Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Inspectie oordeelt het volgende over de veiligheid en het pedagogisch klimaat:
Veiligheid
De school heeft een actueel veiligheidsbeleid dat voldoetaan de wettelijke eisen. De afgesproken pedagogische aanpak en de op gedrag gerichte groepsplannen zijn belangrijke elementen van het preventieve veiligheidsbeleid. De school beschikt over een vertrouwenspersoon, die tevens therapie verzorgt. Deze zorgt voor verbinding tussen haar activiteiten en behandeling, de werkwijze in de groep en zo nodig de benadering van ouders of externe instanties. De school volgt de verplichte meldcode, registreert incidenten en bespreekt deze maandelijks. Onderdeel van het beleid is de jaarlijkse monitoring van de veiligheidsbeleving van de leerlingen. De eigen normen voor de monitor blijken nog moeilijk te behalen. De school verklaart dat vooral vanuit individuele sociaal-emotionele problematiek van leerlingen.
Pedagogisch klimaat
Naast de doorgaande lijn voor het pedagogisch handelen door de leraren richt de school zich expliciet op goede groepsvorming en de individuele onderwijsbehoeften voor gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij betrekt de school actief de thuissituatie bij haar missie om tot “pedagogisch bondgenootschap” met de ouders.
Meander werkt samen met alle ketenpartners die bijdragen aan een positieve ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent samenwerking met o.a.: voor en vroegschoolse educatie, medische zorg, onderwijs gerelateerde instellingen (Meander heeft o.a. een intensieve relatie met Drenthe College (leerafdeling) en Universiteit Groningen (uitvoeren pedagogische, didactische en motorische onderzoeken). Ook begeleiden wij pedagogiek studenten en participeren wij in de Academische opleidingsschool, waarvan wij ook studenten begeleiden.