Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop

Breezandpad 7 6843 JM Arnhem

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het wordt een steeds groter probleem om invalkrachten te vinden. We hebben daarom een protocol opgesteld dat in geval van nood door ons gehanteerd zal worden. 

Hieronder staan de stappen die wij zullen volgen: 

1.    Nadat de leerkracht zich ziek heeft gemeld of verlof heeft wordt naar een beschikbare invaller gezocht op de invallerslijst (Delta-  invallerspool). De leerkracht van de parallelgroep begeleidt de invaller. 

2.    Mochten er geen invalkrachten beschikbaar zijn dan wordt eerst gekeken naar invalmogelijkheden binnen het team. Lukt dit niet dan worden de groepen als volgt verdeeld:

De groepen 1/2

Is er geen vervanger dan wordt de groep 1/2 waarvan de leerkracht ziek is verdeeld over de andere groepen 1/2. Na de kerstvakantie wordt naar het leerlingenaantal in de groepen 1/2 gekeken en dan bepalen we of de verdeling op een andere manier moet of op dezelfde wijze voortgezet wordt. Let op: ouders van vierjarige leerlingen wordt gevraagd hun kind mee naar huis te nemen (niet leerplichtig). Dit is voor ouders geen verplichting.      

De groepen 3 t/m 8

Is er geen invaller dan worden deze groepen verdeeld over de groepen 3 t/m 8. 

3.    In alle groepen ligt een lijst klaar waarop de verdeling van de leerlingen is aangegeven en een noodprogramma voor 2 dagen.

4.    Van 08.30 uur - 08.45 uur wordt de groep opgevangen door de directeur, IB-er of bouwleider. Zij verdelen de kinderen over de groepen en sluiten de dag (als het 1 dag duurt)  met de kinderen af. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen een werkboekje  “help de leerkracht is ziek” mee. Zij eten, spelen en gymmen met de groep waarin ze geplaatst zijn. 

5.    Een groep wordt voor maximaal 1 dag opgedeeld. Ondertussen blijft de directie zoeken naar een beschikbare invalkracht. 

6.    Geen invaller:

1e dag

De leerlingen worden opgedeeld. Bevestigingsbrief via Social Schools met daarop de datum waarop de leerlingen thuis blijven en de datum waarop zij weer op school verwacht worden.

2e dag

De leerlingen zijn thuis

4e dag

Weer naar school. Verdeling van een andere groep. Bovenstaande procedure herhaalt zich.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten werken samen om de leerlingen een optimaal en onderling afgestemd programma te bieden. Dit is o.a. te merken aan het regelmatige overleg tussen leerkrachten van parallelgroepen en aansluitende groepen. Tevens is deze afstemming onderwerp van gesprek en komt het ter sprake tijdens de studiedagen en werkmiddagen. De school is verdeeld in drie bouwen. Zo onderscheiden we de onderbouw (groepen 1 en 2), de middenbouw (groepen 3, 4 en 5) en de bovenbouw (groepen 5/6, 6, 7 en 8). De bouwen overleggen periodiek.

Wij werken in het schooljaar 2023-2024 met onderstaande groepen:

  • groep 1/2 A
  • groep 1/2 B
  • groep 1/2 C
  • groep 3 A
  • groep 3 B
  • groep 4 A
  • groep 4 B/5B
  • groep 5 A
  • groep 6 A
  • groep 6B/7B
  • groep 7 A
  • groep 8 A

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij willen u als ouders inzicht geven in waar wij ons als school mee bezighouden. Hoe ziet een dag van uw kind eruit? Wat wordt er allemaal gedaan?  U zult begrijpen dat het moeilijk is om hier een concreet allesomvattend antwoord op te geven. Wij geven op deze pagina een overzicht van de vak- en vormingsgebieden. Daarbij willen we aantekenen dat iedere groep met een lesrooster werkt. Er wordt tussen de 50 - 60 % van de lestijd gewerkt aan de vakgebieden taal (inclusief lezen) en rekenen. Als school vinden we het van belang dat het lesrooster een weergave is van de dagelijkse onderwijspraktijk. Toch vinden wij het ook wezenlijk dat we inspelen op actuele ontwikkelingen. Indien kinderen bijvoorbeeld geconfronteerd zijn met bepaalde emotionele zaken, wordt altijd afgewogen of dit op groepsniveau besproken moet worden of dat de leerkracht met het individuele kind in gesprek gaat. Dit kan uiteraard tot gevolg hebben dat er wat verschuivingen in het lesrooster optreden. Hieruit mag onder meer blijken dat ook de ontwikkeling en de begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen nadrukkelijk onze aandacht heeft. Verder is het van belang aan te geven dat er in de lesroosters een verschuiving zit van groep 1 t/m groep 8. Deze verschuiving wordt vooral veroorzaakt door een verandering van ontwikkelingsgericht werken in de onderbouw naar een meer programmagerichte benadering in de bovenbouw. Anders gezegd: in de onderbouw staat het spelen centraal en het leren wordt daaraan gekoppeld. In de bovenbouw staat de leerstof meer centraal, uiteraard wel afhankelijk van de mogelijkheden van het individuele kind.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De volgende methodes worden gebruikt:

  • Kleuterontwikkeling:   Kleuterplein
  • Rekenen: Semsom voor de groepen 3
  • Rekenen:  Snappet
  • Taal:   Taal in Beeld, Veilig Leren Lezen voor groep 3
  • Lezen:   Estafette, Veilig Leren Lezen voor groep 3
  • Begrijpend lezen:   Nieuwsbegrip XL
  • Schrijven:   Pennenstreken
  • Sociale vaardigheden:   Kinderen en hun sociale talenten
  • Muziek:   Muziek moet je doen
  • Tekenen / handvaardigheid: Laat maar leren
  • Natuur en Techniek:   Naut
  • Aardrijkskunde:   Meander
  • Geschiedenis:   Brandaan
  • Engels: Hello World
  • Levensbeschouwelijke vorming: Hemel en Aarde
  • Burgerschap en sociaal/emotionele ontwikkeling: De Vreedzame School

In de groepen 4 t/m 8 werken wij met Snappet

Snappet

Tijdwinst voor leerling en leerkracht

In Nederland werken veel scholen inmiddels dagelijks in de klas met een tablet voor elke leerling. Leerlingen maken meer opgaven in minder tijd met een veel beter leerresultaat. Leerkrachten besparen tijd op tal van punten zoals nakijkwerk, administratie en lesvoorbereiding. Hierdoor is er meer ruimte voor het geven van persoonlijke didactische ondersteuning en bijvoorbeeld het leren van vaardigheden van de 21e eeuw.

Inzicht en overzicht voor leerling en leerkracht

Leerlingen krijgen direct feedback na elke opgave, weten aan welke leerdoelen ze werken en wat hun voortgang op deze leerdoelen is. Leerkrachten zien de exacte ontwikkeling van elke leerling voor elk vak, elk domein en elk leerdoel. Zij zien de vorderingen van de leerlingen ook direct tijdens de les waardoor zij direct en gemakkelijk in kunnen spelen op de situatie in de klas.

Hogere leerresultaten voor leerlingen van alle niveaus

Adaptief werken leidt tot hogere leerresultaten. Dat is in verschillende onderzoeken aangetoond. Zo hebben de Radboud Universiteit en Universiteit Twente beide onderzoek gedaan naar Snappet in opdracht van Kennisnet. Conclusie: Snappet geeft sterk verbeterd leerresultaat voor alle leerlingen binnen een half jaar. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn de feedbackmechanismen voor leerling en leerkracht en één van de belangrijkste uitgangspunten van Snappet: leerlingen zoveel mogelijk op hun eigen niveau (adaptief) laten werken. Zowel het platform als de content van Snappet worden continu verbeterd met als belangrijkste doel het verhogen van leerresultaat voor alle leerlingen.

Open Podium

Wij hebben op onze school het zogenaamde Open Podium. Daarin geven wij de kinderen de gelegenheid zich te uiten op het gebied van toneel, zang en dans. Dit gebeurt op basis van vrijwilligheid. De kinderen laten tijdens het Open Podium aan elkaar zien wat zij op dit gebied kunnen. Tijdens deze vieringen zijn ouders van harte welkom.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze zorgstructuur zit goed in elkaar. Samen denken we in kansen en mogelijkheden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte voor onze leerlingen. Vanuit Passend Wijs hebben we een schoolcontactpersoon. Zij is orthopedagoge en op aanvraag van de school kunnen we haar benaderen voor consultatie. Zij is tevens vaste partner in onze zorgteam waarin we onze hulpvragen vanuit de leerkracht of ouders kunnen bespreken. Ouders, de directeur, de intern begeleider, de leerkracht, de wijkcoach en de verpleegkundige vanuit de GGD zijn tevens vaste partners binnen het zorgteam.

We staan open voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. In communicatie met ouders geven we aan wat we wel kunnen en wat de leerkracht en de leerling ondanks extra ondersteuning niet lukt.

