Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander

Slochterenweg 27 6835 CD Arnhem

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Ommelander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting  resultaten eindtoets:

Elk jaar nemen wij in de Schoolgids de gemiddelde score van de Centrale Eindtoets van groep 8 van het voorgaande jaar op. Deze score zetten wij af tegen onze eigen ambitie en de ondergrens die de Inspectie van het Onderwijs stelt bij de beoordeling van leerresultaten. Hierbij worden naar de volgende percentages gekeken. 

  1. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het basisniveau haalt voor taal en rekenen, dit noemt men het fundamentele niveau (1F).
  2. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere streefniveau haalt voor taal en rekenen, dit noemt men het streefniveau (2F of 1S).

Het percentage leerlingen dat de afgelopen drie jaren het basisniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens) van de Inspectie. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie, scoren wij hier boven. Het percentage leerlingen dat de afgelopen jaren het streefniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie, scoren wij hier ook boven. 

De opbrengsten liggen ook boven het ambitieniveau van De Deltascholengroep (bestuur). 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op schoolniveau gebruiken wij de volgende protocollen en instrumenten:

In groep 1 en 2 wordt de leerlijn uit schatkist (een methode voor rekenontwikkeling, taalontwikkeling en wereldoriëntatie) gevolgd en wordt Digiregie gebruikt als volgsysteem. Daarnaast vullen de leerkrachten aan het eind van groep 2  de Sociale Competentielijst (SCOL) in. 

In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen die behoren bij de methodes die wij gebruiken afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in de groepsmappen of digitaal.  Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem, leerling in beeld van het CITO. Daarnaast wordt in groep 8 de centrale eindtoets afgenomen. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door  het invullen van de Sociale Competentielijst (SCOL) door de leerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook 2x per jaar deze lijst in. Alle toetsen van het leerlingvolgsysteem  worden vastgelegd in het digitale leerlingendossier. 

Resultaten worden besproken (met de leerlingen) en de ouders tijdens de vorderingsgesprekken. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling en groepsniveau. Deze conclusies moeten leiden tot acties en maatregelen op deze niveaus. Dit wordt vormgegeven in een werkplan.

In het midden (februari) en eind (juni)van het schooljaar wordt er een uitgebreide  analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling. Het zijn brede analyses per vakgebied op school, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook  methode gebonden toetsen worden meegenomen)  worden er voor de instructiegroepen nieuwe werkplannen gemaakt met doelen gekoppeld aan vaardigheid en vaardigheidsgroei van de leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 7 zijn de leerlingen bij de gesprekken tussen ouders en school aanwezig. Aan het eind van groep 7 ontvangen de leerlingen een uitstroomperspectief wat zorgvuldig wordt geformuleerd. Er wordt kansrijk geadviseerd. In februari maken de leerlingen nog een doorstroomtoets. De doorstroomtoets maakt vanaf schooljaar 2023 - 2024 onderdeel uit van het schooladvies. Bij een schooladvies wordt er altijd naar de totale leerling gekeken. In groep 8 ontvangen de leerlingen in november een voorlopig advies. in maart ontvangen de leerlingen nog een definitief advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale emotionele ontwikkeling

Op de Ommelander wordt er niet alleen geleerd hoe je moet schrijven, rekenen en lezen. Het is het ook belangrijk dat kinderen respectvol leren omgaan met elkaar. Kinderen hebben recht op bescherming, maar moeten ook leren voor zichzelf op te komen. Ze moeten weten wat ze zelf waard zijn, maar ook leren dat je het niet alleen voor het zeggen hebt. Het samenwerken en samen spelen wordt gestimuleerd. Dat levert natuurlijk wel eens wrijving op tussen kinderen. In plaats van scheidsrechter te spelen, worden de kinderen bij het samen oplossen van de problemen geholpen; wat is er gebeurd, hoe zou dat gekomen zijn, hoe kan het opgelost worden. Naar elkaar kunnen luisteren is hierbij essentieel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden en plezier
  • respect en vertrouwen
  • autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven