs : Meester Lars van der Til  

Vakleerkracht Muziek : Meester Gabriël Hdionis

Intern begeleider: Martine van Breukelen

Directeur: Manon Koolhof

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof of ziekte van een leerkracht, zorgen wij ervoor dat het intern vervangen wordt. Mocht dit niet lukken dan wordt er een oproep gedaan bij SLIM personeelsbemiddeling voor een inval-leerkracht. Wanneer deze niet beschikbaar is zal de groep van de zieke of afwezige collega verdeeld worden over meerdere andere groepen of maken wij gebruik van de opvang door een onderwijsassistent (onder toezicht van een leerkracht). 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Vredeveldschool is een vreedzame school waar lesgegeven wordt aan gecombineerde groepen met 2 of 3 leerjaren. De Vreedzame school is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Een fijn pedagogisch klimaat waar kinderen, ouders en het team zich fijn en veilig voelen is bij ons op school een hoge prioriteit. Het programma ‘De Vreedzame school’ versterkt en ondersteunt ons in deze visie. Leerkrachten en leerlingen gaan samen aan de slag om sociale vaardigheden te ontwikkelen en te versterken. We beschouwen de klas en de school als leefgemeenschap waarin kinderen, ouders en het team zich gehoord en gezien voelen en een stem krijgen. Kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. En daarnaast zelfredzaam te zijn. Op de Vredeveldschool voelen we ons verantwoordelijk voor elkaar en voor de school. Het volgende vinden we daarbij belangrijk, dat noemen we onze grondwet(schoolregels)

1.       We horen bij elkaar

2.       We lossen conflicten zelf op

3.       We hebben oor voor elkaar

4.       We hebben hart voor elkaar

5.       We dragen allemaal een steentje bij

6.       We zijn allemaal anders

Elke week worden er ‘Vreedzame lessen’ gegeven in de klas. Op de Vreedzame muur op het leerplein en in de klassen kunnen leerlingen en ouders zien binnen welk thema de leerlingen met elkaar aan het leren en oefenen zijn. Tijdens het geven van de lessen oefenen de leerlingen om hun eigen mening te geven en gaan met elkaar in gesprek over de alledaagse situaties die plaatsvinden op school en in de maatschappij. Kinderen voelen zich bij ons verantwoordelijk voor elkaar en voor de school en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Samen bewegen is goed voor de motorische ontwikkeling en motorisch vaardig zijn is in het belang van het ontdekken van de omgeving om je heen. Daarnaast is bewegen belangrijk voor de sociale omgang met leeftijdsgenoten en het leren en toepassen van taal. Wekelijks bieden wij bewegingsonderwijs door een vakleerkracht. Het bewegingsonderwijs wordt aangeboden in een moderne sporthal binnen ons MFA.

Wij werken vanuit de visie 'gepersonaliseerd leren'. Laat maar zien wat je al kan, dan sluiten wij daar op aan. Bij ons staat de ontwikkeling van het kind centraal. Wij zetten een onderwijsassistent en leerkrachtondersteuner in die groepjes leerlingen ondersteunt op gebied van niveau en onderwijsbehoeften.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het leerstofaanbod voor de groepen 1 en 2 wordt aangeboden vanuit een beredeneerd aanbod met behulp van de methode schatkist en kleuterplein. Het werken en leren in de groepen 1 en 2 gebeurt veel spelenderwijs. Er wordt thematisch gewerkt aan tafels en in de speelhoeken. We bieden de kinderen veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesses van de kinderen. Door observatie en registratie in het kindvolgsysteem OVM volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De wettelijke onderwijstijd voor groep 1 t/m 8 is minimaal 7520 uur. Voor de leerlingen van groep 1 t/m 4 bieden wij minimaal 3520 uren onderwijs, vanaf groep 5 t/m 8 minimaal 3670 uren onderwijs. We voldoen hiermee aan de wettelijke vastgestelde onderwijstijd. Per schooljaar zijn er extra vrije dagen voor de leerlingen ingeroosterd binnen de gestelde onderwijstijd. Deze dagen worden ingezet als studiedagen voor het team. Vanuit de analyse van onze schoolpopulatie en de gegevens uit onze methode-onafhankelijke toetsen (inclusief de eindtoets) bepalen we waar de accenten in het onderwijsaanbod en scholingen moeten liggen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Assen, Aa en Hunze, Tynaarlo en Midden Drenthe zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-01. Het samenwerkingsverband is een vereniging van negen schoolbesturen van alle basisscholen in deze regio. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.     

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 22-01Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Vredeveldschool is een school in beweging. Omdat onze kinderen opgroeien in een gemêleerde samenleving is het erg belangrijk dat wij als school daarop inspelen. We willen bij alle kinderen “eruit halen wat erin zit”. We stellen hoge eisen. Daarom blijven we ons ook als team continue ontwikkelen, verbeteren en aanpassen aan veranderende omstandigheden. Tijdens onze lessen maken de kinderen gebruik van een iPad tijdens de zelfstandige verwerking van de leerstof. Hierdoor kunnen de kinderen nog meer op hun eigen niveau werken

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons MFA werken we samen met kinderopvang Plateau. Tussen de voorschool en de onderbouwgroep heerst er een fijne samenwerking, zo doen de peuters mee met het muziekonderwijs in onze groep 1-2. De peuters komen dan samen met hun leidsters naar ons toe. Hierdoor is de overgang naar groep 1 minder groot. Er is een goed contact om de kinderen optimaal te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Op de kinderopvang en op de bassischool wordt gewerkt met hetzelfde leerlingvolgsysteem OVM. 

Terug naar boven