We maken gebruik van de hulp, ondersteuning en begeleiding vanuit het ondersteuningsteam van Passend Wijs en de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. We volgen en  analyseren de ontwikkeling van onze kinderen planmatig. In basis doen we dit voldoende. We schenken nog meer aandacht aan het gericht inzetten van interventies vanuit de toetsen. Dit doen we op school-, groep-, en individueel niveau. We streven ernaar dat alle leerlingen minimaal het referentie niveau 1F behalen, zodat zij uit kunnen stromen naar het regulier VMBO.

Voor leerlingen die een arrangement vanuit het speciaal onderwijs ontvangen of voor leerlingen die op een aparte leerroute zitten, stellen we een OPP (onderwijsondersteuningsprofiel) op. Dit OPP wordt met ouders besproken en twee keer paar jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Vanuit o.a. de NPO gelden hebben wij 4 onderwijsassistenten aangesteld. De onderwijsassistenten begeleiden, onder supervisie van de leerkrachten, groepjes kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten van de groepen 1 t/m 8, zodat zij de risicoleerlingen kunnen begeleiden. Voor elke bouw is er minimaal 1 onderwijsassistent aangesteld. Er werken 4 onderwijsassistenten op onze school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons schoolgebouw is peuterwerk de Rakkertjes gehuisvest. Wanneer een kind vanuit de Rakkertjes naar ons gaat, is er sprake van een warme overdracht. Dit is ook het geval bij andere peutercentra met een aanbod gericht op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Wij onderhouden ook contacten met andere peutercentra in de buurt. Alle peuterspeelzalen dragen zorg voor een schriftelijke overdracht voordat een kind naar onze school gaat. De onderbouwleider bezoekt tweejaarlijks alle peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de buurt.Voordat een kind bij ons op school komt, worden er maximaal 8 zogenaamde wenmomenten ingepland. Er vindt altijd een intakegesprek plaats tussen de ouders en de school voordat een kind ingeschreven wordt.De ontwikkeling van een kleuter wordt bijgehouden/ vastgelegd in het administratiesysteem 'Kijk'.

Informatie Peuterwerk de Rakkertjes (2 tot 4 jaar)

Binnen KC De Kringloop zit Peuterwerk De Rakkertjes. Deze groep is geopend van maandag t/m vrijdag voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Hier werken onze pedagogisch medewerkers Loes, Marian en Marieke elke dag samen, om peuters te ondersteunen zich optimaal te ontwikkelen en voor te bereiden op de basisschool.    

Door te ontdekken zijn kinderen actief bezig met hun ontwikkeling. Vooral peuters trekken er graag op uit om de wereld beter te leren kennen. Daarom prikkelen we hun natuurlijke nieuwsgierigheid, in een leerrijke omgeving met uitdagende activiteiten. Zodat ze ontdekken wat ze leuk vinden en wat hun talent is. Ze krijgen de ruimte om te proberen, te klauteren en te klimmen en initiatief te nemen. Een keer te vallen en weer op te staan en vooral eens buiten de lijntjes te kleuren. Kinderen die het op eigen wijze doen, daar houden we van!

Spelen én heel veel leren.                                                                                                                                                                     

Wij stimuleren de ontwikkeling van jouw kind met methodes die specifiek gericht zijn op de ontwikkelingsfase van peuters. Met thema’s die aansluiten bij wat peuters interessant vinden, werken we aan hun sociale vaardigheden, taal- en rekenontwikkeling en motoriek. We stemmen de methodes af met de basisschool waarmee we samenwerken. Zo geef je je kind een goede start op de basisschool.   

Voor de allerkleinsten.                                                                                                                                                                       

Je vindt onze peutergroep op de begane grond, naast groep 1/ 2 A. We zitten dus naast de kleuterklas van de Kringloop, zo kunnen de peuters soms alvast een blik werpen op de onderbouw van school. Spelen doen we graag! We hebben een eigen, afgeschermde en uitdagende peutertuin. Ook gaan we graag op stap; wandelen, naar de speeltuin, of naar de winkel: we vervelen ons geen moment! Van de materialen die we onderweg vinden, maken we de mooiste kunstwerken.  

Heeft u interesse, zou u graag een rondleiding willen, of uw kind willen inschrijven voor Peuterwerk?                                                           

Ga dan naar www.skar.nl/locaties/arnhem/kc-de-kringloop voor meer informatie. U bent ook altijd welkom om even binnen te komen op onze groep en de medewerkers te vragen om meer informatie!             

Terug naar boven