Jozefschool Elden

Rijksweg-West 29 6842 BA Arnhem

  • De Jozefschool is de dorpsschool in de stad waar iedereen telt, er mag zijn en gezien wordt.
  • We hebben een gemêleerd team, allemaal enthousiast en betrokken!
  • Schoolfoto van Jozefschool Elden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze schoolpopulatie is zeer divers. Bij ons op school zitten leerlingen die uitstromen van VMBO-basis tot en met VWO-niveau. Wij zijn er trots op dat alle leerlingen zich binnen onze school kunnen ontwikkelen. Iedereen mag er zijn!

Lezen:

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het basisniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (98%), scoren wij 1 punt lager (97%).

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het streefniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (73%), scoren wij lager (60%)

In de middenbouwgroepen scoren de leerlingen inmiddels een stuk hoger dankzij het LIST-lezen dat is ingevoerd. Wij zijn er trots op dat heel veel kinderen gemotiveerd zijn om te lezen en genieten van de LIST-lessen. De leerlingen van groep 8 hadden we graag meer tijd gegund.

Taalverzorging

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het basisniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (97%), scoren wij hoger(100%).

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het streefniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (62%), scoren wij iets lager (60%)

Rekenen:

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het basisniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (92%), scoren wij hier een punt onder (83%).

Het percentage leerlingen dat afgelopen jaar het streefniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie (44%), scoren wij hier onder (23%)

Rekenen zit te ver onder het niveau. Wij zijn daar niet tevreden over. Wij hebben het afgelopen schooljaar al consequent gewerkt aan rekenen en dat is al duidelijk zichtbaar in de middenbouw. Ook komend schooljaar werken wij concreet en consequent aan onze rekenopbrengsten. De leerlingen van groep 8 hadden we graag meer tijd gegund.

Alle leerlingen van groep 8 zijn kansrijk geadviseerd. Waar mogelijk hebben we de adviezen nog naar boven bijgesteld. Er is gekeken naar de potentie van het kind!

Wij werken planmatig voor alle vakgebieden met alle leerlingen. Dat doen we individueel of in heel kleine groepjes. Voor het vak rekenen wordt het Effectieve Directe Instructiemodel gebruikt en Gynzy ingezet om leerlingen individueel te laten werken aan hun eigen doelen. Leerkrachten worden geschoold en zullen elkaar begeleiden. Onze taalspecialist en onze rekenspecialist hebben hierin een duidelijke rol. De plannen staan opgenomen in ons schoolplan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In alle groepen worden de leerlingen dagelijks door de leerkracht geobserveerd. De resultaten van de methodegebonden toetsen worden geanalyseerd en gebruikt voor de instructie in de groep. Daarnaast  worden in januari en in juni Cito-toetsen afgenomen. Deze landelijk genormeerde toetsen worden op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau geanalyseerd. In februari/maart en in juli worden tijdens een studiedag met het gehele team alle Cito-toetsen met de analyse besproken. Daarna worden de actiepunten geformuleerd. Dit is onze schoolzelfevaluatie. Deze wordt ieder schooljaar in september ook aan de Medezeggenschapsraad gepresenteerd. Alle gegevens worden gebruikt om het onderwijs aan onze leerlingen te verbeteren.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 zijn kansrijk geadviseerd. Waar mogelijk hebben we de adviezen nog naar boven bijgesteld. Er is gekeken naar de potentie van het kind!
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale vaardigheden kun je leren! Wij gebruiken daarom in alle groepen de methode KWINK, voor sociaal-emotioneel leren. KWINK helpt leerlingen positief gedrag aan te leren. Onze kernwaarden zijn gekoppeld aan de sociale competentie.

1. Jezelf zijn        ->Ik weet wie ik ben: Op onze school zijn we allemaal welkom! Iedereen telt mee, iedereen mag er zijn en iedereen wordt gezien. 

2. Respect           ->Ik weet wat ik doe: We zijn allemaal anders en dat maakt het leven mooi. We hebben respect voor de verschillen en voor elkaar. 

3. Vriendelijkheid ->Ik ga goed met de ander om: We zijn een dorpsschool. Dat betekent dat we altijd open en belangstellend zijn naar de ander. Aardig zijn is leuk!

4. Veiligheid        -> ik kies voor een leuke en veilige groep/school: Op onze school leren we in vertrouwen leren. Zo zorgen we voor een positieve en fijne leeromgeving. 

5. Samen leren    ->Ik zie de ander: leren doen we van en met elkaar. samen zijn we een geheel.                                                               

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef v jezelf/zelfmanagement
  • Besef van de ander/relaties
  • Keuzes kunnen maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven