Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Met ingang van het schooljaar 2020/2021 beoordeelt de Onderwijsinspectie de leerresultaten aan het einde van de basisschool op een andere manier. Daarbij wordt naar twee zaken gekeken:
1) Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het basisniveau haalt voor taal en rekenen, dit noemt men het fundamentele niveau (1F).
2) Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere streefniveau haalt voor taal en rekenen, dit noemt men het streefniveau (2F of 1S).
Omdat er, vanwege de Covid-crisis, in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets is afgenomen worden in deze schoolgids de leerresultaten van schooljaar 2017-2018, 2018-2019 en 2020-2021 gebruikt om het gemiddelde over drie jaren te berekenen. De toets 2021- 2022 wordt niet meegenomen in de beoordeling.Het percentage leerlingen dat de afgelopen drie jaren het basisniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens)van de Inspectie. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling-populatie, scoren wij hier iets onder.
Het percentage leerlingen dat de afgelopen jaren het streefniveau heeft gehaald ligt boven de signaleringswaarden (de ondergrens). Ten opzichte van het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling-populatie, scoren wij hier onder.
- Signaleringswaarde (ondergrens) basisniveau 1F 85%
- Signaleringswaarde (ondergrens) streefniveau 2f/1S 43,5%
Wij zijn nog niet tevreden met deze resultaten, al hebben alle leerlingen uit de groep (15 leerlingen) wel naar verwachting gescoord. Afgelopen schooljaar hebben we niet het onderwijs kunnen bieden wat we wilden (ivm Covid-19). We hebben ons met name gericht op de basisvaardigheden en sociaal emotioneel welbevinden. Komend schooljaar gaan we ons onder andere richten op intensievere instructies en samen formuleren van individuele leerdoelen.
Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In groep 1 en 2 wordt de leerlijn uit Kijk gebruikt als volgsysteem. In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen die behoren bij de methodes die wij gebruiken afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in de groepsmappen of digitaal. Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem van het CITO. Momenteel gebruiken we hiervoor de toetsen DMT, AVI, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt in groep 8 de centrale eindtoets afgenomen.
Twee keer per jaar ontvangen de ontvangen de leerlingen een rapport. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door het invullen van de Sociale Competentielijst (SCOL) door de leerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook 2x per jaar deze lijst in. Alle toetsen van het leerlingvolgsysteem worden vastgelegd in het digitale leerlingendossier Esis. Resultaten worden besproken (met de leerlingen) en de ouders en binnen de leerlingbespreking. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling- groeps- en clusterniveau. Deze conclusies moeten leiden tot acties en maatregelen op deze niveaus. Dit wordt vormgegeven in een groepsplan. Leerling observaties worden bijgehouden in een groepsoverzicht.
In het midden en eind van het schooljaar wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. De analyses maken we aan de hand van het handboek stappenplan data-analyse wat op school aanwezig is. Het zijn brede analyses per vakgebied op school, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook methode gebonden toetsen worden meegenomen) worden er voor de groepsplannen nieuwe met doelen gekoppeld aan vaardigheid en vaardigheidsgroei van de leerlingen. Aan het eind van het schooljaar worden ook de toetsen geanalyseerd en maken de leerkrachten een overdracht per leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Aandacht voor positief gedrag draagt bij aan een goed werk- en leerklimaat op school. Op De Laarhorst is er daarom veel aandacht voor een veilig klimaat en positief gedrag. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen (burgerschap).
Op De Laarhorst wordt er gewerkt met elementen van Positive Behavior Support (PBS). Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.
Hiervoor werken wij aan de vijf pijlers van PBS: schoolbreed werken vanuit gedeelde waarde; preventie (problemen voorkomen); besluitvorming over gedrag op basis van data; helder zijn in wat we willen zien en horen (dit actief aanleren en positief bekrachtigen); samenwerken met ouders en zorg.
De Laarhorst heef al een aantal jaar geen fysiek bezoek gehad van de onderwijsinspectie. In juni 2021 was er wel een online bezoek. De inspectie wilde weten hoe scholen het thuisonderwijs hebben vormgegeven en hebben ervaren. Hiervoor zijn 200 scholen uit heel Nederland geselecteerd voor een online bezoek. Er is gesproken met het bestuur, de directie en een aantal leerkrachten. De uitkomst wordt gebruikt om het jaarlijkste rapport “De staat van het onderwijs” op te stellen. Het is geen kwaliteitsonderzoek, maar wel hebben we een terugkoppeling gekregen. De inspecteur was zeer positief. Hij concludeerde dat wij goed zicht hadden (en hebben) op alle kinderen; dat we op het juiste moment de goede dingen hebben ingezet en dat het team beschikt over veel ICT-vaardigheden waardoor het onderwijs op een goede manier door kon gaan. Ook noemde hij dat hij een gedreven en enthousiast team zag. Voor ons een mooi compliment van iemand die er verstand van heeft. Daar zijn we dan ook trots op!