Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school heeft negen groepen.
De onderbouw waarin de leerlingen van 4 t/m ongeveer 7 jaar verdeeld zijn over 4 groepen:
* Twee heterogeen samengestelde kleutergroepen met leerlingen van 4, 5 en 6 jaar bij elkaar in de groep
* Eén homogene groep 3
* Eén homogene groep 4
De bovenbouw (groep 5 t/m 8) bestaat uit 4 groepen:
* de groepen 4 t/m 8 zijn homogeen samengesteld. Er wordt groep doorbrekend gewerkt waar dat een meerwaarde biedt.
Structuur, Rust en Regelmaat is ons uitgangspunt voor alle leerlingen.
De activiteiten van het Onderzoekend&Ontwerpend Leren komen terug in alle vakgebieden, met name bij de kring met instructie taal- en rekenactiviteiten en het zelfstandig werken. Hieronder valt ook ons Maakonderwijs waarbij leerlingen aan de slag gaan met techniek, handvaardigheid en kunst.
's Morgens werken wij met de basisvakken: rekenen/wiskunde, spelling, lezen en taal.
's Middags werken we in alle groepen (groep 1 t/m 8) via Onderzoekend&Ontwerpend Leren met Wereld Oriëntatie, Techniek en Kunst en Cultuur. Hieronder valt ook ons Maakonderwijs waarbij leerlingen aan de slag gaan met techniek, handvaardigheid en kunst.
Op de Jozefschool ontwikkelen leerlingen zich in een veilige omgeving. Het pedagogisch klimaat is positief. In augustus/september voeren de leerkrachten met alle leerlingen van groep 2 t/m 8 én hun ouders een driehoeksgesprek, waarbij de leerling mag aangeven wat zijn/haar aandachtspunten voor het komend schooljaar zullen zijn. Ouders en leerlingen worden betrokken bij de school en de ondersteuning. Aan het eind van het schooljaar wordt in dezelfde setting besproken welke doelen zijn bereikt.
Er wordt handelings- en opbrengstgericht gewerkt om de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen te realiseren. Er vindt twee keer per jaar op teamniveau een School-Zelf- Evaluatie (SZE) plaats naar aanleiding van de resultaten. De school past op grond van verzamelde toetsgegevens, observatiegegevens en gesprekken, 2x p.j. de groepsplannen aan.
De leerlingenzorg is goed georganiseerd en er is een goed werkend zorgteam. De zorgstructuur binnen school is helder. Zo krijgen de leerlingen in de groep instructie op 3 niveaus afhankelijk van wat de leerling bij de betreffende les nodig heeft. Leerlingen die dat nodig hebben krijgen extra instructie tijdens zelfstandig-werkmomenten. Er wordt voortdurend gekeken welke leerling wat nodig heeft. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht wanneer dat nodig is. Voor leerlingen die nog meer nodig hebben dan de verrijking en verdieping die in de groep geboden wordt, is er een expeditiegroep voor meer uitdaging in een groep gelijkdenkenden.
We staan open om leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte te begeleiden. Wel zullen wij per individueel kind bepalen of wij de zorg kunnen bieden die nodig is voor een goede ontwikkeling. In het belang van ieder kind moet dit wel realistisch en haalbaar zijn binnen onze school.
We hanteren onderstaande uitgangspunten:
· Competenties van de leerkracht
· Competenties van het team (voor goed doorlopend onderwijs)
· Groepsgrootte
· Aantal aanwezige zorgleerlingen in de groep
· Veiligheid leerling zelf en andere leerlingen
· Mogelijkheid van ondersteuning vanuit het zorgteam
· Mogelijkheid van ondersteuning vanuit PassendWijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij onderzoeken de mogelijkheid om leerlingen met een meer praktische manier van werken meer uit te dagen door middel van ons Maakonderwijs. Centraal in Maakonderwijs staat leren (door te) maken, (door te) doen. Je weet van tevoren niet precies wat je gaat maken en al werkend en experimenterend kom je op ideeën. Die nieuwe ideeën ontstaan terwijl je met je handen bezig bent, niet door iets wat je (van tevoren) hebt bedacht.
Wij vinden de doorgaande lijn vanuit de voorschoolse opvang erg belangrijk. We hebben regelmatig contact met peuterspeelzaal Bambi en met kinderdagverblijf Partou. Zij komen af en toe bij ons in de kleutergroepen op bezoek. Uiteraard zijn kinderen van andere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven bij ons ook van harte welkom!
Alle leerlingen die bij ons binnenkomen, mogen voordat ze bij ons op school starten een aantal dagdelen meedraaien om te wennen. De leerkracht neemt contact op met de ouders om te bespreken wat de betreffende leerling nodig heeft om goed te kunnen starten.