Kindcentrum Het Octaaf

Witterhoofdweg 1 C 9405 HX Assen

Schoolfoto van Kindcentrum Het Octaaf

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengsten van het Octaaf zijn voldoende. ?

Voor 1F scoren we met het 3-jaarsgemiddelde 90,5% en dat is voldoende. Op 1S2F scoren we 50% en dat is ook boven de signaleringswaarde en dus voldoende. De resultaten van het Octaaf liggen onder het landelijk gemiddelde en net onder de ambities van het Kindcentrum voor 2022-2023 (91% 1F en 52% 1S2F). Voor komend schooljaar blijven we ons richten op de basisvakken. We werken hieraan door middel van actieplannen en kwaliteitskaarten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgen van ontwikkeling

Van alle kinderen vanaf vier jaar volgen wij de ontwikkeling en stemmen wij hierop af om zodoende een ononderbroken ontwikkeling te bewerkstelligen. In de kinderopvang moeten ouders hier toestemming voor geven. Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen, is er regelmatig overleg tussen de leerkrachten van groep 1, de intern begeleider en de pedagogische medewerkers. Voor een doorgaande lijn is het wenselijk wanneer informatie over de ontwikkeling van het kind vanuit de opvang mag worden doorgegeven aan het basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor toestemming geven.

In de kinderopvang wordt met deskundigen van GGD en Yorneo samengewerkt aan het welbevinden van de kinderen onder de noemer ‘Samen Vroeg Erbij (SVE)’. Bij vragen over de begeleiding van kinderen, kan de pedagogische medewerker ondersteuning vanuit SVE krijgen. Vanzelfsprekend alleen na toestemming van en in overleg met ouders. Meer informatie over de werkwijze van SVE staan beschreven in de SVE-protocol en SVE-zorgroute dat op ons kindcentrum ter inzage ligt.

Vanaf groep 3 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. In groep 8 nemen wij in april de eindtoets af. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling door observaties gekoppeld aan ons beredeneerd aanbod. Al deze gegevens leggen we vast in een dossier, het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Aan de hand van dit systeem zetten wij waar nodig verbetermaatregelen in.

Sociale ontwikkeling

We werken binnen onderwijs en opvang aan sociale vaardigheden via PBS en de gelukskoffer (bovenbouw onderwijs). Vanaf schooljaar 2019-2020 hebben we voor het onderwijs een volgsysteem voor deze ontwikkelingen namelijk Zien! Door middel van samenwerking en overdracht tussen kinderopvang en onderwijs ontstaat een doorgaande lijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om de resultaten van onze leerlingen te kunnen vergelijken met de landelijke gemiddelden. Daarom gebruiken we onafhankelijke landelijke toetsen van Dia. Op deze manier is het mogelijk de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig en objectief te volgen. Voor de eindtoets maken wij gebruik van de Dia doorstroomtoets. Met deze toets worden kennis en inzicht van de leerlingen onderzocht op het gebied van rekenen, taal en informatieverwerking. Ons schooladvies wordt gebaseerd op observaties van de leerkrachten rond de sociale en emotionele ontwikkeling en wij gebruiken de Plaatsingswijzer, waarin de resultaten vanaf groep 6 ons een goed beeld geven van de cognitieve mogelijkheden van elk kind. Wij adviseren kansrijk, dat wil zeggen dat wij zo adviseren dat onze leerlingen zich nog volop kunnen ontwikkelen in het vervolgonderwijs. Hierbij hebben wij hoge verwachtingen van ieder kind. Vanaf schooljaar 2021-2022 maken we voor de tussentijdse toetsen gebruik van DIA LVS. DIA geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Het Octaaf werken we met de principes van PBS (Positive Behavior Support). Dit is een schoolbrede aanpak om kinderen door een positieve aanpak goed gedrag te leren. Hierbij staat centraal: 'Goed gedrag kun je leren!' Kinderen ontwikkelen zich het beste in een omgeving waar zij zich veilig en vertrouwd voelen. Een duidelijke structuur geeft vrijheid en veiligheid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • (zelf)verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven